Gå til innhold

Ang. fysisk tungt arbeid så tidlig i sv.skapet


mille80

Anbefalte innlegg

Jobber som hjelpepleier og har til tider ganske fysisk tung jobb. De siste dagene har jeg kjent diffuse smerter i magen midt i de tyngste arbeidstakene. Er jo bare i uke 7 enda, og har ikke fortalt det til noen på jobb. Ønsker ikke å allerede så tidlig ha problemer med å utføre jobben min. Men er så usikker på disse smertene da... Vil jo ikke skade den bittelille spiren. Råd? Noen i samme situasjon? hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør nok prøve å unngå svært tunge løft, og ta deg pauser om du blir sliten... på en slik arbeidsplass bør man kanskje varsle arbeidsleder / den ansvarlige. Viktig å ta hensyn til graviditeten - også så tidlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

Jeg jobber på sykehus, og er mye borti tunge løft. Jeg spurte gynekologen på svangerskapskontroll om dette. Han sa at man ikke har noen restriksjoner på dette, som gravid. Man skal kunne gjøre det samme som før. Han sa at det ikke er noe man kan gjøre på den måten for å fremprovosere en abort(hvis det skjer, ville det skjedd uansett).

Jeg er nøye med å løfte/forflytte på riktig måte, og med hjelp av andre. Jeg har sagt det til sjefen min (jeg er 8+4), siden jeg ikke har like stor arbeiskapasitet som ellers. Og så er jeg nøye på at jeg skal ha pausene mine, sånn at jeg klarer meg gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg sitter som leder på en sykehjemsavdeling, og synes at du absolutt skal fortelle det til din nærmeste leder. Hun/han kan ta dette til etterrettning og kanskje i samråd med deg legge opp arbeidsdagen din slik at den blir best for deg.Du bør fortelle om at du er engstelig for å miste m.m. Da er det enklere for lederen din å gjøre noe for deg også... Du trenger jo ikke å fortelle det til noen andre på jobb... Lederen din har taushetsplikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med tunge løft og jeg kommer til å være forsiktig og det råder jeg deg også til å være. Tror ikke det er noen fare for å miste pga det, men det er jo fare for BEKKENLØSNING tiiiidlig i svangerskapet og det kan gjøre at du ikke klarer å jobbe i det hele tatt.. Man kan få det i større og mindre grad og kan også bli sengeliggende resten av svangerskapet. Det er nok bedre for lederen din at hun kan tilrettelegge for deg enn at du blir borte fra jobben. Husk at om du sier det til henne så har hun taushetsplikt overfor de andre ansatte. Hvis du ikke føler for å fortelle noe til de andre så si du har vondt i ryggen, de vil nok forstå din hvite løgn når sannheten kommer frem ;) Bruk uansett hjelpemidler, heis opp seng, løft med knærne hvis du kommer i sit. hvor du må løfte og for alt i verden unngå de pasientene som "henger" på deg eller lett faller. Vær i allefall to..

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...