Gå til innhold

Dovner bort i armene...

moden mor

Anbefalte innlegg

Hei

For noen uker siden mistet jeg følelsen i et par fingre på høyre hånd. Samtidig føltes det som jeg fikk strøm i armen og hånden ble litt krafløs. Etter en stund fikk jeg det samme i venstre hånd og i tillegg smerter i venstre albu. Dette har jeg fortsatt og jeg har nå fått smerter i spesielt venstre arm. Om natten dovner fingrene bort og dette er ekkelt og vondt. Hvis jeg strekker ut armene kjenner jeg at det prikker i noen av fingrene. Hvis jeg klemmer på albuen der det gjør vondt føles det som det går strøm helt ut i fingertuppene. Dette får jeg også om jeg klemmer i håndleddet. Har lest om carpal-tunnel syndrom - kan det være det? Trenger jeg behandling?

Mvh

Fortsetter under...

Hei på deg.

Dette problemet har jeg også, og du har rett i at det trolig er carpal-tunnel syndrom.

Det er ikke uvanlig at du får dette under svangerskapet og etter fødselen fordi kroppen er i stadig forandring og blodårene utvider seg og trekker seg sammen i og med at blodstrømmningene gjennom årene også er i forandring i løpet av svangerskapet.

Jeg snakket med legen min om dette for jeg syns det varte så lenge etter at jeg hadde født sist og han sa at det kan ta tid, men som regel går det bort av seg selv en et par mnd. etter fødselen.

Dersom det ikke går bort kan det oppereres. Dette er et veldig enkelt inngrep.

Så vi får håpe at det forsvinner av seg selv.

Som sagt hadde jeg det sist jeg var gravid og det varte til ca ti mnd etter fødselen.

Nå har jeg det slik igjen noe som er veldig irriterende. Prøver tappert og strikke men fingrene bare dovner bort (maur i fingrene). Og jeg har stadig slike støt som du nevner.

Men som sagt jeg tror ikke noen vil gjøre noe før etter du har født.

Kanskje du kan prøve akkupunktur?

Hei

...og tusen takk for svar! Ja, det er ikke bare irriterende - det er vondt også! Jeg sliter med smerter i den ene armen og jeg regner med at det er av samme grunn. Har i alle fall aldri hatt disse smertene før. Når jeg klemmer over sener i armen får jeg støt ut i fingrene...Pussig at jeg har mistet følelsen i noen fingre også!?

Da får jeg håpe alt blir som før etter fødselen, selv om det kan ta litt tid. Vel...det er vel ikke farlig, men ubehagelig - som flere av disse gravidesymptomene :-)

Jeg vet ikke om dette kan sammenlignes, men selv dovner jeg bort i fingertuppene. Dette tror jeg utelukkende har å gjøre med blodgjennomstrømningen, og at det vil være forbigående. Om nettene våkner jeg ikke av at jeg må tisse, men av at jeg har vondt i venstre arm. Smerten sitter i albuen og nedover. Om dagen kjenner jeg ikke til dette. Men fingertuppene dovner bort jevnt og trutt gjennom hele dagen.

Jeg er nå 26+1.

Er Massør og jobber med de symptomene flere ggr i uken, det er stort sett en enkel sak å hjelpe til med.

Massasje, tøyning og veskebalansen må til så blir man raskt kvitt det!

Finn din nærmeste Massør, - det er jo kjempe ubehagelig og veldig vanlig for oss Gravide. Det er vanskelig å ordne på det selv, -få hjelp raskt!

Norges Massasjeforbund for kvalifisert hjelp: www.nmmf.no

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...