Gå til innhold

Hvilket sykehus?


Arya

Anbefalte innlegg

Hei jenter,

 

Utifra det jeg har fått beskjed om fra venninner som har fått barn, må man faktisk bestemme seg for hvilket sykehus man skal føde på ved første time hos fastlegen (jeg har min time om litt over 1 uke).

 

Jeg har virkelig ikke peiling hva som er best -og valget står vel egentlig mellom Ullevål og Rikshospitalet siden jeg bor i Oslo. Er det noen av dere som har noen klare synspunkter på hva som er best? På Ullevål har de jo pasienthotell men på Riksen avviser de vel ikke så mange?

 

Håper noen har erfaringer som de vil dele!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare i Oslo man bestiller fødeplass ved første time. Vi som bor i andre byer har ikke flere sykehus å velge mellom.

Spørsmålet du stiller om hvilket sykehus som er best er ofte opp i forumet.(søk!) Jeg fødte selv på Ullevål sist gang. Det er ikke å anbefale. Selve fødselen gikk greit. Men barselavd. er forferdelig spør du meg. Og jeg tror jeg har flertallet med meg. Ettersom det er lang ventetid på hotellet (flere dager), vil du ikke få plass før du er klar for å reise hjem. Du får ikke komme på hotellet heller dersom du må sy etter fødsel eller om barnet ditt har gulsott.

Sats på Riksen du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips ReDa. Siden jeg forhåpentligvis skal føde i April vil jeg tro at det er ganske stort trykk på hotellet. Hun ene venninnen min fødte i desember og da var det veldig få fødsler der og kom på hotellet bare noen timer etter fødsel.

 

Noen flere som har erfaringer med hhv Ullevål og Riksen?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fødte( feb 06) på Ullevål føde a, og kom over på barselhotellet.

(jeg sydde etter fødsel og barnet hadde gulsott, og det hadde flere andre nyfødte som var på barselhotellet også, så jeg tror ikke det stemmer at man da ikke får komme dit, som en annen her kommenterer) .-)

 

Jeg var fornøyd med selve fødeavdelingen, men synes egentlig hele barselhotellet ble bare tull. Mye masing konstant og liten kontroll på mye (feks hvem som skal gi beskjeder hit og dit), og lite samarbeid mellom laben og personalet på barselhotellet. (de kommer fra sykehuset for å ta prøver av barna). Dette resulterte i veldig mye venting (opptil 45-min til 60 min) på vonde stoler ute i gangen, flere ganger om dagen. (Det er vondt å sitte etter fødselen :-) )Jeg hadde nok forventet litt mer ro og fred, og at personalet tok litt mer hensyn til at man har ligget en natt (eller flere) uten mat og søvn i fødsel. MEN et stort PLUSS er at man kan ha sin kjære der hele tiden og at man får eget rom. Det overgår mye!

 

Jeg har ingen erfaringer med Rikshospitalet, men der ligger man jo ofte på rom med andre. Mulig det kan bli slitsomt det også. De jeg har av venninner som har født der har imidlertid vært fornøyd med Riksen.

 

Vet ikke helt hvor jeg skal føde ennå. Har ikke bestemt meg helt. Er gravid igjen, så det blir tett mellom trollene her.

 

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte også på Ullevål og ble flyttet til barselhotellet raskt etter fødsel. Jeg ble sydd og gutten vår lå i faren for gulsott i flere dager, så jeg tror ikke det er av betydning.

 

Barselhotellet er fint hvis alt er fint og flott, ammingen skjer uten problemer OG (viktig) pappaen kan være der hele tiden. Her får du absolutt ingen avlastning fra personalet, så hvis du ikke har mulighet til å ha noen hos deg hele tiden, anbefales det ikke.

Vi synes det ble masete fordi prøvetaking skulle som regel skje da vi endelig hadde sovnet alle tre... Hos oss ringte de inn og ba oss komme med en gang. Hvis vi sa at vi kommer om 5 minutter, fikk vi beskjed om at det holdt ikke, vi måtte komme NÅ.

 

Fødselen på Ullevål har jeg ingenting å utsette på.

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

jeg har fått plass på riksen og gleder meg kjempemasse til å føde der!

Har faktisk kun hørt positivt om dem. Selv om det helt sikkert finnes noen dårlige erfaringer derifra også.. Men så lenge det ikke er det det ropes høyest om så er jeg fornøyd med det :)

 

Det lønner seg å søke tidlig, jeg søkte i uke fire og fikk plass. har mange misunnelige venninner som har søkt tidligere i år og ikke fått plass... Jeg skal også føde i april og da er det som vi vet rimelig stor pågang, så fort deg å søk!

 

Kanskje vi ses? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke selv født noen av stedene ennå. Men, flere av mine venninner har gjort det i de siste årene.... Det virker som de fleste er veldig fornøyd med fødeavdelinga på Ullevål, men hotell oppholdet oppleves litt forskjellig. Noen føler seg helt forlatt mens ander synes det er helt supert med eget rom, fri adgang for pappa og søsken og evt andre besøkende.

 

De jeg kjenner som har født på Rikshospitalet har alle havnet på dobbelt rom, noe de synes har vært ganske slitsomt og begrensende.De har bare tre enkelt rom og to familie rom ved avdelinga og de som har kompliserte svangerskap og/eller fødtsler blir prioritert ved tildeling av disse. De var også svært restriktive med å tillate besøk av både far og søsken når man bodde på dobbelt rom.

 

Fordeler og ulemper ved begge stedene er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten Rikshospitalet og Ullevål, kan man også søke seg til Ahus og Bærum sykehus - alt ut i fra hvilken del av byen du bor i. Bærum vet jeg er veldig bra, men de har ikke barneavdeling, så dersom det er noe galt med barnet etter fødselen, blir det sendt til et annet sykehus... Rikshospitalet har bare ett familierom, tror jeg, så pappa'n blir bedt om å reise hjem siden de bare har plass til mor. Ellers er de visstnok kjempeflinke der! Jeg har søkt meg dit, så får vi bare krysse fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger her. Jeg får bare tenke litt på dette i en uke til, og diskutere med kjæresten :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spm ang dette. Er det ikke fritt sykehusvalg da? man må vel kunne søke seg til annet sykehus selv om man ikke bor i oslo? ellers er jo hele poenget med fritt sykehusvalg borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor iTrondheim, og kan selvfølgelig også velge sykehus. Men - med Orkanger som nærmeste, mange mil unna, blir det nok byens sykehus ja! Alle har fritt sykehusvalg, men dette er jo ikke som en planlagt operasjon, en unge KAN komme raskere enn man tror, og da er nok det nærliggende å velge et sykehus der du bor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ahus juli 05. Var ganske førnøyd der, flinke leger ect. Særlig barnelegene:) Men de har ikke lystgass, og jeg fikk ikke epidural pga tattoo på ryggen. De pumpa meg full av petidin og morfin. Til tross for at jeg fødte i uke 34. dessuten holder de på å bygge der, ikke ferdig før 08.

 

Jeg har fått plass på Riksen, og er kjempeglad for det:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fritt sykehusvalg.. har et synspunkt på det jeg og. Jeg bor i Østfold, men på den kanten at det faktisk er kortere for meg å kjøre til oslo enn til Fredrikstad hvor jeg egentlig hører til... Flere i min region søker seg derfor til Oslo. Men, avslått og må til Fredrikstad. Sånn sett føler jeg fritt sykehusvalg blir litt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søkte på Ullevål i 05, fikk også avslag. derfor ble det Ahus. Legen min sa at dersom man ikke sokner til Riksen må en ha en grunn for å føde der- Ellers får man ikke plass. Jeg sokner til Ahus.

 

Fikk plass på riksen nå, men fordi legen min oppga grunner for hvorfor jeg trenkte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ullevål sist. Søkte dit pga hotellet. Måtte ta keisersnitt og måtte derfor ligge på barsel. Det var HELT forferdelig. En pinnestol til far som han fikk klemt ned mellom senga mi og en vask. Ikke plass til besøk osv. Grein meg til plass på hotellet;truet med å reise hjem hvis jeg ikke fikk flytte. Fikk da plass på hotellet. Var VELDIG fornøyd der. Må nevne at jordmødrene jeg hadde under fødselen var helt fantastiske. Ingenting å utsette på dem.

 

Denne gangen er det A-hus jeg sokner til, men lurer litt på å søke riksen eller ullevål. Mye pga at de ikke har lystgass på Ahus. Synes det er fine greier (selv om jeg ble innmari kvalm etterpå) Har bare hørt godt om Ahus og riksen. Blandet med Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...