Gå til innhold

Har ett par spørsmål

Circe

Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje utrolig teit her men

1. Hvorfor tar de prøve av livmorhalsen (gyn altså.) Hva sjekker de da??

2. Cellerprøve. hva sjekker de da???

Sikkert ting som sier seg selv, men jeg er faktisk ikke sikker her. Vet at dette er vanlig Gyn undersøkelse v/svangerskap. Men hva betyr det liksom??? Herregud, jeg er tett i pappen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at den nevnte prøven av livmorhalsen er en celleprøve. De bruker den for å sjekke for celleforandringer som kan være et tidlig stadie av livmorhalskreft. Siden det er såpass enkelt å sjekke oppfordres alle kvinner til å gjøre dette hvert 3. (?) år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Var inne på en etterkontroll etter blødninger. Ikke en vanlig undersøkelse. Så etter at han hadde sjekket lenge og vel, og rynket øyenbrynene, så spurte han om når jeg tok sånne prøver sist. JEg visste jo ikke... Han sa da at han kom til å ta disse prøvene. Og nå blir jeg sprø. For lurer på om han så noe siden han plutselig ville gjøre dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal stresse med det. Kanskje du blør lett derfra?

Jeg vet tom om noen som har hatt celleforandringer, men at det ikke var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det ihvertfall er vanlig å ta celleprøve hvis man blør uten grunn og spesielt hvis det er lenge siden sist.

Kanskje det var derfor han rynket på brynet?

Jeg sjekket for første gang da jeg var inne å sjekket en blødning, og siden har jeg gjort det hvert 2. - 3. år.

De anbefaler forresten at du skal gjøre det hvert 3. år etter fylte 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at en lege velger å ta celleprøve hvis du ikke husker når du hadde sist, (med det samme du er i riktig stilling liksom...). Tror ikke legen kan SE om det er celleforandringer, prøven må sendes inn. )Hvis du ikke får noen tilbakemelding, har den vært fin. (Det er visst forresten ikke helt unormalt at prøven kan vise celleforandringer når en er gravid, selv om alt er normalt heller. Da tar de ny prøve.) Mange leger anbefaler unge jenter å ta celleprøve hvert år (livmorhalskreft skyldes et virus som smitter seksuelt), men er en i et fast forhold skal hvert 3. år være nok. Går det mer enn 3 år uten at du tar prøve får du brev fra Kreftregisteret om at det er på tide å få tatt en prøve; etter 4 år kommer ny purring (de følger med:-)

dette er sikkert ikke noe å være bekymret for:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, men sa til han at jeg tok alle nødvendige prøver forrige gang jeg var gravid. Det er jo under 2 år siden. (mistet MA!) jaja.. vel.. jeg bekymrer meg nok alt for mye her.... Ville bare høre... Sikkert bare sånn at han sjekket for å være grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert! Sist jeg var hos gyn. var det 2 år siden sist jeg hadde tatt celleprøve, og da fant han ut at det var like greit å ta da, siden jeg likevel lå der i stolen....

Så det var nok bare for å være på den sikre siden, og grundige leger er jo bra!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, jenter.. Dere er så fine å ha.. Takk for at dere bryr dere med å svare.

Mamman min ringte nå,, hehe. Og siden alt var bra med knøttet i magen har hun vært ute og handlet masse til babyen... Skal snart ned å titte... Gode, snille Mamman min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er under 2 år siden du tok prøve sist er det likevel helt normalt å ta prøve igjen nå (kan godt hende han hadde tatt om det hadde vært 1 år siden også). Bare vær glad til. Så slipper du å komme deg av gårde til lege når du har liten baby, bare for å rekke å få tatt den celleprøven før de 3 åra er godt... (Jeg fikk ihvert fall ikke somla meg av gårde med baby etter 5. svangerskap der legen droppa GU. Det var derfor jeg endte opp med brev fra kreftregisteret om at nå er det 3 år siden sist. Og nå er det 4 år siden sist...) Nei, de aller fleste leger syns celleprøven er grei å få tatt på svangerskapskontroll, selv om noen har begynt å vente til 6-ukerskontrollen etter fødsel. Noen gjør begge deler. Det er en lettvint prøve å ta dette her, når du først "er på plass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere roet meg. Nå stikker jeg til mamma og titter på hva hun har kjøpt. Kos dere masse så lenge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...