Gå til innhold

Gravid og røde hunder

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Huff, fikk beskjed om at sønnen til dagmamman har hatt røde hunder, og nå er to av dagbarna også syke med feber og prikker. Det er bare lillejenta mi som ikke er syk, men det kan jo komme...

Jeg ble vaksinert for 12 år siden. Virker den nå? Er det noe jeg kan gjøre? Og hva er sjansen for at noe skal skje hvis jenta mi (og jeg) blir syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det holder med den sprøyta du fikk for 12 år siden. men ring legevakta og hør med en gang. Røde hunder er faktisk skummelt når man er gravid. Jeg var ikke immun i mitt 1.sv, og fikk sprøyte umiddelbart etter fødsel.Så NÅ er jeg hverfall immun.......Syns du skal ringe legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du under 4 mnd på vei og skulle bli smittet kan dette være veldig skadelig for fosteret og de råder faktisk mange ganger til å ta abort, men er du over 4 mnd går det fint med barnet, men barnet må kanskje ligge på isolat etter fødselen itilfelle det ble smittet under svangerskapet og skulle være smittet når det kommer ut. Det skal stå på svangerskapspapirene dine om du er negativ eller positiv til rubella, det sjekker de alltid på første svangerskapskontroll! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal ringe i morgen uansett, men det er jo alltids greit å høre med dere først. Dagmamman sa i dag at hun ikke ville gå på legevakta med sønnen sin for å få bekreftet at det var røde hunder i tilfelle det var gravide der. Hun skulle bare visst hva som skjuler seg i magen min... :)

Får høre i morgen om det er noe vits i å gjøre noe nå, og om det i hele tatt er noe å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har vært på første kontroll hos legen, tok de vel blodprøver av deg.... I papirene skal du få beskjed om du er immun mot RUBELLA ( røde hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, da var det å huske hva det sto på papiret for et år siden da... Jeg er bare 5+2... Får håpe på det beste da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal sikkert ikke på kontroll på lenge ennå jeg, men jenta mi er bare ett år, og legen har papirene fra forrige svangerskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er negativ, så jeg går litt på tå å hev, gleder meg til jeg er ferdig med de 4 første mnd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du forresten vært negativ, hadde du heilt sikkert fått beskjed om det og at du måtte ta vaksine før du ble gravid igjen, jeg ble gravid igjen litt før planen, så jeg fikk ikke tatt: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det??? *Håpe håpe* Jeg tror jeg var positiv, men er ikke sikker... Kan dette "gå over", slik at jeg er negativ nå, selv om jeg var positiv da?

Må nok ringe og høre i morgen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel liten kjangs for at det går over på så kort tid, ring så får du sikkert komme å ta en bl.pr tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...