Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Noen som vet om det er påvist noen risiko for babyen ved å ta Valtrex som forebyggende kur siste tiden før termin for å unngå utbrudd ved fødsel?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Jeg har et familiemedlem som er sterkt plaget med Herpes jevnlig. Jeg vet at hun MÅ ta keisersnitt når hun en dag blir gravid og skal føde.. Jeg ville hørt med legen din angående dette. Det er farlig for baby å komme gjennom fødekanalen da du har utbrudd.. Håper dette var til hjelp og ikke frustrasjon.. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Min lege har sagt at hvis jeg tar Valtrex før termin, så får jeg ikke noe utbrudd og keisersnitt er absolutt ikke nødvendig. Men jeg lurer på om det kan være farlig for babyen å ta disse tablettene. Legen min mener tydeligvis ikke det, men jeg har inntrykk av at det er ulike oppfatninger om dette.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 ok, det vet jeg desverre ikke. Som sagt vet jeg bare at hun ikke får lov til å føde, da er det jo mulig at hennes lege mener tablettene er farlige evt.. Håper du får svar av noen som vet. Det er jo rart at legen din sier det er ok da hvis det ikke skulle vært det..
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #5 Skrevet 30. august 2006 Ja, jeg får vel stole på legen min... Men takk for svaret ditt uansett.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #6 Skrevet 30. august 2006 Bare hyggelig, du kan jo forsåvidt gå inn på kjønnsykdommer i forumet på BIM..Da får du kanskje flere svar ang din Herpes.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #7 Skrevet 30. august 2006 min lege har også sagt at det er greit å ta Zovirax som forebyggende. Skal til han på fredag, og tenkte jeg skulle forhøre meg enda mer da. For nå har jeg bare en uke igjen.... Har begynt å tenke mer og mer på det her. Har ikke hatt utbrudd, men jeg vil jo ikke skade babyen!!!! Så jeg får høre hva han sier da. Synes også det er litt vanskelig å forklare familie hvorfor det plutselig skal bli ks når hodet er festet og alt er bra..... Uff ikke gøy med den dritten
Gjest Skrevet 30. august 2006 #8 Skrevet 30. august 2006 Mulig de må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre i forhold til eventuelle fosterskader og risiko ved keisersnitt. KS er jo ikke helt uten sine farer det heller, må du huske.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #9 Skrevet 30. august 2006 Hvis legen din sier noe interessant om dette, kan du ikke dele det med oss etter du har vært der på fredag?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #10 Skrevet 30. august 2006 Dytter litt på denne her. Jeg går også på Zovirax... har ikke så hyppige utrudd til vanlig, men har hatt litt flere under svangerskapet. Legen min var ikke helt sikker på dette, så hun ringte føden. Der virket de veldig tydelige på at en slik kur var lurt.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2006 #11 Skrevet 30. august 2006 På st. olavs mener de at ulempene ved en kur er større en fordelene ved å ikke ha utbrudd, så jeg får ikke noe forebyggende. Legen min ringte dit for å høre hvordan prosedyrene var. Dessuten sa både legen og jordmora mi at det kun er førstegangsutbrudd som er farlig under fødsel. Hvis du har herpes fra før av så har du antistoffer som overføres til barnet under fødsel, og dermed kan ikke barnet bli smitta. Litt rart at de gir så forskjellige beskjeder rundt om i landet...
3 snart 4 Skrevet 30. august 2006 #12 Skrevet 30. august 2006 Da jeg skulle ha førstemann startet jeg med aciclovir 200 mg x1 daglig for å forebygge utbrudd fra 10 dager før termin.. Tror de foretrekker Aciclovir fremfor Valtrex når du er gravid. Har aldrig hørt om noen som har tatt keisersnitt pga et herpesutbrudd og jeg har jobbet 3 år på føden.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #13 Skrevet 31. august 2006 Men vet du hvorfor Valtrex eventuelt ikke anbefales?
3 snart 4 Skrevet 31. august 2006 #14 Skrevet 31. august 2006 Nei er ikke sikker, kan godt hende den er like grei som noen annet forebyggende antivirellt middel, men denne kunne i hvertfall ikke skrives ut på resept av vanlige leger før, men kun av spes. i gyn.Kansje derfor aciclovir er hyppigere i bruk også er jo Valtrexen svinedyr.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #15 Skrevet 31. august 2006 Ja, Valtrexen til meg ble skrevet ut av min gynekolog. Den er dyr ja, men fikk den ihvertfall på blå resept. Får vel stole på at gynekologen min er flink og ta tablettene som planlagt.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #16 Skrevet 31. august 2006 her er en link til boka legene bruker når de ser på hvilke medisiner de kan velge og skadevirkninger av dem http://www.felleskatalogen.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå