Gå til innhold

Er lutealfasen den samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn ca fra gang til gang? Noen som har opplevd store variasjoner? Leste at det bare skal være en dags variasjon +/-, men er det riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal visst bare være ca en dag +/- ja, er det mer eller mindre har du sannsynligvis feilberegnet el.

Skrevet

Da tror jeg faktisk at jeg kan ha hatt en SA for over et halvt år siden også jeg. Følte meg veldig gravid like over jul, men begynt eå spotte på dagen en uke etter el. Fortsatte med det i mange dager, tok en el-test for å se hvordan landet lå og den gav utslag, men ble ikke helt positiv. Først på dag 14 begynte jeg å blø, og da var det litt anderledes enn vanlig, men tenkte ikke så mye over det da. Nå mistet jeg jo i uke 5 for vel 1,5 mnd siden og da også spottet jeg mye før det til slutt begynte å silblø. Ellers har jeg alltid hatt 10-11 dager mellom el og mens, en gang 9 dager og en gang 12 dager av de siste 16 syklusene mine. Litt skummelt i så fall om det stemmer med to SAer på rad...

Skrevet

Huff, skummelt det der med sa, men de sier jo at de fleste sa'er skjer allerede før jenta vet om at ho er gravid...

Jeg ser at du har en ganske kort lutealfase, noe som kan gjøre det vanskelig for egget å få tid til å feste seg. Du burde kanskje snakke med en lege om det. (selvom det ikke er spesielt farlig så lenge den ikke er kortere enn ti dager)

Men nestemann fester seg nok, alle gode ting er jo tre:)

Masse lykke til ihvertfall!!

Skrevet

Men er du helt sikker på når du hadde el den gangen før jul da? temper du?

Skrevet

Ja sånn nesten. Jeg temper ikke, men bruker el-tester og har brukt det i 16 sykluser nå, snart 17. Da jeg fikk mensen tilbake etter å ha født 2 mann, og det tok litt tid, måtte vi finne en form for prevansjon siden regnfrakken ikke var så koselig i lengden. Siden det ikke var krise om jeg skulle bli gravid, satset vi på "sikre" perioder metoden og jeg betilte inn masser av el-strips. Det tok noen mnd og bli kjent med syklusene og stripsene, men det kom da frem et mønster til slutt. Syklusene mine er veldig hoppende, men lutealfasen ser da altså ut til å være stabil. Må også legge til at jeg regner første mensdag fra den dagen jeg begynner å spotte, ikke fra den dagen jeg blør friskt, spotter vel i ca 2-3 dager vanligvis. Vet nå at det er feil, men har gjort det slik hele veien så...

Vel, vi unngikk i hvertfall ubeskyttet sex i minst 6 dager før og 2 dager etter el, noe som gikk greit siden el aldri var tidligere enn dag 13-14 i syklusen, glemte oss muligens en dag før jul, men det husker jeg ikke. Så glemte vi oss en gang for 2 mnd siden, hadde da ubeskyttet sex 4-5 dager før el og ble jammen meg gravid... Før det har jeg antatt at dette var en veldig grei prevansjon, men nå har jeg tenkt litt på den ene gangen, om jeg kan ha vært litt gravid likevel. Vet at el-testing ikke er så sikkert som temping, men dette har faktisk fungert for meg absolutt hver eneste syklus ellers så jeg anter at det er sikkert nok til å si at ja, jeg VET jeg hadde el den dagen rett før jul. Tror også jeg alltid har hatt en kort lutealfase og er blitt veldig fort gravid før også, tok en mnd med nr 1 og 3 pp med nr to og de mistet jeg ikke.

Skrevet

Jeg tror det er mange som har hatt sa uten å ane det ja. Men det er sannsynligvis ikke noe farlig, for jeg tror at i de fleste tilfeller med så tidlige sa'er er det nok bare naturen som bryter svangerskapet fordi noe er galt. Tror ikke det er noe å bekymre seg for, hvis det var en sa du hadde den gangen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...