Gå til innhold

til dere som har ett barn allerede..

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det lov å spørre om hvor mye dere ca bruker i mnd på mat til dere og den lille? tenker på gjsnitt kostnad bleier etc.

vi kremt..vet ikke helt hva vårt husholdningsbudsjett ligger på nå,men hadde estimert det til å bli ca 7000kr. men så får ikke samboeren støtte fra lånekassen så vi blir 7000kr mindre i mnd..

takknemlig om noen svarer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Syntes faktisk ikke det går så mye på mat og bleier de første månedene. Nå spørs det jo litt om du har tenkt til å amme eller om du skal gi morsmelkerstatning. Du får jo også barnetrygd. Syntes det har gått bra her. Her jobber bare den ene av oss.

Skrevet

Vi hadde en ganske tung økonomisk fase i noen måneder mens jeg var i permisjon forrige gang. Jeg gjorde noen grep som gjorde det litt lettere:

- Gikk gjennom regningene jeg hadde betalt fra nettbank siste året og fant et gjennomsnitt per måned og rundet litt oppover. Overførte ca 2-3000 fra sparekonto først (for å ha litt å gå på), deretter gjennomsnittsbeløpet til regningskonto hver måned. På den måten var det alltid penger til de regningene som kom, ingen overraskelser.

- Gikk på butikken bare en gang i uka (med handleliste). Kjøpte da inn ALT vi skulle ha for hele uka, også snop, vaskemidler osv. Ble mye mer fornuftig innhandling på den måten, og regninga kom på cirka 1000 kroner i uka. Da hadde vi nok av mat, men ikke så mye luksusprodukter. Prøvde å få til at noen av middagene var på tilbud f.eks.

- Gikk gjennom alle utgiftene for å se om noe kunne kuttes eller spares: Bytte strømleverandør? Fryse kontaktlinseabonnement i noen måneder? Finnes det billigere mobilleverandør? Billigere bredbånd? Trenger jeg egentlig fasttelefon osv. Et par hundrelapper her og der betyr ganske mye hvis man har knepent budsjett!

- Tok ut et fast beløp i uka som jeg kunne bruke på å kose meg. Hvis jeg aldri kan kjøpe en kaffe på kafé blir jeg jo sprø. Men lurt å ha beløpet i kontanter, så man har oversikt over hvor mye som går!

Ellers må jeg si som hun over, at de første månedene er det jammen ikke mye utgifter man har på en baby. Når først investeringene i vogn, stelleplass, seng osv. er gjort, er det jo nesten bare bleier babyen trenger. Og hvis man låner litt klær og ellers er litt H&M-fornuftig, koster det ikke så mye å holde klær i starten heller. Pass på når det er salg, det finnes nesten alltid små størrelser igjen!

Skrevet

Et lite barn koster nesten ingenting. Bare det du bruker i bleier og litt utenom. Morsmelk erstatninga koster jo litt hvis du ikke skal amme. Men jeg kan ikke si at vi merket det noe særlig på økonomien med vår første.

Skrevet

hei og takk for svar. jeg har allerede gått igjennom alt vi har av utgifter og kuttet der vi kan.

men vi er heldige og har foreldre som skal trå til når det kniper. og uansett så går alt bra, jeg ble bare så frustrert når vi fikk vite det..

takk takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...