Gå til innhold

Noen nærmere 40 som er gravide for første gang? (kristin67?)

sara66

Anbefalte innlegg

Jeg er innom her av og til, bare for å fornye håpet, selv om jeg hverken er prøver eller gravid for øyeblikket. Men jeg tenkte jeg skulle skrive nok en oppmuntrende historie: Jeg var 40 1/2 da Snups ble født, som vår første. Før henne hadde jeg hatt en MA, noe som er mer vanlig jo eldre man blir, men det tenker jeg sjelden på nå. Vi brukte ingen tekniske midler, utenom eggløsningstest.

Jeg skulle gjerne hatt en til, jeg da, men mannen min sier hardnakket nei. Nå er jeg 42, men jeg har tro på at det kunne skje igjen, hvis han ville være med på det! Dumme menn.... Han er jo bare 42 selv også, og han har en god venn med en datter som er seks måneder yngre enn vår (konen er tre år yngre enn meg), og en annen god venn har en gravid kone - så han skiller seg ikke nevneverdig ut som gammel pappa.

Lykke til, sara66! (Vi prøvde i 1 1/2 år (men ikke nødvendigvis hver eneste syklus) før vi ble gravid første gang. Etter det tok det 5 pp.)

Fortsetter under...

Nå er jeg veldig treg til å svare. Beklager det.

Årsaken til at jeg gikk på dobbel pergotimekur var alderen. Vi søkte IVF. Fikk beskjed at siden jeg var over 35 år måtte jeg ta dobbel dose pergotime. Den syklusen jeg gikk på dette, var det spesielle dager det skulle tas blodprøver. Disse prøvene ble sendt sykehuset. Forsto det slik at dobbel dose var et krav for jenter på vår alder ved søknad om IVF.

Når det gjelder sprayen og sprøytene har jeg forstått det slik:

Først får du en time til forsamtale ved IVF. Deretter skal du begynne på hormonkur som starter i forhold til din syklus. Om dette er sprøyter eller nesespray, husker jeg ikke nå. Det er i alle fall ikke pergotime. Pergotime er et veldig mildt hormonprodukt som bidrar til å løsne egg. Dersom du ikke har eggløsning eller kanskje ikke alle eggene grunnet alder ikke er like fruktbare (de kan være overmodne), er pergotime supert. Skal du ha IVF, vil sprøyter og spray være hormoner som manipulerer syklusen din. De vil via hormoner stanse syklusen for så å sette denne igjang igjen slik at de har full kontroll over el.

Rikshospitaltets hjemmesider har ok informasjon om ivf.

Håper det går bra med deg og at du er like heldig som vi var.

Lykke, lykke til...

Nå er jeg veldig treg til å svare. Beklager det.

Årsaken til at jeg gikk på dobbel pergotimekur var alderen. Vi søkte IVF. Fikk beskjed at siden jeg var over 35 år måtte jeg ta dobbel dose pergotime. Den syklusen jeg gikk på dette, var det spesielle dager det skulle tas blodprøver. Disse prøvene ble sendt sykehuset. Forsto det slik at dobbel dose var et krav for jenter på vår alder ved søknad om IVF.

Når det gjelder sprayen og sprøytene har jeg forstått det slik:

Først får du en time til forsamtale ved IVF. Deretter skal du begynne på hormonkur som starter i forhold til din syklus. Om dette er sprøyter eller nesespray, husker jeg ikke nå. Det er i alle fall ikke pergotime. Pergotime er et veldig mildt hormonprodukt som bidrar til å løsne egg. Dersom du ikke har eggløsning eller kanskje ikke alle eggene grunnet alder ikke er like fruktbare (de kan være overmodne), er pergotime supert. Skal du ha IVF, vil sprøyter og spray være hormoner som manipulerer syklusen din. De vil via hormoner stanse syklusen for så å sette denne igjang igjen slik at de har full kontroll over el.

Rikshospitaltets hjemmesider har ok informasjon om ivf.

Håper det går bra med deg og at du er like heldig som vi var.

Lykke, lykke til...

Kristineee

Hei Kristineee!

Takk for svar, - det var oppklarende. Jeg vet ikke hvor jeg leste det, men fikk inntrykk av at noen ble satt på Pergotime også i forbindelse med IVF, og bare trengte en eggløsningssprøyte for å få ut eggene på riktig tidspunkt.

Selv har jeg hatt Pergotimekur som ga eggløsning (progesteronverdi 69 på dag 21 viste at jeg hadde hatt det, sa legen), men er nå i pausemåned og har ikke funnet EL. begynner å bli ivrig etter å komme i gang med IVF dersom det ikke blir noe fart med Pergo.....

Tusen takk for svar i alle fall!

Og lykke til fremover!

• 6 måneder senere...

Fant en gammel tråd her, som jeg ser jeg også har svart på..

flere av dere har sikkert født til nå..

Nå går det på slutten av svangerskapet mitt også, er i uke 36 nå (sist jeg skrev her var jeg i uke 9) og jeg har antagelig bare ett par tre uker igjen, blir satt ogang før tiden da jeg venter ett stort barn og har fått sv.skapsdiabetes..

Er som sagt førstegangsfødene jeg også, og snart 40år, blir spennende å se om hu kommer før eller etter 40års dagen min..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...