Gå til innhold

Hjelp... hva kan han egentlig spise!

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag og fikk svar på prøvene sønnen min(10 mnd) hadde tatt! Fant ut at han hadde allergi for en god del, i tillegg til at han har atopisk eksem!

Han er alså allergisk mot egg, fisk, hvete, melk, peanøtt, soyaolje og soyabønner, og en del pels dyr! Han skal heller ikke ha citrus eller mye tomat!

Så det jeg lurer litt på er hva slaks grøt,middag og pålegg han kan spise! Var i to timer på buttikken å leste bakpå alle esker. Nesten alt inneholder en av disse tingene!

Håper noen av dere har råd!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6130881-hjelp-hva-kan-han-egentlig-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

De fleste halv og helfabrikat kan han nok ikke spise. Du må nok regne med å lage det meste av maten fra bunn av!

På helsekosten har de bla risgrøt og hirsegrøt fra Holle som skal være garantert uten melk. Du kan også koke grøt av havregryn, ris og maismel.

Til middag går det bra med poteter( kokt, bakt, stekt,pommes) og rent kjøtt av div slag. Noen merker har kjøttkaker, karbonader og pølser uten melk, men husker ikke om det er soya i dem.... Du må sjekke dette nøye. Grønnsaker går selvfølgelig også bra!

Av supper har Toro storhusholdning noen slag som er uten gluten (bla hvete) Disse får du kjøpt på helsekosten, eller kan bestille fra Jonassen & co.no

Hvis du skal bake hvetefritt, kan du benytte glutenfritt mel(matbutikker/helsekost)

Husker ikke om det melkefrie smøret er soya i, dette må du sjekke.

Anbefaler deg å be om time hos ernæringsfysiolog.Når man har mange allergier å ta hensyn til er det lett å få et ensidig og mangelfullt kosthold hvis man ikke passer godt på.

Her er et par nettsteder som er ok: naaf.no, nvf.no, utenmelk.no

NB: dette med maten virker veldig strevsomt den første perioden, men etter en stund er du så inni det at det går av seg selv. : ) Og siden han er så liten, vil han bli vant til maten sin og ikke savne "alt" han ikke kan spise.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...