Gå til innhold

Unskyld meg, men det virker som om det er om å gjør til å finne det mest spesielle og rare navnet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvorfor ikke heller kalle ungen et vanlig ammelt norskt navn??

 

det er da den får et navn ingen andre har, for nå heter jo alle det samme, eller så har de navn andre aldri har hørt før...

 

virker til og med som noen bare finner på et navn jo...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor plager det deg? Begynner du å bli nervøs for at ungen din skal være den eneste med sitt navn tilslutt? ;-)

 

Sorry, jeg bare måtte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Synes virkelig det er mange rare navn ute og går. Sahara-ørkenen, Timian-urt og Serina-kaker ... Jeg stemmer for alle de gode gamle tradisjonelle navnene, for det er de jeg liker best! Men det er jo opp til hver enkelt foreldrepar å finne det som DE liker best - dessverre :-) he-he!

 

Mye påvirkning fra såpeopera og kjendisverden for tiden....sukk...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra med nye navn, de "gode gamle" blir nok beholdt uansett. Vi blir mer internasjonale og ikke minst er vi mange flere mennesker nå enn for lenge siden så jeg synes vi trenger flere navn.... Om vi ikke skal "finne" på nye så blir det kjedelig, da er det ikke snakk om at 4 i klassen heter det samme men kanskje 10 eller noe (litt overdrevet da men..) Selvsagt liker vi noen navn bedre enn andre men folk er heldigvis forskjellig og navn skjemmer ingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig til en viss grad, men til deg som bemerker navnet Serina/Serine: det er faktisk et gammelt navn i min familie....

Men man bør vel tenke litt på hva man gjør mot barnet sitt når man døper det "ett eller annet" på Z eller X som ingen har hørt før og som ingen aner hvordan skal staves. At man selv er f.eks goter nå betyr ikke at man forblir det resten av livet, og ihvertfall ikke at barnet blir det(eller vennene til barnet osv.)!

Og bare for å ha det klart: jeg har ingenting mot gotere selv, men mener det samme dersom man digger isfolket-serien og døper ungen Tengel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen meninger om hva folk kaller ungene sine, men selv har vi tenkt på veldig sikkert vanlige og kjedelige navn for mange. Blir det en gutt feks blir det nok en Martin og da utbrøt min mor; hva? Ja, blir det da med eller uten h..... Hmmm, hvor hun tenkte plassere den h'en henn vet ikke jeg, men det er kanskje et tegn på at vi begynner å bli litt vandt med at ting på en måte er "vanskligst mulig"..? Vi tar en en rema 1000 vi :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe....... Tusen takk innlegger:)

Jeg mener akurrat det samme som deg:) Har selv lagt inn et innlegg her litt lenger ned: "hvor blir det av de gode gamle navnene"?

Av og til høres det bare ut som en haug med bokstaver som er trukket i hulter til bulter, hehe.....

Og sant nok...De gode gamle navnene er navn som iNGEN andre har lenger:)

 

Ikke noe kritisering om nasjonaliteter, men MIN mening er: norskt barn, norskt navn.... Og grunnen til at jeg sier det, er fordig manga navnforslag her inne, høres veldig utenlandske ut til tider:)

Men bank i bordet, ER det en utenladsk far eller mor med i bildet, så klart.....DA er saken en annen:)

 

Lykke til alle med navnvalgene! Velg navn etter eget ønske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg brukt et gammelt navn i fra min familie ville du garantert ha arrestert meg for å ha brukt et navn andre aldri har hørt før. Når små pikebarn for 100 år siden skulle kalles opp etter både den ene og andre onkelen ble det helt klart merkelige resultater av det.

Har bladd litt i gamle kirkebøker og må jo kunne si at det var vel så kreative navnevalg ute og gikk for 100 år siden som det man ser i dag...

F.eks. Engeline. Riktig så oppfinnsomt må man si.

 

Man forbinder gjerne et navn med personer man kjenner til som har dette navnet. Selv om alle mine gamle tanter er snille og greie vil jeg f.eks. ikke gi jenten min et gammelt "tante" navn. Det blir bare feil. Velger man et navn man ikke kjenner noen har starter man liksom med "blanke" ark. Det synes ihvertfall jeg er flott. Og så ungår man forhåpentligvis at barnet blir en av flere med samme navn i barnehage og på skolen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da få lov å kalle ungene sine hva de vil!! Det er ingen regel som sier at; er man norsk så må man ha et ur-norsk navn! Jeg for min del liker navn som ikke får meg til å tenke på eldre damer og menn på diverse aldershjem.. Men de som velger slike navn, må for all del gjøre det...Jeg er ikke en av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle heter jo ikke det samme - tvert i mot! Det er blitt et stort mangfold når det gjelder navn, og det er jo kjempespennende. Hvorfor ønsker du at alle barn i Norge skal ha gamle, norske navn? Da vil det jo bli færre navn å velge mellom, og flere vil få samme navn. Virker også som om du har glemt at mange her inne ikke er norske, bor sammen med en som ikke er norsk eller på andre måter har sterk tilknytning til et annet land enn Norge. Da er det vel ikke så rart om man velger et annen navn enn de gamle, norske navnene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke skriver noe om at det er utenlandske forledre/famillie med i bildet, så går iallefall JEG ut ifra at barnet og foreldrene er norske. Og når de da kommer med et navn som feks "Kelvira Tablonia" (bare fant på i farten), så syns ikke jeg at det passer så innmari på et norskt barn, bare for å ha et spesiellt navn.

Hvis noen føler seg "tråkket på" pga av våre meninger, så kan jo masse av det være fordi de ikke har forklart situasjonen bak navnvalget.

Da får de som vil ha et utenlandsk navn, og vil ha en mening om navnet her inne, iallefall SKRIVE her at det dreier seg om et utenlandskt navn. Værre er det ikke.....MENER nå JEG:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne får man andres meninger, og de må tåles., Så får de stå for navnevalget som de vil:)

Det er ikke meningen og tråkke på noen...Verken norske eller utenlandske....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mange rare forslag, og hos noen virker det ganske krampaktig, som om de på død og liv skulle finne på det aller mest spesielle og sære navnet de kunne tenke seg. Tenker mange ganger at foreldrene neppe kan ha særlig omtanke for hva barnet må igjennom med et så sært navn..

 

Men selvfølgelig, folk har forskjellig smak, og jeg skal ikke nekte noen å kalle ungen hva de vil. Er vel ikke lenge før Banan og Swix dukker opp på navnelista hos SSB. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Har sittet å lest mange innlegg her nå, og sitter igjen med akkurat samme inntrykk: Det er godt med mange alternativer, og alle har forskjellig smak, men synes til tider at det blir litt mye navn ut fra fri fantasi, såpeserier og kjendiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere:

om 50 år blir jo elvira og emilias og andre "nylig oppfunnede" navn trolig være kjent som "de gode gamle norske" navnene. Ser dere ikke det? Tror dere at navnetradisjonene bare går tilbake dit statistisk sentralbyrå viser oss????? Folk har hatt navn i all tid. En gang var det en luring som satt hjemme å "fant på" navnet Jan for eksempel. Noen må jo ha funnet på navnene? skjønner dere ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det blitt veldig "vanlig" å ha såkaldte "uvanlige"(som noen kaller det) navn da.

Jeg sier ja til mer utradisjonelle navn, de tradisjonelle "gode gamle norske navn" er bare oppbrukt og utslitt hehe.

 

Men hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...