Gå til innhold

oppdatering-premature rier...

Anbefalte innlegg

Ja nå er jeg kommet hjem fra Ullevål sykehus etter at jeg fikk premature rier natt til den 25. August. Klarte å stanse riene mine, men har fått streng beskjed om å være i ro i minst 6 uker til. Fikk fantastisk hjelp på sykehuset, og er sjeleglad for at det nå har roet seg, og at jeg kan være hjemme litt fremover. Skal si det var en skremmende opplevelse jeg ikke unner noen. Men som sagt det gikk bra nå. Men får jeg kynnere som blir regelmessige igjen, måtte jeg rett inn, og fikk beskjed av legen at de da måtte la naturen gå sin gang. Så jeg håper virkelig jenta mi klorer seg fast der inne. Og TUSEN TAKK for alle støttemeldinger jeg har fått fra dere når min mann skrev inn her. Utrolig godt å se alle dere som bryr dere.

Kan kanskje si litt om hvordan jeg merket at noe var på gang for de som lurer. Etter en veldig stressende dag satt jeg meg rolig ned og tittet på tv`n da jeg kjente sammentrekninger i magen, noe jeg trodde bare var vanlige kynnere. Men de kom tett! 2-4 minutter mellom hver og varte i et halvt til ett og et halvt minutt. Og det gav seg ikke. Jeg prøvde å se det an, men etter 3 timer fant jeg ut at jeg burde ringe føden. Hvorfor jeg drøyde det så lenge var for at det ikke var vonde rier. Bare at magen var steinhard. Jeg tok drosje inn til A-hus der de tok rietest på meg og riene kom like tett, så jeg ble sendt med ambulanse inn til ullevål, hvor jeg fikk riedempende drypp i 48 timer, samt 2 modningssprøyter for å klargjøre lungene på babyen min hvis hun skulle komme ut. Men alt stoppet opp, og nå er jeg hjemme igjen. Så nå skal jeg ruge rolig her hjemme og ikke løfte en finger. (stakkar mannen min) Han får ihvertfall nok å gjøre fremover med hus, 2 barn og meg som må tas vare på(streng beskjed fra legen). Tusen takk for gode tanker og håper vi kan krysse fingrene for alle oss her inne at alt går bra med babyene våre.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6115387-oppdatering-premature-rier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempe bra at alt gikk bra. Skummelt...

Men du, hvordan kjentes det egentlig ut? Jeg er litt skeptisk til tider for jeg har aldri vært gravid før og vet ikke hvordan ting skal være/ikke være. Har perioder der magen er steinhard og ganske vond, men jeg vet ikke om det er kynnere eller hva det er....

KrissyL: kynnere kjenner man som at magen blir stein hard. Det er HELT normalt. Men får du de regelmessig og at de varer en god stund før "takene" i magen gir seg, bør man være obs. Kynnere kan også oppleves for noen som litt vonde. Kommer helt an på hva man selv tåler av smerte. Men er man bekymret så ring føden! De er utrolige hjelpsomme. Jeg hadde nok født jenta mi hvis de ikke hadde tatt meg imot. Men jeg vil ikke skremme noen, så håper dere klarer å lese dette uten å bli redd, for man merker inni seg om noe er galt. Man kjenner det på magefølelsen.

Annonse

Da får du bare legge deg ned på sofaen og motstå alle lyster og påkommende trang til å "skal bare...."! Legens ordre og min!! : )

Godt å høre at det har gått bra med deg og lille jenta di så langt!

Lykke til til deg og hele familien, desember er tross alt ikke sååå langt unna!

klem

Annonse

Åååååå så deilig å høre!!! Kos deg med filmer, blader, aviser, bøker, kryssord, bimming, tja kommer ikke på mer i farten....

Kjempeglad for positiv tilbakemelding fra deg..... Har lurt så veldig på hvordan det går!!!

Krysser for alle...

Klem

Kjempe bra at det går bra med dokker!! :) ble sjøl henta med sykebil natt til torsdag, hadde blødninger og smerter i mage/ rygg. va på innvendig ultralyd, heldigvis var alt bare bra! Men det var veldig skremmende..

Legen sier at jeg må holde meg rolig ut svangerskapet, så er sykemeldt.. det kan bli laaange 3 mnd.. men så lenge det er det som skal til for at babyen skal ha det bra :)

Takk til alle for koselige lykkeønskninger.

Beejay: Ønsker deg lykke til. Ikke moro å oppleve blødninger. Godt å høre at alt stod bra til med babyen din. Du får gjøre som meg, prøve å leve luxus som min lege kalte det. Ikke lett når man har mye man skulle gjort, men må man så må man. Fint du fikk sykemelding. Hva gjør man ikke for våres små mirakler som klamrer seg fast inni oss?

Venter_nr_2: Jeg har ikke hørt noe om at modningssprøyta gjør slik at man føder tidligere. Tror ikke de hadde gitt oss den sprøyta hvis de samtidig prøver å stoppe fødselen. Den gir nok bare babyen sterkere lunger hvis den skulle komme før tiden.

Igjen: Godt å ha dere her! Man trenger liksom å lufte tanker og følelser noen ganger, og da er det veldig fint å ha hverandre. Satser på at vi alle får en flott tid med våres små inni oss frem til desember.

Så kjekt å høre at alt gikk bra! Husk å ta det med ro. Ikke alltid så lett å vite om det er kynnere eller premature rier. Jeg hadde en periode med veldig mye kynnere, og ble bekymret for at det kunne være premature rier. Problemet var at jeg akkurat da var på vei til Koratia. Satt på flyet og tok tiden mellom hver kynner. Heldigvis gav det seg i løpet av natta, hadde noe skjedd mens jeg var der hadde jeg sikkert ikke blitt tatt like godt vare på som i Norge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...