Gå til innhold

Noen som fikk beskjed om lignende ved UL?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk beskjed om at morkaka lå for langt "nede", og at jeg måtte komme tilbake på ny ultralyd i uke 28.

Dette fordi det ville gi komplikasjoner ved fødsel om ikke morkaka trakk seg opp igjen.

Noen som har hørt/vært boti noe lignende?

Fortsetter under...

Delvis... jeg fikk beskjed på ul om at morkaka lå foran, men at den lå akkurat så langt opp at det ikke var grunn til bekymring.

Saken er nemlig den at i mange tilfeller ligger morkaka litt langt nede i starten, men når livmoren vokser, så blir morkaka liksom med oppover. Den sitter jo fast i livmorveggen. Hvis den blir med litt opp så er "faren over" hva fødsel angår. Blir den liggende for langt nede kan en oppleve litt blødninger i svangerskapet. Disse er sjelden farlige, morkaka er full av blodårer som kan revne ved belastning.

altså: selv om morkaka di ligger litt langt nede, kan det faktisk endre seg når livmora får noen uker på seg til å vokse.

Det er flott at de tar deg inn til en ekstra ul for å sjekke, godt å vite at en får god oppfølging :) Ønsker deg lykke til :)

jeg fikk samme beskjeden! skal forøvrig på ny ul i morgen, 2 uker etter ordinær, for at de skal se nærmere på hjertet. hvis morkaken ikke har flyttet seg oppover enda, får jeg ny ul i uke 32 for å se om den har flytta seg. hvis ikke kan det være aktuelt med planlagt keisersnitt.

men i de fleste tilfeller flytter den oppover:)

Heisann! Har også fått samme beskjed, tror dette er ganske vanlig. Stort sett "flytter" den seg oppover, og derfor blir det ny UL-ktr i uke 32. Det kan gi litt blødning i svangerskapet, og ligger den for langt nede "sperrer" den for veien ut, og det må bli KS i stedetfor. Det ordner seg nok for oss :o)

Det går nok helt sikkert fint :) Hvis det mot all formodning viser seg at morkaka fortsetter å bli liggende der nede, så blir det planlagt KS, og da får du vite nøyaktig hva som skal skje og når det skal skje.

Men jeg krysser nå likevel fingrene for at morkaka di flytter litt opp jeg :) Lykke til!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...