Gå til innhold

The no cry sleep solution

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest hele, men det er i grove trekk en bok som

1) gir mye faktainfo - om barn og søvn og realistiske forventninger til søvn

2) gir mange gode tips om å legge til rette for best mulig søvn

3) gir hjelp til å finne løsningen som passer akkurat dere

Alt dette uten at gråt - og i alle fall ikke alenegråt - er en del av "opplegget".

Den legger også opp til litt loggføring og har noen skjema som en kan bruke for å sette alt i system og se hvordan ting utvikler seg. Jeg har ikke brukt disse skjamene, men har funnet mange gode tips.

Er ingen "superkur" som lover soving natten rundt i løpet av kort tid. Legger vel opp til at du må forvente at det i alle fall tar en måneds tid før du ser resultater (rett meg hvis jeg tar feil), men at du da etter hvert har fått gode redskaper som vil være nyttige i lang tid.

Annonse

Det er vanskelig å svare kort på hva boken handler om og hva som er poenget, men jeg prøver:

Målet er å lære barnet å sovne selv. Barns søvnmønster er nemlig preget av sykluser som varierer mellom dyp og lett søvn. I de lette søvnfasene har barna lett for å våkne og de klarer da ikke å sovne igjen uten pupp, byssing, kos .el.Slike lette søvnfaser har barnet ca hver 1,5 time. Målet er altså å gjøre barna trygge slik at de klarer å sovne selv, uten assistanse - og dermed sove lengre og lengre strekk uten og våkne skikkelig hver gang.

Metodene hennes går ut på gode rutiner før sengetid, der det samme skjer hver kveld. Boken presenterer også myke metoder på å avenne med å sovne med puppen - barnet lærer at det kan sove uten pupp i munnen. Barnet skal også lære at sengen er et godt sted som de skal forbinde med trygghet og velvære. Det kan gjøres ved at man leker/koser litt i sengen utenom leggingen.

Det som har funket best hos oss er tipset om søvnlyd. Denne lyden lager vi når vi ammer før vi legger han og fortsetter å lage til han sover. Dersom han våkner holder det nå stortsett å lage lyden, så sover han videre. I starten måtte vi ta han opp, bysse eller amme og holde på til han sovnet. Simen har også en koseklut som bor i sengen og som han har i fjeset sitt når jeg ammer og når han sover. Denne er også med å gi han natt assosiasjoner.

En sammenhengende natt vil si 5 timer i begynnelsen, og så utvides det etter det. Etter hvert som barnet lærer trikset med å sovne selv.

For å bli bevisste på egen fremgang og hva som funker bør man føre en logg over legging, våkninger og hvor lenge barnet sover på natten og dagtid og i strekk. Selv om man kan føle liten fremgang, kan man som regel se i loggen at det er progresjon. Og det er veldig godt! Loggen trenger ikke være avansert! Og man må ikke føre den, men det er faktisk ganske nyttig.

En av de viktigste veiene til bedre nattesøvn er å sove om dagen. søvn avler søvn, og en eller to lurer på dagen (ikke for seint) gjør at barnet sover bedre og lengre om natten, samt at det sovner lettere.

Forfatteren lover ingen vidunder resultater, men over tid, ved å følge de ulike strategier i boken, så oppnår man resulatater. Det gode med denne metoden er at dersom barnet blir syk, får tenner o.l og kommer ut av sin gode rutine, så vender de tilbake så snart de er bra. I motsetning til skrikekurer, som da må kjøres på nytt.

Her sover ikke simen natten over ennå, men sover lengre og lengre strekk på 5-6 timer, og det er fantastisk for oss som har vært vant til strekk på 2 timer.

Rent konkret så sier boken at man ikke bør begynne å legge barnet i starten før det viser tydelige tretthets signaler (gjesping, gnikking i øyne, sutring). Det er jo klart at trøtte barn er lettest å legge. Man må ogsåpasse på å ikke dra det ut slik at barnet blir overtrøtt. Det ideelle leggetidspunkt er mellom 18.30-19.30 for de fleste barn. Tar leggingen mer enn 15-20 min, mener forfatteren at man bør ta en time out og prøve igjen etter en halvtime. Det gnager på både foreldre og barn og drive med legging i evigheter.

Når barnet er inne i leggerutiner, vil selve rutinene gjøre at barnet kommer i sovemodus, fordi det vet hva som skal skje etter spising og stelling og tannpuss. Simen begynner nå å gnikke øyne på stellebordet. Han har begynt å forbinde det med søvn. Har sett at han har gjort dette på dagtid også, uten egntlig å være trøtt.

Det gode med boken er at man lærer noe om søvn, og forstår hele søvngreien bedre - og da er man allerede langt bedre rustet til å få til et bedre søvnmønster.

Dette ble langt... jeg har sikkert glemt masse - så løp inn på amazon eller bokilden.no og kjøp boken!

Hvis noen vil tilføye noe - så gjør endelig det!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...