Gå til innhold

Hvor blir det av de gamle...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

navnene?

Hvorfor skal de fleste ha et navn som er så spesiellt som mulig?

Snart kan man jo bare LAGE sitt eget navn jo...?!

Er så mange navn som er helt bak mål for tiden, men det er jo hver sin smak da så klart:)

 

Hva er viktig når det gjelder valg av navn? (er IKKE ute etter noe sure miner her, så det er sagt:), er bare litt nysgjerrig på andres meninger om navn i dag......, Så dette er ikke et krangleinnlegg:)

 

Er det mest viktig å ha det mest spesielle navnet? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel heller det at spesielle navn er veldig populært for tiden,mange vil ha navn som ikke alle andre har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt helt enig der, men går man litt tilbake i tid, så finner man jo navn som INGEN har lenger, hehe.... Litt mer de gode navnene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli "lei" de samme navnene og "nye" navn høres spennende ut for mange. Det jeg synes er merkelig er at mange henger seg opp i (og nesten virker litt fornærma;-)) at endel ønsker såkalte spesielle navn på ungene sine. Det er ingen som leer på bryna når folk velger tradisjonelle navn. Ganske interessant i grunnen...

 

Forøvrig har jeg ei Emma hjemme her.. Bare så det er sagt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at man vil ha "nye" spesielle navn, men det er no nesten som de LAGER de selv bare med en haug av bokstaver, hehe..... IKKE like vakkert bestandig:) Men så lenge de trives med de navnene , så er det jo greit.

Men faktisk JO......i dag leer folk på bryna når tradisjonelle navn blir valgt....For det er IKKE vanlig å bruke det i dag....

Når vi valgte våre navn, så ble de kjempeoverasket over at vi har gått så langt tilbake som til besteforeldrene og oldeforeldrene våre. også ble de glade, ikke minst:)

 

Og du:)?....Emma er foresten et utrolig vakkert navn;)

 

Navn er IKKE enkelt!

 

Lykke til alle med navnvalgene!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er iallefall sikkert at det å lage sine egne navn ikke er en ny trend. De virkelig orginale navnene finner man om man går langt tilbake i de gode gamle dager. På 1800 - tallet var de små jenter som fikk navn som rullegardina, blondie, rosina og hørte om en som het hermetikka. Man tok altså ord, gjerne utenlandske og laget et navn av det, skal innrømme at de ikke alltid var like heldige med disse navnene, men det at man tar i bruk nye, litt merklige, eller utendlanske navn er ikke noe nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle navnene er mye mer populære enn mange tror! Flere av navnene på navnetoppen i dag, ble også brukt for mange år siden, og er blitt tatt opp igjen nå. Noen i orginalform, andre i en litt nyere versjon. Jeg har selv holdt litt på med slektsforskning, og har funnet navnene Sara, Emilie, Hanna, Ingrid, Sofie, Markus, Kristian, Aleksander, Henrik, Andreas, Magnus og mange, mange fler noen generasjoner tilbake. Alle disse navnene er nå blant de aller mest populære her i landet.

 

Det dukker selvfølgelig opp en del nye, uvalige navn også, og det er jo helt naturlig. Norge er ikke upåvirket fra resten av verden. Mange, inkludert meg selv, er sammen med en fra et annet land, og det påvirker jo navnevalget. Andre har bodd flere år i utlandet, og tatt med seg fine navn fra dette landet hjem til Norge.

 

Selv synes jeg mangfoldet av navn er kjempespennende. Det er jo litt morsomt når nevøen min sine bestekompiser heter Bjørnar og Khalid. Et typisk norsk navn, et veldig unorsk. Og guttene selv ser ikke ut til å henge seg spesielt opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med mange navn å velge mellom, og kjedelig når f.eks. 8 barn i barnehagen heter det samme. Jeg liker heller ikke alle de merkelige navnene som popper opp. Er du av utenlands opprinnelse er det jo klart at man har annerledes navn, men mener ikke at en liten baby skal kalles opp etter fotballbaner, urter og land og bare få et navn tatt ut av ingenting.

 

De gode gamle navnene er best, synes jeg, men er fullt klar over at her er det mange som er uenig med meg :-)

 

Hva med navn for 30-40 år siden. Da var vel flere av disse navnene (kanskje ikke alle, men jeg er ikke navnforsker) ganske nye: Gunn, Merete, Terje, Rune, Roger, Linda, Anita, Hege, Camilla, Beate. De har vel ikke veldig lange tradisjoner såvidt jeg vet!??

 

Ikke alle navn som overlever i generasjoner, men hver tidsperiode har sine poppis-navn og nye navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...