Ginne Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Hei! Jeg sitter her for å få ut min aggresjon mot et helsevesen som ikke holder det de lover. Jeg har 2 barn fra tidligere og venter nå mitt 3. Termin er 13.jan-07. Her er min historie: Mitt første barn kom 2 mnd for tidlig og veide 1160g. Jeg ante fred og ingen fare i svangerskapet, men reagerte da jeg ikke kjente mer liv. En søndags kveld ringte jeg inn på KK (Bergen) og fikk beskjed om å komme inn umiddelbart. Det ble hastesnitt og uker på sykehus. Etter denne opplevelsen fikk jeg fødselsangst og 3 mnd etter fødselen fikk jeg komme inn og møte legen som tok imot min lille gutt. Det ble lovet dyrt og hellig at jeg skulle få GOD oppfølging ved senere svangerskap. Jeg ble gravid igjen 1 1/2 år senere. men stolte på at jeg enkelt skulle få komme til og bli fulgt opp ved både ultralydpoliklinikken og poliklinikken for gravide som lovet. Det tok 3 brev og enda flere tlf før jeg fikk komme til. Svangerskap nr 2 gikk heller ikke på skinner og gutt nr 2 kom 6 uker for tidlig og veide bare 1480g. En halv kg mindre enn hva legene hadde estimert. Jeg var også innlagt de siste 2 ukene av svangerskapet. Etter dette fikk jeg nok. Legene lovet igjen god oppfølging ved nytt svangerskap, men da lo jeg av de og sa at det torde jeg ikke. Først fordi jeg hadde 2 graviditeter hvor det holdt på å gå galt (vi mistet nesten begge 2) Og fordi de ikke holdt det de lovet. Så fort jeg kunne kjøpte jeg p-piller, men den gang ei..... De holdt ikke og svangerskap nr 3 er nå et faktum. Vår minste ble nettopp 1 år og jeg har termin om 19 uker. Jeg tok kontakt med fastlege som skrev henvisning til KK som hadde lovet GOD oppfølging under HELE svangerskapet. Nå lurer jeg på hva det er.....god oppfølging???? Jeg er 21 uker på vei. Hadde ultralyd rundt 16 juni og en den 17 aug, 19 uker på vei. Vanlig ultralyd, ikke doppler hvor de måler gjennomstrømning. Og ikke har de målt blodtrykket mitt og sjekket urinen. Jeg har ikke vært på noen sjekker siden svangerskapet ble påvist utenom en ultralyd. Problemet mitt er at jeg har utviklet motstand i morkaken og navlestrengen i begge svangerskapene. Det finner de ut av med doppler. Jeg hadde også begynnende svangerskapsforgiftning siste gangen. Derfor er det viktig å følge med på dette. Jeg gikk personlig opp på KK etter å ha blitt avist pr tlf. Men der ble jeg møtt av 2 jordmødre som nektet meg å snakke med legen. Jeg fikk vente på timen den 4 oktober. Men HALLO!!!!!!!!!! Da er jeg 26 uker på vei og kan i teorien allerede ha store problemer eller i værste fall er det ikke mere liv fordi fosteret ikke får næring nok. Hva gjør jeg for å komme inn????? eller for å snakke med legen???? I det siste har jeg stadig oftere magesmerter og de varer lengre og lengre. I tillegg kaster jeg ennå opp og er ofte så svimmel at jeg ikke kan stå oppreist. Om dette går bra gjennstår å se, .MEN..... god oppfølging????? Om dette går bra vet jeg hvertfall hvem jeg IKKE skal takke. Nå er jeg desperat. Livredd for hva som vil skje og om jeg får et levende barn. Hvordan kan jeg nyte denne graviditeten??? jeg er alltid redd og engstelig og det går utover familielivet. Må jeg gå til avisen??? BA vil kanskje ha saken eller BT? Takk for at dere hørte på og stå på deres. Men ikke stol på gitte løfter fra leger!!!!!!!!!!!!!!! Ginne
Cbabe med lille mannen Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Hei Ginne Ja jeg hadde gått til avisen. Er også rimelig fedd up av KK, har mistet 4 ganger og tulllen min kom 4 uker før termin. Jeg sliter med blødninger og forkortet livmortapp. Har også blitt lovet tettere oppølgning dette svangerskap, er i uke 21, men har enda ikke sett noe til det. Jeg har mye murringer i rygg og mage, noen ganger så vondt at jeg ikke klarer å stå oppreist. Har også mye vondt "oppi der" minner om da det holdt på å gjøre seg klart sisst. Føler ivertfall ikke att jeg blir hørt, tatt for å være hysterisk. Men er egentlig det så rart???? Er like frustrert som deg, ville bare dele det med deg. Klemmer fra meg
Ginne Skrevet 6. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2006 Takk for svaret ditt! Det var trist å høre at du også må kjempe for å bli hørt. jeg ble lagt inn på OBS posten om mandagen. Ble sendte fra legevakten her hjemme og bort pga smertene og svimmelheten. Jeg svimte nesten av hos legen der. Når jeg kom inn på KK fikk jeg beskjed om at jeg hadde 115 i undertrykk og at det var utslag på urinen på 1+. Nå viser det seg at jeg muligens har begynnende svangeskaps forgiftning.... MEN..... som de sa: Du er jo bare 21+4 derfor er det ingen ting vi kan gjøre. Reis hjem og slapp av!!!!! Stå på ditt. Jeg ringte selv på poliklinikken 3 ganger på en uke og fikk etter mye om og men beskjed om at jeg fikk ta kontakt med legen min. Hvis han ikke var der måtte jeg gå på legevakten, men DE gjorde ikke noe. Bare hvis legevakten mente det var en god grunn til at jeg skulle inn der. Jeg tok de på ordet og inn kom jeg i full fart. Nå beit de seg i tungen der når jeg sa hvor mye jeg måte jobbe for å bli hørt. Lykke til videre!!!!!!!!!!! Mange klemmer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå