Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er generelt veldig fornøyde med barnehagen til vår sønn på to år. Hver gang noen har bursdag, har de med seg kake, og man føler seg forpliktet til det.... Dessuten har seks eller syv barn hatt bursdag denne måneden (siden 1. august), og det blir mer enn en gang i uka! De som hadde bursdag i sommerferien har selvfølgelig også "feiret". Synes egentlig det er unødvendig at det blir så mye søtt for små barn, men samtidig vil jeg ikke være snerpete mamma som klager på at barna koser seg.... Synes egentlig det blir nok baking til både voksen - og barneselskap i forbindelse med bursdagen....

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6134048-kaker-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår bhg er det ikke kakespising på bursdager, og det passer meg helt supert. De setter fokus på barnet på andre måter enn med kaker. Såvidt jeg vet er det heller ingen av barna som har etterlyst kaker i bhg.

Det kan bli veldig mye kakespising i perioder, som dere har hatt nå. Alle barna får uansett kake hjemme på bursdagen sin.

Du kan helt klart ta dette opp med barnehagen uten å være en snerpete mamma, dersom du tar det opp på en ikke-snerpete måte ;-))

Vi har fått beskjed om at barnehagen fikser noe ekstra til bursdager! Vet ikke helt hva? Sønnene min hadde bursdag igår, når jeg spurte hva han fikk sa han sitron saft?? Men det likte han ikke noe særlig he he!

De gikk også i skogen å laget en krans til han og lekt leker som han bestemte! Synes det er bedre feiring jeg.... For som dere sier over her, så blir det mye kaker!

I den forrige bhg hans fikk de en ispinne!

I vår barnehage får ungene velge mellom kake,is,muffins eller gele på sin bursdagsfeiring i barnehagen.Og det er barnehagen som ordner det, vi foreldre slipper å tenke på det.

Privat barnehage med kommunal støtte.

Det serveres frokost hver dag mellom kvart på åtte(når de åpner) og til kl.9. Lunsj og fruktmåltid har de også, så vi slipper å sende med matpakke med barna. Fine greier :-)

Vi betaler for 12 mnd.slik at den 12 mnd.er kostpenger.

Enig med deg. Kjemper i min barnehage også om å ta det vekk, men alltid noen foreldre som ikke klarer å følge det... argh....

Så nå sendte jeg med frukt (til frukttiden), hvor de fikk blåbær, vannmelon, druer og gulerøter. De er store de da... tenkte å sende mail til styrer og høre om hun kunne ta det opp at foreldrene kjøper det i stedet... De får jo ikke ta med kake på skolen, så hvorfor i barnehagen? :)

Hei, det er jeg som er hovedinnlegger. Merker at jeg irriterer meg en del over dette, og vil ta det opp på foreldremøte, og håper ikke jeg får andre foreldre på nakken! Bursdagen nærmer seg med stormskritt, og litt "eksotisk frukt" er jo en god ide! Men egentlig er det nok styr i forhold til bursdager. Men ville følt meg ganskje kjip om jeg ikke hadde med noe....Vil så gjerne ha kontroll på sukkerinntaket, og hvis ungen har fått kake i barnehagen, kan liksom ikke jeg tilby dessert etter middag. -og på bursdagen vil ungene få kake to ganger... Nei, huff... nå er jeg snerpete, men .... viktig tema, dette...

Annonse

Jeg ser ikke helt problemet jeg... Hvor mange er det på avdelingen da? Det kan jo umulig bli så mange "kake-dager" at det er så veldig usunt? Når det gjelder å bake, så er det jo bursdag kun en gang i året. Og hvis du ikke har en stor flokk, så er det vel ikke noe problem? Litt må man jo ofre for barna sine...

Synes fokuset blir litt feil. Det er tross alt det daglige kostholdet som er viktig, og de aller fleste barnehager er veldig bevisst på hva de serverer av mat. Å spise en kakebit en gang i blandt ( 14-18 ganger på ETT ÅR) kan da umulig spille noen rolle.

I vår barnehage er det INGEN kaker til bursdager. Det blir nok akker og boller og brus i bursdager og omtrent i vherdagen ellers også, desverre.

Derfor Ingenting av søtt når ungene har bursdag i barnehagen vår.

Men ungene får selvsagt oppmerksomhet. De får kappe og krune, bursdagssang, og sitter på "høystol". De får fiske lapper med aktiviteter på (sang, eventyr osv.), pluss at de får tegninger i en mappe av alle de andre ungene. SUPERT!

Og INGEN av ungene har noen gang nevnt hverken boller, kaker eller brus....

Er jo ikke bare en kakebit og to 14-18 ganger pr. år.

TENK deg om; i tillegg er det familiebursdag, så barnebursdag, så alle de andre bursdagene ungene går i, så min bror sine ungr sin bursdag, så min søsters ungers bursdag osv. osv

Hittil i år har min sønn på 3 været i19 bursdager. Skulle han i tilleg feiret bursdagh i barnehagen med akker osv. hadde det blitt vanvittig mange.

For vi som har unger som faktisk er i bursdag til venner, kan det bli mye.......

Hei..

vet ikke om noen leser dette ettersom jeg svarer litt seint i forhold til dere andre... Men i bhg til sønnen er det og sånn at dem har med kake eller noe lignende.. Vi er noen foreldre som prøver å få vekk dette kakestyret.. Men det er ikke alle foreldre som syns det samme som oss.. Så det jeg gjorde da sønnen hadde bursdag var å bake sunne mufins... Med gulrøtter inni... Det falt veldig i smak.. En anna mor kom til bhg å stekte lapper for ungene... Neste gang blir det engle lapskaus eller noe sånn... Masse oppskjært frukt.. De fleste ungene i bhg er jo uansett i barneselskap til samme person.. Så kaker blir det uanset....

Når det er bursdag skal man feire så det suser etter, gjerne med kaker! Det er da opp til hvert enkelt foreldrepar hva man velger til festmat den dagen. Du kan velge frukt eller andre varer/mat som inneholder lite sukker og fett og fremdeles få kake, hvis det er et poeng.

Det er selvsagt viktig hva som serveres i barnehagen, men det er foreldrene som sitter med ansvaret for hva ungen deres skal spise.Argumentet med at det blir mange bursdager og kakedager i løpet av året skjønner jeg ikke, for man kan avtale innad i en familie at man velger "sunne" varianter av kaker og mat. Og gjør man sin innsats i familiens daglige kosthold ser jeg ikke det store faren med en skikkelig sukker og fettholdig kake på bursdagen! Selv om det blir mange bhg-bursdager i løpet av året så er likevel det daglige sukkerinntaket som er av betydning.

Synes dette med kaker i barnehagen har blitt til det rene hysteriet.

Det er da det vi putter i barna til hverdags som betyr noe for helsa deres! Det vi sender med barna i matboksen, det vi serverer til middag, kveldsmat og evt mellommat - det er DET som får konsekvenser for barnas helse. Om de feirer bursdag 12 - 15 ganger i året i barnehagen betyr lite og ingenting for barnas langsiktige helse. Det er VI som foreldre som har ansvaret i dagliglivet. Jeg synes barnehagene får uforholdsmessig mye ansvar når kosthold diskuteres, det er tross alt foreldrene som smører den daglige matpakka og som serverer middag og kveldsmat til podene våre.

Nei, la barna få kose seg med noe ekstra i barnehagen noen ganger - det fortjener de sannelig!!!! Vi voksne har da kake på arbeidsplassen innimellom vi også - det er ikke den som ødelegger helsa vår.

Annonse

ET LITE FORSLAG!

Hva med å ta opp på foreldremøtet (det store fellesmøtet) at man ønsker å variere litt?

Jeg har vært borte i barn som har hatt med fiskepinner fordi de ikke er spesielt glad i kaker.

Synes bursdagsbarnet kan bestemme menyen, enten det er fiskepinner, eksotisk frukt, hot dog eller kaker, men at de bare har med EN ting og at det bare blir gitt ETT kakestykke f.eks.

Synes det er trasig at barn som overhodet ikke spiser frukt f.eks skal måtte ha med det fordi enkelte foreldre er overhysteriske...................

gutten min er to år og er ennå ikke i stand til å vurdere og velge hva han vil ha med seg. Dessuten er han veldig glad i frukt. Han hadde med seg fruktsalat med ananas, jordbær, to uike typer melon, druer og kiwi på sin bursdag, og ingen klagde på det, aller minst bursdagsbarnet!

Sjelden at barn ikke liker noen av disse fruktene, vel?

• 2 uker senere...

Jeg synes synd på barna til dere sukkerhysterikere!!! Jeg er opptatt av at barna mine skal ha et sundt og godt forhold til mat, spiser masse grønsaker, bær og frukt og sunn mat til noenlunde faste tider, og synes det er viktig med hyggelige måltider. Og kaker og is etc... de gangene vi har kaker i huset, eller blir servert kaker, eller det er kakebursdag i barnehage så synes jeg det bare er hyggelig! Det er ikke lov å spise kake før maten selvsagt, og man spiser bare et lite stykke.

Jeg synes det må bli vanskelig å skape et sundt forhold til mat, så hysteriske som noen av dere er!

Det finnes masse "sunnere" kaker man kan bake og ta med hvis man vil det, man må jo ikke på død og liv bake den kraftigste sjokoladekaken med rømme og smør og en kilo sukker....

Nei lær dem heller og kose seg med maten, og dropp hysteriet sier jeg!

I dag hadde vi busdag i vår barnehage. Bursdagsbarnet hadde med seg diger, bakeribakt kake med sjokoladekrem, stor godtepose med smågodt til hvert barn, pluss potetgull. Regner meg ikke som hysterisk. Min unge får både is og kaker, men dette synes jeg ble for drøyt... Beklager, men det må vel kunne gå an å begrense seg litt? Heldigvis hadde barnehagepersonalet rasjonert på de elendige godteposene. Kaker er en ting, men smågodt og lignenede kan man godt vente med til barna er mer enn ett og to år gamle!

Hadde fått hakeslepp om det var blitt servert i vår barnehage!

Og jeg er av den lite hysteriske typen..

grunnen til at de ber foreldrene om å IKKE ha med kaker og brus og chips og snop til bursdager i vår barnehage, er at ungene blir sukkerhøye en kort stund før de blir grinete og trøtte etter det.

Vår lille hadde med masse frukt til bursdagen sin og det samme gjør de andre. Mammaen til han som hadde bursdag sist raspet litt sjokolade over fruktsalaten og det var helt topp, synes ungene.

Synes ikke det er hysteri i det hele tatt og jeg synes det er et godt tiltak fra bhg sin side. SKulle bare mangle at foreldre ikke klarer å rette seg etter bhgs retningslinjer.

En unge synes at frisk furkt i oppskjærte biter (eller presset fra små kakeformer, som tre eller bil) er kjempegodt og savner ikke kake og cola.

I vår barnehage er de opptatt av ett sunt kosthold, og ønsker ikke at foreldrene skal ta med kaker o.l når barnet har bursdag.

Fruktsalat o.l er jo kjempe godt, og jeg kommer til å lage det når datteren vår har bursdag.

Jeg er helt enig med deg hovedinnlegger, det er synd at ikke flere barnehager har dette som endel av policyen sin.

Hørt om flere barnehager hvor barna får saft til brødmåltider, hårreisende spør du meg.

Ta det opp på foreldremøte, det er nok garantert flere enn deg som har tenkt på dette!

Lykke til:-)

Der jeg jobber får ikke foreldrene lov til å ha med kake.

Vi lager krone og synger for barnet den dagen (eller så nærme den dagen som mulig) barnet har brusdag, å så har vi kake eller noe i den duren en gang i mnd.

Da har vi felles bursdags samling med resten av barnehagen å så går vi vært til vårt å spiser. Barna som hadde bursdag den mnd får egene kroner og sitter slik at alle kan se dem (dersom et barn ikke vil slipper det selvfølgelig)

Du kan jo si det til ped ledern på avdelingen der hvor barne ditt jobber, så kan han/hun ta det opp på ped leder møte eller på et foreldre møte =)

Enig med deg HI...

I sønnen vår sin bhg så vet jeg de har hatt kake 2 ganger... De lagde muffins den første uka, også har førskole gruppa laget eplekake en gang...

Sånn syns jeg er greit... Men de trenger jo ikke ha kaka for og feire bursdag?

Jeg vet ikke akkurat hva de gjør i vår bhg, men de har ikke kake!

• 2 uker senere...

I den bhg jeg jobber vil vi ikke at foreldrene skal ha med kaker eller andre søtsaker til bursdag, hos oss får barnet i stede velge ut en varm rett til lunsj, som de hjelper til å lage. dette syntes ungene er veldig morro.

Barn får i seg alt formye søt.

Jeg tok opp kake"problemet" på foreldremøte i barnehagen, grua meg som bare det men de fleste støtta me faktisk. Er jo alltids noen som ikke bryr seg om hva ungene spiser men det gjør e. Er 15 barn på avdelinga å hele tiden en bursdag å gå i. Kaker blir det nok av uansett om man ikke skal trykke i ungene kaker i barnehagen og. Frukt, varmmat eller lignende som ungen kan få være med å bestemme er bedre enn alt sukkeret. Ei krone å masse oppmerksomhet i tillegg å dagen blir perfekt. Så ikke vær redd for å ta det opp, de fleste støtter deg nok.

klarer ikke dy meg, men jeg skjønner heller ikke helt problemet, det som blir sagt over her med det daglige kostholdet er vel det som teller.... det høres ut som det er bursdager hver eneste dag... det er det slett ikke, og hvor mye sukker er det i et lite kakestykke da, og dere som er så hysterisk opptatt av sukkerinntaket kan vel bare ta med noe annet enn kake i bhg.... jeg syns dette tar helt av og hva lærer ungene av dette, alt med sukker er farlig farlig, det kan man bli feit av og få dårlig tenner av og gud vet hva..... nei bruk heller energien deres på et normalt kosthold og turer i skog og mark, så vokser nok barna opp sunne og friske og det til og med med kake i bhg!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...