Gå til innhold

Om å bli mobba for navnet sitt....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser i mange av innleggene her at foreldre er redd for at barna skal bli mobba for navnet sitt. Selv er jeg lærer og har jobbet som det i snart 10 år, så jeg har vært "borti" veldig mange forskjellige navn! Aldri en eneste gang har mobbing pga navn vært et tema/problem!! Jeg tror ikke det er NAVNET som gjør at en person blir mobbet! Det er dessverre helt andre ting som gjør det... Og det kan dreie seg om spesielt utseende, funksjonshemming, asosial adferd, og generell dårlig oppførsel (adhd eller rett og slett dårlig oppdragelse fra foreldrene!), for å nevne noen få ting. Dessuten er det de som mobber som stort sett sliter med den "verste" oppdragelsen hjemmefra....

 

I skolene i dag jobbes det generelt mye med forebygging av mobbing, og vi setter stadig vekk i gang tiltak for å forebygge/jobbe mot mobbing, og det er jo bra! Selv tror jeg at mye kan bli gjort bedre hvis FORELDRA engasjerte seg litt mer i barnas hverdag og ikke minst i sosialiseringen av barnet og oppdragelsen.

 

Dette blei kanskje litt på siden av det det skulle være... men jeg mener bare at dere bør velge et navn dere vil at barna deres kan bære med stolthelt! Og hva om barn må "tåle" å høre andre navn enn "popis"-navn? Tror det bare gjør dem mer tålerante overfor ulikheter og forskjeller!! Vær stolt over navnet du gir barnet ditt, og lær barnet ditt at det har et flott navn! Så er det heller ikke så lett mottakelig for teite kommentarer. Tror nå jeg, da...

 

Ha en fin dag jenter! Og lykke til med navnevalgene deres!! Er sikker på at barna deres får flotte navn som passer HELT til personlighetene sine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg!!!

 

Hilsen en annen lærer som også har ti års erfaring fra skolen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bli mobba for namnet sitt - det opplevde eg.

 

Men for all del, vi må gi barna namn etter hjartet, og lære dei respekt. Trur du har rett i at foreldra sin innsats er viktig - dersom barna ikkje opplever at foreldra snakkar nedlatande og stygt om andre, så gjer dei det nok mindre sjølv også. Ungar gjer (oftare) som vi gjer, meir enn dei gjer som vi seier...

Helsing ein anna lærar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Kjenner mange fine personligheter med rare navn - som ikke blir mobbet for navnet. Jeg tror at HVIS navnet blir en del av mobbingen, er det egentlig annet som ligger til grunn.

 

Et godt eksempel er jo både Tora og Emma som rimer på ganske sære navn ... Hadde en Tora i klassen som ikke var særlig hyggelig, og hun ble selvfølgelig kalt ToraHora ...

 

Ellers er jeg typen som liker litt spesielle navn, men ikke så spesielle at man lurer på om det er navn ... Men slik har det vært til alle tider! F.eks Tode - høres jo ut som man ikke kan si Tore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

 

Dersom et barn blir mobbet, blir ofte navnet dratt inn i mobbinga, og det kan føles som om det er navnet som er årsak til mobbingen. Men det er som regel noe annet som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...