Gå til innhold

Desember: Er det noe vits i å si nei

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sier hel konsekvent nei og rister på hodet når han fikkler med noe han ikke har lov til og det virker fint. Han slipper det han driver med å ser undrende på meg. Ser "hjula" i hodet hans spinner rundt. Men han stopper det han driver med så det virker jo selv om jeg ikke er helt sikker på at han vet helt hva det betyr ennå.

Var på 8.mnd kontroll på helsestasjonen i går og da diskuterte vi akkurat dette. Helsesøster mente at man ikke kan forvente at de små skal skjønne et nei og at det derfor er bedre å avlede. Jeg gjør begge deler.... samtidig som jeg sier NEI(en gang) flytter jeg snuppa bort fra det hun ikke får lov til og finner en ny leke til henne. Dette fungerer fint synes jeg. hverdagen er mye triveligere enn om jeg skulle gå rundt å rope NEI, NEI, NEI til alt hun gjør.

Når snuppa vår var liten, fikk jeg beskjed på helsestasjonen at jeg ikke skulle bruke nei så mye, for det var et så negativt lada ord....... Samtidig skulle jeg ikke flytte ting unna, for hun skulle lære seg at ting skulle få stå der de pleier. Dha... har du en unge som plukker på ALT, skal det jammen mye til for å få de til å slutte. Enda opp med video og tuner på gardinbrettet under taket... Hehe, og Hans Marius ser ut som blir helt lik. Så her sier jeg nei, og flytter han. Prøver å eliminere de fleste farer, som ledninger. Har helt skrekk for at han skal bite gjennom en ledning jeg. Storesøstra klippa av ledningen til lampa på rommet sitt... Og kan tro vi kjefta når vi oppdaga det. Ble dritredd! Heldigvis gikk det bra, og tror ikke hu gjør det igjen, nei.

Og når ho var på alder med våre små nå, så spiste hu en stift som du fester ledningene til veggen med.... Med spiker og alt. Var på besøk hos oldemoren, og der var det ikke helt barnesikra... Ringte legevakt, men de mente hvis hu hadde svelget den, så ville den komme ut uten å gjøre skade. Hu hadde en stift i munnen, og den fikk jeg jo ut igjen. Men når vi så på veggen, mangla det en stift til. Men tror ikke hu hadde svelga den, for kom ikke noe i bleia, hehe.

Jeg sier nei, og tar han bort ifra tingen han holder på med. Det virker de fleste gangene, men fredslilja som er giftig den er han ekstrem glad i.

Det å ikke flytte på ting det tror jeg ikke så mye på, herregud de er jo så nysgjerrige og vitebegjærlig at klart de på plukke og kjenne på ting.

Med søsteren sa vi ikke så mye nei, men brukte ansiktsutrykk, og hun var så morro når hun skulle gjøre det samme. Den lille snuppa med de sinna nyvene i øyenbrynene. Så skjønn.

Jeg sier nei og rister på hodet, men har ikke inntrykk av at det hjelper. Han bare ser på meg med store øyne før han igjen stapper fingrene inn i marsvinburet, putter fingrene i videospilleren (ja, vi har hørt om dvd...) Favorittsysslen er å stå i badekaret og skru på vannet igjen og igjen og igjen.

Annonse

Her har vi ikke det problemet enda, for hun er ikke så mobil og nyskjerrig, ligger for det meste og pludrer med lekene sine.

Jeg nyter "stillheten" så lenge den varer...-og den varer ikke

lenge vet jeg... :o)

Men når den tid kommer, tenker jeg å avlede mest. Orker ikke gå

å si nei hele dagen :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...