Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Fra hvor lenge før termin synes dere mannen/samboeren deres bør være 100 % tilgjengelig? Synes dere det er greit om han går ut og drikker med kamerater? Min mann har planer om det på lørdag, det er to uker til termin. Han har selvfølgelig med seg mobilen, og det er ikke langt til sykehuset med taxi hjemmefra eller fra der han skal være, men jeg vil liksom at han skal være hjemme hos meg istedenfor... Pga bekkenløsning kan jeg ikke være noe særlig utendørs og jeg kjeder meg mye. Jeg vil at han skal være hjemme og holde meg med selskap, og ikke ha drukket i tilfelle noe med fødselen plutselig skulle skje, men det virker som han selv synes jeg overreagerer. Jeg er så klart enig i at han kan møte venner, men jeg synes han bør være hjemme hos meg om natta.. Jeg sover og slapper av mye bedre når han er hjemme, men dette er visst ikke argument godt nok for han. Jeg vil ikke krangle om dette. Kanskje flere menn som tenker at de må ut "en siste gang før babyen kommer"? Hva synes dere?
Gjest Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Jeg vil helst ikke si; "du får ikke lov." Liker ikke det helt:) Men fyren min har selv valgt å være med på fødselen og måtte derfor være tilgjengelig og kjørbar siste 1,5-2 mndr før fødsel. Ingen vits i at jeg må ta taxi eller ringe faren min som bor milevis unna, når han vil være med, bare fordi han er tørst...Mener nå jeg..
mams06 Skrevet 31. august 2006 #3 Skrevet 31. august 2006 Min samboer hadde nok blitt hjemme, av egen fri vilje. Hadde han hatt lyst ville han spurt meg,men bare om det hadde vært en spesiell anledning han skulle på. Barnet kan jo godt komme 14dager før termin og kanskje vil kroppen din reagere på utryggheten dette medfører? Kan du ikke spørre om dere kan be hjem noen venner til dere og lager god mat etc. ?
cielo *to barns mamma* Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Jeg synes han skal få gå ut og slå seg litt løs, det er så mye alvor nå mot slutten, mye de skal ta hensyn til og stå på pinne for oss. Og så kommer babyen og da må man i hvert fall stå på og hjelpe hverandre. Jeg blir bare glad når samboer koser seg med venner, ser at han trenger det og at han da har mer energi etterpå, som han kan bruke på meg og datteren vår :-) Men nå skal det sies at sambo er veldig lite ute, drikker nesten ikke noe og i tillegg er jeg en person som trives veldig godt alene så noen kvelder for meg selv synes jeg bare er deilig. Det han gjør når han er ute, er å spille med bandet sitt eller bare sitte og skravle med noen kompiser over et par øl Hadde han derimot ønsket å drukket seg full hver helg og ligget fyllesjuk resten av helgen, hadde jeg nok ikke likt det, alt med måte.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Jeg har 14 dager til termin. Min samboer skal ut med kamerater i morgen, og da kommer han til å drikke. I tillegg skal han på fest 5 dager før termin, og da et godt stykke hjemmefra (veldig usentralt). Han har lyst til å drikke da også, men jeg skal prøve å få ham fra det. Jeg blir litt engstelig når jeg sitter hjemme alene sent på kveld med masse kynnere..
Murmeline Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Her løste det seg bra. Var en svææært bra tråd om dette en gang, og jeg benyttet anledningen til å vise den til mannen min. Han skjønte tegninga, og foreslo selv siste mnd som grense. Nå bor vi 5min unna sykehuset, så helt i orden hvis han tar et par øl. Det skjer da helst her hjemme, eller hos felles venner vi er hos. Nå i det siste har det bare vært hjemme, siden jeg ikke har vært helt i slaget. Hadde ikke likt hvis han skulle ut å fly mens jeg satt hjemme alene.
Stratos med 3 barn Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Har ingen sterke meninger, men minner om at han kan bli nektet adgang til føden dersom han er beruset, så hadde jeg vært mann hadde jeg ikke tatt sjansen! Det er altså sykehuspersonalet som ikke vil ha berusete personer tilstede under fødselen.
komplett familie Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Min mann var ute forrige helg - var da to uker til termin. Vi ble enige om dette den dagen, siden formen min tilsa at ikke noe skulle skje. Så klart kunne jo vannet ha gått, men vi tok sjansen. Er også enige om at det var siste gang han er ute og drikker da jeg kun har 8 dager til termin... vil ikke ha med en mann som lukter alkohol på føden
mandy Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Vi har vel bestemt at siste 4 ukene er det slutt på drikking av alkohol. Synes egentlig ikke det er så farlig om han tar en øl fredag kveld nå heller, bare han ikke drikker seg full.. Taxi er faktisk et alternativ. Er i det hele tatt ganske avslappet i forhold til dette.
Sunniva- og Majamamma Skrevet 31. august 2006 #10 Skrevet 31. august 2006 Jeg er litt blandet i dette spørsmålet.... Er også egentlig veldig avslappet i forhold til dette, for jeg tror at man skal ha max uflaks om noe skjer akkurat når pappa er på fest - om ikke det er rundt termin da. På den annen side må jo vi damerne streve oss gjennom 9 mnd med diverse plager, og masse ting vi må holde oss unna. Synes kanskje det å holde seg edru de siste 2-3 ukene er et bittelite offer i forhold til det vi går gjennom.... Vi gjør jo en kjempejobb og bærer fram en baby for ham også, og jeg synes kanskje at tre uker feststopp er en bagatell.... Men tror ikke jeg ville nektet mannen min noe som helst, han får ta ansvaret selv.
*toppris* Skrevet 31. august 2006 #11 Skrevet 31. august 2006 går han ut og drikker så er dte jo hans valg, dersom det er greit for deg. Man skal jo være to gjennom svangerskapet. Går han ut og ting skjer så vil han jo da gå glipp av det mest fantastiske i livet, fødsel og det å se sitt barn blir født. Du misster jo også da en støtte under fødselen... Har du snakket med ham om det?
Gjest Skrevet 31. august 2006 #12 Skrevet 31. august 2006 Vi har blitt enge om en måned, vi. Det er uaktuelt å ha med seg en småfull mann på føden. Dessuten skal vi kjøre en halvtime til sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #13 Skrevet 31. august 2006 Ja, har såvidt snakket med han om det. Dvs, jeg har sagt jeg ikke synes noe særlig om det og spurt om vi heller kan være hjemme, mens han har sagt han gjerne vil ut. Og for å unngå krangel, stoppet samtalen der... Tenkte å høre med dere andre gravide hva dere synes før samtalen eventuelt fortsetter.
LB83 Skrevet 31. august 2006 #14 Skrevet 31. august 2006 det er 21 dager til termin og samboern skal ut i morgen. synes det er helt greit. vil at han skal kose seg sammen med venner nå, han er ikke ute så ofte så det må han få lov til. skal litt til for at det akkurat skal skje i morgen, men han må ha med mobilen og ikke drikke seg helt kanon så går det nok bra.. =)
Elle Vilde Skrevet 31. august 2006 #15 Skrevet 31. august 2006 Jeg synes at mannen ikke bør drikke og holde seg hjemme om natta de siste ukene før termin, når fødselen kan starte når som helst. Samboeren mener at et lite glass eller to ikke kan skade, men jeg har fått han fra å drikke noe som helst fra det var 2 1/2 uke til termin. Han har også hatt lyst til å dra bort på overnatting nå de siste ukene. Da har jeg bestemt sagt nei, at det er helt uaktuelt. Vil helst ikke bestemme over han, men samtidig vil jeg ikke være alene hjemme med toåringen heller hvis fødselen plutselig starter. Tror han har forståelse for det, men at han prøver å finne ut hvor grensen min egentlig går. Synes det er helt greit at han er borte til 1-2 om natta, så lenge han ikke drikker og er tilgjengelig på mobil, og like i nærheten, men overnatting langt vekk, alkohol, ingen mobil osv. er uaktuelt her i hvert fall!
litagod Skrevet 31. august 2006 #16 Skrevet 31. august 2006 min første fødsel var unnagjort på bare noen få timer (14 dager før termin) så dersom mannen min hadde vært ute på fest da hadde han sannsynligvis ikke fått det med seg - evt vært litt beruset... hjemme hos oss har han aldri tenkt tanken på å være borte fra meg før fødsel og ettersom vi har en 2-åring fra før er han mest mulig hjemme sammen med oss hele tiden - han er feks aldri på overtid for han vil være hjemme og ta vare på oss etter arbtid og barnehagedag. men kanskje er bare jeg bortskjemt? jeg ville nok ikke likt at mannen min dro ut for å drikke så nær fødselen, men likevel, det har aldri vært et tema her i huset og jeg tror faktisk jeg hadde fått sjokk dersom han hadde foreslått det. Han er bare ikke typen til det da.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #17 Skrevet 1. september 2006 Vi har to barn fra før, men de har blitt født omtrent på terminen. Tror jeg var litt småstresset for dette det første svangerskapet, men har ikke gjort noe tema av dette med alkohol denne gangen. Har fått mannen min til å ta med seg mobil når han går ut og han legger seg på et annet rom så jeg slipper å bli vekt. Mannen min reiser en del gjennom jobben og skal snart på jobbreise ned til Øst-europa for to uker, så han kommer hjem ca 3 uker før termin. Han nevnte selv her en dag at han skulle prøve å korte ned denne reisen, og holde seg kjørbar etter det. Skjønner at du helst vil at han skal være sammen med deg, men du kan jo invitere en venninne og se en jentefilm og kose dere. Si til mannen din at han skal gå ut og kose seg og at du ringer dersom det skulle være noe. Tror det er værre dersom det stadig er et diskusjonstema og blir krangel av det. Som regel tar fødslene noen timer fra man kjenner at det er noe gjære, og mennene blir vel raskt edru dersom noe skjer.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #18 Skrevet 1. september 2006 Jeg ser at flere her sier at de syns mannen skal kose seg og være ute før babyen kommer. Da begynner alvoret osv. MEN hva med oss som går gravide? Alvoret begynner for oss også, eller det begynte den dagen vi sto der med positiv test. Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener at mennene skal komme seg ut og ha det gøy mens vi sitter igjen hjemme og er i elendig form og skal attpåtil bekymre oss for hvor dem er???? Jeg syns mennene som drikker og fester gjennom svangerskapet er egosistiske jeg. Vi er jo to om å lage barn og det er oss kvinnene som må gjøre jobben, hvorfor kan ikke de støtte oss med det de kan, hvis det nå er å oppgi festingen og drikkinga. Er det virkelig bare jeg som er "heldig" og har en mann som er med meg gjennom dette fra dag en? En mann som ikke har drukket seg full en eneste gang gjennom hele sv. Han sier at festingen kan vi ta sammen når barnet er født. Vi har brukt mnd på å være sammen, være sammen med venner, spise ute, reise, feste også men uten alkohol. Og jeg kan virkelig ikke se at han har lidd noen nød akkurat...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2006 #19 Skrevet 1. september 2006 Jeg kjenner flere som har født ca tre uker før termin jeg. Det er jo ikke det vanlige, men de sier jo faktisk at fra tre uker før kan alt skje. Tror det er mange mannfolk som ikke er klar over dette, og forholdet seg bare til termindato og at det kan gå noen dager over. Det må jo være lov å gå ut med venner, men da må han i så fall tenke på at han kanskje skal være med på en fødsel i den tilstanden han er i. Kan han ikke drikke bare én øl? Jeg ville foretrukket at mannen min gikk på byen to uker etter fødselen framfor to uker før, må jeg innrømme.
Rabalder "Fødeklar" Skrevet 1. september 2006 #20 Skrevet 1. september 2006 Min samboer jobber i utelivsbransjen så det blir en del ganger han drikker enten på jobben eller etter. Men han ser alltid først ann formen min og spør meg først om han kan ta seg en øl eller to. Jeg sier det er helt greit bare han ikke drikker seg så full. Han har sagt selv at de siste 2 -3 ukene kommer han ikke til å drikke no for han vil jo selvfølgelig ha med seg fødselen. Jeg kommer aldri til å nekte han å drikke men sier min mening hvis det er dager som jeg helst ikke vil at han skal det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå