Gå til innhold

Kan kroppen vite at egget har blitt befruktet før det har festet seg? Noen som har tid til å lese?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å vite om et egg er blitt befruktet før det fester seg..

Man kan vel ikke få positiv test uten at det har festet seg?

Noen som har peiling på dette? Jeg vil jo selv tro at det ikke er mulig, men det er jo så mye jeg ikke vet..

Grunnen til at jeg vil vite dette er fordi jeg for et år siden testet positivt. (en EL-test og to CBtester) Bare 4-5 dager etter dette fikk jeg blødning. Legen min mener at man ikke skal stole på hjemmetester, mens gynekologen min sier at jeg mest sannsynlig var gravid. (jeg fikk jo tross alt tre positive tester).

Mannen min har topp sædkvalitet, og jeg har EL (går på pergo for sikkerhets skyld). Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har blitt gravide enda (20pp). Kan det hende at da jeg testet positivt var det bare en kjemisk graviditet? Kan det hende at eggene ikke klarer å feste seg?

Dette ble litt langt, men jeg vil så gjerne ha et svar..

Fortsetter under...

Kroppen begynner ikke å produsere graviditetshormoner før etter at egget har festet seg. Så jeg vil si det er umulig å vite, om ikke du er til ul og gyn ser et befruktet egg på veg nedover... men tviler på det :-)

Jeg husker ikke prosentantallet, men det var veldig høyt! Kanskje 60 % av alle graviditeter ender i sa før mor i det hele tatt vet at hun er gravid. Det virker bare som en vanlig mensblødning. Så jeg vil si ganske sikkert at egget ditt hadde festet seg, men at du mistet veldig tidlig.

Forstår at du er fortvilet etter å ha prøvd i 20 pp, men i og med at du har vært gravid en gang (nå er ikke jeg noe ekspert) vil jeg jo tro at dere vil klare det til slutt. Regner med at du temper/tar el-tester og det som er?! Uansett: masse lykke til!!!

Takk for svar og oppmuntring :)

Satser på at det ordner seg denne pp da!

Tenker litt på om jeg kanskje har tette eggledere, men da hadde jeg vel ikke kunnet fått positiv test den gangen..?

Lykke til selv :)

Akkurat det med tette eggledere, vet jeg ikke. Men siden du har vært prøver såpass lenge, har du krav på en skikkelig utredning. Så ta kontakt med gyn eller fastlege som henviser videre. Tror de skjekker egglederene med å sprøyte kontrastvæske inn. Regner med at du har vært til ul. Kanskje du har pcos? Stå på kravene dine! Få full utredning. Kanskje det vil hjelpe til å senke skuldrene dine litt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...