Gå til innhold

Hvor lang tid før man oppdager at et svangerskap er utenfor livmoren


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vanlig å oppdage det i uke 6-7. Hvis man merker sterke smerter (mer enn mens smerter) og på en side bør man komme seg til legevakta og få dette skjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du merker det avhenger av hvor utenfor livmoren den sitter, hvor i eggledere, bukhule eller livmorhals... Tegnene er gjerne smerter på den ene siden, og brun utflod. Mellom uke 6 og 8 er vel vanligst, etter det går det nok galt i den forstand at blodkar ryker etc og du definitivt forstår!

 

Jeg merket det på en måte alt da jeg test positivt i uke 4. Jeg hadde supervondt i den ene siden. Men så ga det seg litt... Så kom det masse smerter både på den ene siden og menssmerter sammen med brun utflod, da var jeg nesten 6 uker på veg. Den lille spira hadde dødd inni meg men kom ikke ut før nesten en uke senere. På den tiden trodde jeg man alltid måtte operere exu, men hcg sank så legen sa at jeg ikke trengte det.

 

Men uansett, det er visst mer vanlig med tvillinger (18 av 1000 svangerskap) enn ekstrauterin graviditet (14 av 1000), så det beste er å ikke bekymre seg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg hadde min siste SA hadde jeg forferdelig vondt på venstre siden i rygg og mage. Sterke mens. smerter. Jeg var redd for at det var utenfor livmoren, men gyn. sa til meg at da hadde jeg hatt myyye vondere og ville sikkert ikke klart å gå. Og jeg som synest det var sååå vondt likevel... Poenget mitt er vel at man får sikkert veeeldig sterke smerter og blir kanskje klar over det på den måten også??

Vet ikke, håper jeg slipper å oppleve det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svigerinna mi hadde et svangerskap utenfor livnoren og hun merket det med en SKIKKELIG pine i mage...hun ble bare liggende på sengen...hun var 8 uker på vei...Det som skjedde med henne var at hun kjente en ikke så fult vond pine en uke tidligere,men valgte å gå til legen (viste ikke at hun var gravid)...legen sjekket henne og bare sente henne hjem for han trodde at det var magesår...så kom den skikkelige pinen jeg snakket om og det viste seg å være graviditet utenfor livmoren...måtte fjerne en eggleder...nå er hun en lykkelig mor til tvillinger (gutt og jente)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

 

Jeg har hatt svangerskap utenfor livmor, i venstre eggleder. Kan bare svare for min egen opplevelse, men det gjorde så sinnsykt inn i helvet vondt at jeg trodde jeg skulle dø. Hadde det sittet på høyre side ville jeg absolutt trodd det var blindtarmbetennelse. Det var så ille at jeg nesten ikke kunne gå, jeg krøket meg ut i bilen til pappa som kjørte meg til daglegevakten, og der var det så vidt jeg kom meg opp trappen og inn på venteværelse, det var så akutt at jeg kom rett inn foran alle andre og der ble jeg liggende på gulvet å skrike og rope på pappa. De kjørte en haug med morfin i stumpen min og jeg fikk akuttsykebil til Fredrikstad (bor selv på grensen mellom Moss og Rygge). Da jeg kom inn ville de operere med det samme, men ventet i fire timer i og med at jeg hadde spist rett før, og de anså det som trygt å vente i de fire timene. Da jeg våknet opp fra narkosen kom legen og pratet med meg, og hun sa at det var bra jeg kom da og ikke dagen etter. Det hun sa var at egglederen var veldig blå og ødelagt, og på vei til å sprekke, og jeg fikk vite at det hadde vært 5-6 uker, men om det var svangerskapet eller om det var fosteret det skal jeg ikke si sikkert i dag. Dette skjedde i 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være litt forskjellig hvordan det oppleves utifra hvor egget har havnet utenfor livmoren.

Hos meg så begynte det med blødninger, deretter helt sinnsyke magesmerter, hvor jeg gikk inn i sjokk (min eggleder sprakk), men etter den timen med verst smerter var det bare som konstant mageknip, og bukmusklene var så stramme at jeg ikke kunne reise meg ordentlig. For meg var frykten verst, fordi jeg ikke visste hva som skjedde og jeg gikk lenge før jeg fikk hjelp...

Det jeg kan si var iallefall at smerter ikke lignet på noe som hadde med abort eller fødsel å gjøre. Først trodde jeg at jeg var matforgiftet eller noe...Hos meg skjedde det i uke 8. Så nå venter jeg intenst på å passere den tiden (er i uke 6 nå).

Men denne gangen er jeg kvalm.

Var ikke kvalm når jeg hadde svangerskap utenfor livmoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som ble gravid utenfor livmoren. Hun ante ingenting om det før hun var hos legen i uke 12. Hun hadde merket litt vondt i siden, men ikke voldsomme smerter, også var hun trett og uopplagt. Hun brukte prevensjon, så hun hadde ingen grunn til å mistenke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, eg e ikke kvalmen.

Nå blei eg så redde for at dette skal skje med meg. E i uke 6 eg og. Noe som har statistikk på hvor ofte dette skjer? Var så mangen som kunne fortelle om opplevelsen selv her, at jeg ble redd. Huff.

Eg e så lei av å ver så redde heile veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...

Her har du min historie:

Har kommet hjem fra sykehuset i dag,eller rettere sagt i går i og med at klokken nå har gjort så det nå er fredag.., etter å ha hatt et svangerskap utenfor livmoren.såkalt exu..Ble operert i onsdag. Var på volvat 8.30 for å få tatt innvendig ul ons morgen. Hadde bestilt meg en time etter inntense smerter nederst i magen i 5 svangerskapsuke. smertene var som skikkelige tak lissom. Etter ul fikk jeg bekreftet exu på venstre side. Da fikk jeg hennvisning rett på Fredrikstad sykehus, Når jeg kom dit måtte jeg først inn på føde-poli så etter ny innvendeig ul der ble jeg sendt opp på den avd jeg hørte til. Begynte allerede nå å bli møk lei av å vente på ganger rundt om kring, så nå var det gort å få ett rom. Etter venting på rommet kommer legen som skulle operere meg inn, og da bar det på enda en innvendig ul. Igjen fikk jeg konstantert exu, som om jeg ikke allerede visste det... (Var noen lange om vanskelige timer fra første ul til operasjonen, mye venting og mange tårer....) Når klokken var 4 kom jeg omsider inn på operasjonsstua, etter å ha ligget på venterommet å ventet på anestesilegen som var på ett annet sted å satte epidural. Husker at dama som satt bak meg sa at det nå kom til å begynne å svi i veneflonen, men kjente ingen smerte før jeg våknet 1830 på overvåkningen uten barn i magen, men med fire hul i magen(Hadde kikkhulsopp.)... Kom opp på rommet ca kl21, og kom altså hjem i dag, med en stiv og øm mage som føles veldig tom og rar...

 

Det jeg egentlig ville si til deg var det at jeg hadde ingen smerter utenom de jeg hadde ved 5.uke. Var 6+5 når jeg ble operert. Men det hadde nok ikke tatt så lang tid før jeg hadde kjent no, for det hadde begynt å sprekke. Legen fjernet egglederen som fosteret satt fast i, vis han ikke hadde gjort det hadde jeg visstnok hatt 50% sjans for at det hadde skjedd igjen....

 

Da vet du åssen det var for meg.. Men vi er nok mange som har forskjellige opplevelser rundt dette..Må bare få føye til at jeg var heldig med sykehus personell!!Fikk en enorm støtte og forståelse!!!(Utenom med dama på føde-pol.Der var det ingen medlidenhet å få...)

 

Lykke til, under ingen denne opplevelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...