Gå til innhold

Vi trenger litt hjelp vi!

Jordmor Siri

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt igang en journalist, Trine Aslaksen, med å skrive en artikkel om å være ung og gravid, de fra 17 og nedover og hva slags rettigheter man har til skole, barnepass, stønader av ymse slag. Dette fordi en på 16 år har henvendt seg til oss for å få hjelp, så da tenkte jeg at det var en god ide. Men så viser det seg at dette er alt annet enn enkelt, at det er liten oversikt over rettighetene som finnes og at trygdekontorene praktiserer dette forskjellig.

Dersom du har en erfaring eller gode råd å komme med som vi kan bruke i en artikkel hadde det vært supert. Bare send det rett til meg på siri alfakrøll barnimagen.com

Tusen takk!

Fortsetter under...

jeg var 16år da jeg fikk mitt første barn er nå 20 og venter nr 2. dette året jeg fikk nr1 skulel jeg begynne på vgs. skulle da begynne i august, gå ut i perm. til jul for å så begynne neste jul igjen. pga bekkenløsning så fikk jeg ikke gjort dette.. siden jeg var alene med barnet og ikke hadde hatt noen jobb så fikk jeg overgangsstønad denne utgir ca 9000kr pr mnd. i tillegg til dette fikk jeg småbarnstillegg i 3 år på ca 300kr. dobbel barnetrygd på ca 1900kr og farsbidrag fra staten på 1190kr + en engangstønnad på ca 32000 i 8svangerskaps måned. når jentungen var 5,5mnd begynte jeg på vgs, jeg hadde da fått innvilget overgangsstønad i til sammen 3 år siden jeg skulle begynne på skole. så jeg gikk gk, vk1 og begynte så min lærling tid som skulle gå over 2 år. etter kort tid forsto jeg at å jobbe som 100%lærling var ikek det rette for meg så jeg reduserte min stilling til 80% og den skulle da foregå over ca 2,5år. siden jeg da hadde fått overgangs stønad i mine 3år måtte jeg søke om å få det utvidet i ytterligere 2 år, noe man får så lenge man er under utdanning. men stønaden er da redusert med ca 2000-3000kr siden man har en liten egen inntekt som lærling. når man har fått stønad i 5 år har man ikek lenger krav på dette, så vet ikke hva man kan søke etter det.

jeg vet også at det går ann å søke om penger fra lånekassa til enslige mødre.

dersom man er sammen med barnets far så har man ikek krav på annet av trygdekontoret enn barnetrygd på 1900kr pr mnd.

og man får permisjons penger av lånekassen så lenge man har vært under utdannelse de siste 6 av de siste 10 månedene.. denne utgjør forskjellige summer som går utifra hvor mye du får fra før.

trygdekontoret dekker også 65% av utgiftene til barnehage/dagmamma så lenge man får overgangsstønnad.

håper dette var til litt hjelp.. kan hende det er noen detaljer som jeg har glemt men da er det bare å stille spørsmål til meg på [email protected] så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan..

Jeg er 16 år og jeg går på skolen og har tenkt å gå frem til november, da tar jeg meg ett års permisjon fra skolen, men jeg beholder studieplassen min. Mens jeg har perm fra skolen får jeg fødselstipend fra lånekassen som er på ca. 9000 kr. Jeg er sammen med barnefar så jeg får ikke noe særlig hjelp fra trygdekontoret, der får jeg kun engangstønaden som er på ca. 34000kr og barnetrygd.

Når jeg starter skolen igjen får både jeg og kjæresten min forsørgerstipend og andre stipender. Forsørgerstipend er på 3500kr i månden.

Kjæresten min skal på høyskole og da skal vi søke barnehageplass i studentbarnehagene for det lønner seg for studenter for det koster ikke mer enn 300 kr i månden..

Så kan man også søke om bostøtte fra boligetaten, da må man inn på husbanken.no og skrive inn hva man tjener i netto lønn i månden, hvor stor leiligheten er og hvor mangen Kvadratmeter den er på . Så regner de ut hvor mye du har krav på i månden. Det er veldig greit.

Jeg syntes det er et dårlig system på trygdekontoret for man straffes får å være sammen med faren til barnet. De straffer folk som vil være sammen.. Men jeg skal ikke klage for heldigvis jobber kjæresten min men det er ikke mye han får i inntekt men vi skal nok alltids klare oss. Jeg tenker bare på de andre..

Håper det jeg skrev var til litt hjelp, er det noe mer kan du skrive en mail til meg på [email protected]

du kan ringe ned og be om en time til rådgivning angående støtteordninger for gravide. eller gå ned dit å be om å få prate med en angående hva du har krav på som gravid eller mor/far.

da blir du enten satt opp til time elelr komemr rett inn til en rådgiver.

du kan også kontakte aan, de er mere enn villige til å fortelel deg hva du har krav på slik at du kan gå ned til trygdekontoret med god selvtillit tilå be om det du har krav på.

lykke til

Annonse

aan står for alternativ til abort i norge elle rnoe i den duren. vet det ligger i tønsberg men er ganske sikker på at det ligger litt over alt i landet. søk på aan i telefon katalogen eller søk på kvasir o.l så kommer det sikekrt noe opp om dem... hjalp meg utrolig mye da jeg kom som 15åring og var gravid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...