Bolle-berta Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Jeg leste i et annet innlegg at du har fått innvilget delebetaling av barnehageplassen, hvordan i all verden har du fått til det? Hvordan gikk du fram?? Jeg har et barn med spesielle behov, som gjør at han kun kan være i en offentlig barnehage. Han kan ikke være hos dagmamma, så vi har ingen andre alternativer enn barnehage. Hvis han hadde vært frisk kunne han vært hos dagmamma, og kontantstøtten kunne dekt den utgiften. Det er urettferdig at man ikke har noe valg, derfor synes jeg at man burde fått dekket barnehageplassen. I hvertfall litt av summen, det er jo fryktelig dyrt. Men uansett vil jeg gjerne vite hvordan du har fått det til? For det er noe jeg har tenkt på lenge...
Joikaboll@ Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Hei! Tja, hvordan jeg fikk til det ja. Jeg møtte opp på kontoret til kommunenes bhgleder og sa jeg viste at det var normalt (men dog forskjell fra kommune til kommune) at kommunene dekker en del av bhg utgiftene. Fikk til svar at dette ikke var normalt, da det kommer ann på hvor god/dårlig råd hver enkelt kommune har. Og (sta og frekk som jeg kan bli når jeg ikke får vilja mi ;o)) Spør jeg henne hva kommunene her har tenkt til å bruke sine ca. 700 000,- på som skal gå til mitt barn. Da skullle hun se på det, jeg driver å forhandler for jeg skal ha prisen ned,ned,ned enda mer. Betaler nå 1300,- inkl. matpenger og får dekket 1,70/km til barnehagen. En latterlig sum med tanke på at kommunen sparet taxi utgifter. Skal forhandle der også. Får legge til at jeg hittentil har fått vilja mi når det gjelder kommunen, men det er vel kanskje lettere i en liten kommune. Du må bare ta kontakt om det er noe du lurer på. marlin2spray.no
*ale* Skrevet 5. september 2006 #3 Skrevet 5. september 2006 Min datter kan også bare gå i off. bhg, pga det pedagogoske opplegget til henne der, logoped, fysioterapeut, PPT etc... Har jeg også krav på¨det da?? Fader så lite man vet!!!
Joikaboll@ Skrevet 5. september 2006 #4 Skrevet 5. september 2006 Du har krav på taxi til og fra bhg di dagene hun har spes.ped timer. (Evt. om du får dekket litt em du kjører selv) Alle kommuner får en sum fra staten for å tilrettelegge for hver enkelt funksjonshemmet barn, her i kommunen veit jeg summen er på ca. 700000,-/året. Men en skulle jo tro at summen var ca lik landet over. Å få en del av bhg utgiftene dekket skulle nå bare mangle mener jeg da, vi hadde 1 år alle timer med fysio, spes.ped o.a her hjemme, men blei rådet. Jeg skyldte på dette, tok det opp med bhg styrer og bhgsjefen i kommunen. Nå veit jeg ikke hva som feiler ditt barn, men en skulle jo tro at med sterke meninger og stå-på-vilje (og det med ikke å gi seg) at en skal få noe fra kommunen en bor i da. Det er hvertfall verdt et forsøk. Blei litt usikker på hva du egentlig lurte på nå, men er det noe mer så er det bare å rope ut.
*ale* Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Får tilbakebetalt de spespedtimene/ de timene hun har ekstra oppfølging i bhg allerede. (Bgh får ekstra midler til ekstra personale til henne så og så mange timer i uka, disse jeg mener). Hun har ikke noen sterk funk hemming, men sliter med hørsel, språk og endel motoriske vansker (har logoped, fysio, spesped fra PPT er innom innimellom). Står på for livet, men aldri hørt om denne rettigheten. Får ta det opp på neste samarb møte antakelig. Tror du HS vet noe om dette? Men forstod det slik ovenfor her at siden de ikke kan ha anna "tilbud" (fex dagmamma) pga behov for spes tilrettelegging så har man krav på å få ettergitt endel av foreldrebetalinga?? Eller misforsto jeg?
Joikaboll@ Skrevet 5. september 2006 #6 Skrevet 5. september 2006 Tror nok ikke det er en rettighet nei, men du kan jo prøve å forhandle litt. Tror nok jeg ville gått på kommunen, for det er dem som evt. må dekke det du kan slippe unna med. Logoped har jeg ingen erfaring med, men jeg ville prøvd å forhandle meg til å få disse timene også fritatt for betaling. Oscar`n vår har fått sin egen assistent 7,5 timer/dag/5dg/uka, han har også 5 timer spes.ped samt 1-2 t. fysio/uka. Spes.ped timene er trukket fra betaling + litt til. Og jeg jobber for mer. (Fått liltt ekstra da, fått beholde 20% av kontantstøtta) = et bevis på at kommunen har penger ) Jeg mener at du ikke skal betale for di timene kommunen har satt inn ekstrapersonale, så lenge den personen bruker tiden på din datter på samme måte som evt spes.ped/logoped. Altså, ekstrapersonalet som jobber som fagpersonenes forlengende arm, skjønner? Vrient å forklare. Oscar`n vår har som sagt assistent (som samarbeider med spes.ped og er med på div. opplæring med fagpersonene rundt oss) hver dag og da mener jeg at vi bør få så godt som fri bhg plass. Har langt igjen, men jeg jobber som sagt med saken.
*ale* Skrevet 5. september 2006 #7 Skrevet 5. september 2006 Stå på Det skal jeg gjøre. Tungrodd system, må tom krangle med ØNH for å få de sjekkene hun skal ha.. Men det er jo min jobb og min glede å sikre prinsessas framtid:)
Joikaboll@ Skrevet 5. september 2006 #8 Skrevet 5. september 2006 Vi må jo ikke gi oss, kommer ingen vei da. Vi har venta 8 mnd på time hos øyepoliklinikken, fått time i oktober nå, endelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå