Kanutten & småen + Lucia Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Må spørre litt mer jeg.. Hva har dere på babyene når dere bruker tøybleier? Bruker dere brillebukser, så ullbukse og så vanlige klær...? Hvis man bruker body, har man den utenpå tøybleien med ullbukse utenpå..? Føler meg rimelig grønn på dette jeg.. Og en annen ting.. Hvor får man kjøpt knytetrøyer?
marianne1231 Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Hei! Jeg bruker tøybleier på min gutt,og da tar jeg på han bleien,bleiebukse og body. Jeg knepper bodyen utenpå bleien og bleiebuksen. For hvis du tar på bleie,body og så ullbukse el. bleiebukse,så kan hele bodyen bli våt. Så ta på barnet bleie,ullbukse el.bleiebukse først,og de andre klærne utenpå der igjen.
Ranveig R Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Viss du bruker brettebleier treng du først bleie, så brillebukse, så ullbukse og så vanlege klede. Viss du bruker formsydde bleier treng du ikkje brillebukse. Vi brukar stort sett alltid body på guten vår, han har den då utanpå bleie/ullbukse. Pass på at ullbuksa dekkar heile bomullsbleia. Viss den våte bleia kjem i kontakt med bodyen vil den og bli våt. Ein ting som kan vere verd å merke seg er at sidan tøybleiebarn har litt større bakende enn eingongsbleiebarn treng dei ofte ein størrelse større bodyar enn dei ellers ville brukt, for å unngå at den strammar over skuldrene/i skrittet. Eksempelvis brukar guten vår på 76,5cm no str. 80, men dei begynner å bli knappe, så str. 86 passar bedre. Av og til må vi brette opp bodyane på ermene sjølv om dei er passe på resten. Eg lurer på om eg har sett knytetrøyer på Cubus..? Vi kjøpte ein del bodyar der til å begynne med, fordi dei kunne kneppast heilt opp i fronten, og guten vår mislikte sterkt å få noko over hovudet.
guita Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 bruker du brettebleier av gas (Jysk har 12 pk til 99 kr) eller frotte (sy av gamle håndklær?) trenger du ikke brillebukse, det holder med en festemekanisme bla kalt "snappi", en trearma plastsak som koster 15 kr eller noe feks hos vidunderbarn! Ett lag mindre!
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 3. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2006 Så smart ut! Vet du om man får kjøpt denne i noen butikker?
Bananamama Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Vi bruker brettebleier, ullbukse og body utenpå. Fant ut det var unødvendig med brillebukser da både ullbukse og body holder brettebleien på plass.
Ranveig R Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Vi brukte heller ikkje brillebukse då vi brukte brettebleier. Men så var guten vår så liten, at han ikkje var særleg aktiv. Skulle han hatt brettebleier på seg no som han nærmar seg året, måtte han heilt klart hatt brillebukse utanpå.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 11. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2006 Jeg som har kjøpt en haug med brillebukser, var kanskje unødvendig d da..
Ranveig R Skrevet 11. september 2006 #9 Skrevet 11. september 2006 Kanskje - kanskje ikkje. Vår erfaring er at vi klarte oss ok utan (men det hendte at bleia "sægga" litt) andre igjen seier at dei kunne aldri hatt brettebleier utan brillebukser. Til ev. nestemann kjem vi nok til å kjøpe inn nokre brillebukser, berre for å teste dei ut, dei vil i alle fall gjere det enklare å få på bleia. Sånn som vi gjorde det måtte vi liksom holde fast på bleia mens vi tok på ullbuksa og bodyen, så det blei jo gjerne litt meir tungvindt.
juni_ Skrevet 11. september 2006 #10 Skrevet 11. september 2006 Jeg synes brillebuksene er helt nødvendig og kjøpte akkurat flere da jeg var innom Nøstebarn. Jeg synes de holder bleien godt på plass, og om natten bruker jeg bare brettebleie og brillebukse inni ullpysj Da snuppa var nyfødt, var det fryktelig varmt her. Da lå hun bare i bleie og brillebukse med en firkant strikket i lanolingarn under rompa.
Gjest Skrevet 11. september 2006 #11 Skrevet 11. september 2006 Har akkurat lest litt på nøstebarn om rispapir. Dere bruker det ja? Jeg er gravid enda, men har begynt å leke med tanken på å kjøpe tøybleier til min lille når hun kommer. Hvordan er det med arbeidsmengden? Mye å vaske eller går det greit? Man må jo vaske noe nesten hver dag uansett.
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 11. september 2006 #12 Skrevet 11. september 2006 tja, i starten er det jo ein del vasking, iallfall annakvar dag, men etterkvart som sneipen går over til fast føde, vaskar ein ikkje oftare enn sånn cirka kvar tredje dag. Rispapir har lita hensikt i starten, då må du nok rekne med å skylje bleiene (det er ikkje så ekkelt som det høyrest ut), men når babyen tek til å bæsje litt fastare greier, er rispapir genialt. LItt arbeid å brette bleiene, men eg tek det framfor fjernsynet eit par kveldar i veka. Har aldri tenkt at det er så frykteleg mykje arbeid, eg...er eigentleg overraska over at det ikkje er verre.
Ranveig R Skrevet 12. september 2006 #13 Skrevet 12. september 2006 Viss du har ein plass mellom 20 og 30 bleier har du nok til at du kan vaske når du har fått nok til ei full maskin (i staden for å måtte vaske fordi du ikkje har fleire reine bleier). Vi vaskar bleier 1-2 gongar i veka. Rispapir har liten effekt så lenge babyen berre får morsmelk, i og med at bæsjen er så blaut at den renn rett igjennom uansett. Så i begynnelsen må du rett og slett skylle bleiene. Når babyen begynner med fast føde er bæsjen såpass fast den og, at du tar rispapiret med bæsjen og kastar i do. Kjem knapt nok bæsj på bleia i det heile tatt då.
Ranveig R Skrevet 12. september 2006 #14 Skrevet 12. september 2006 .. Dei første vekene/par mnd vaska vi nok 2-3 gongar i veka, men etter kvart treng ikkje bleiene å bytast like ofte.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #15 Skrevet 13. september 2006 Har 3 mnd gammel baby. Vi kjøpte "hel pakke" med bambinomio. Vasker 1-2 ganger i uka. Kan og legge i bløt i bleiebøtta med spesielt antibakteriell pulver kjøpt på bambinomio og bare skylle i maskinen på kaldt vann. Tørker over natta, superkjapt å brette, bare legger tøystykke i 3 lag. Bruker rispapir og synes bleiene blir litt mindre tilgrisa. Om man velger tøybleier fra starten tror jeg ikke man tenker på det som ekstra arbeid, det blir helt naturlig. Ekstra vask blir det jo uansett med en liten en.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2006 #16 Skrevet 13. september 2006 Du må regne med å bruke større klær enn vanlig for å få plass til en ekstra stor bleierompe, og du må regne med at du ikke kan benytte alle typer klær av samme grunn. Dagens klær er ikke laget med tanke på fortidens bleieløsning.
Ranveig R Skrevet 13. september 2006 #17 Skrevet 13. september 2006 Anonym: Du kan bruke det aller aller meste av babytøy til babyen sjølv om du bruker tøybleier på h*n. Dei einaste kleda som kan bli litt "dumme" er bukser som ikkje er elastiske. Men viss du har forferdeleg lyst til å bruke det likevel, er det fullt muli gå kjøpe ein størrelse større og heller brette opp litt nederst. Eg for min del synest ikkje dongeribukser og baby høyrer saman, eg velger uansett klede som er mjuke og kormfortable for guten vår.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2006 #18 Skrevet 14. september 2006 Man kan alltid finne omveier og unnskyldninger for å bruke tøybleier om man vil det.... som at det ikke er et problem..... man må bare kjøpe større bukser, eller la være å bruke den og den type bukser for de er ekkle osv.........
Ranveig R Skrevet 14. september 2006 #19 Skrevet 14. september 2006 Og ein kan alltid finne omvegar og unnskyldningar for å pakke ungen sin inn i plast i tre år... Som at det er så enkelt.... at det lagar ikjke SÅ mykje søppel... at ein ikkje trur på forskarane som seier at gutebabyar kan få nedsatt sædkvalitet som voksen pga den høge temperaturen i plastbleiene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå