Gå til innhold

Ryggøvelser for gravide?

Anbefalte innlegg

Har begynt å få veldig vondt i ryggen (er i uke 24), og det hjelper sikkert å trene. Noen som har noen gode tips til ryggøvelser jeg kan gjøre? Ligge på magen og heve overkroppen eller armer/bein i diagonal funker liksom ikke så bra lengre... blir glad for alle tips!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6112865-rygg%C3%B8velser-for-gravide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke lenger enn 18+2 i dag, men sliter med ryggen jeg og. Noe vanvittig for å si det sånn... Har prøvd gå turer, og skal fortsette med det, men i dag skal jeg for første gang til fysio. Høre hva han kan gi meg til råd, så kan jeg komme tilbake til deg etterpå:)

Om jeg er blitt noe klokere da, hehe..

I går prøvde jeg noe som er helt nytt for meg; yoga!

Det finnes en spesiell DVD for gravide (kan brukes fra uke 14 og frem til fødselen), og jeg prøvde det meste og syntes det virka veldig bra. Er tilrettelagt for oss som er gravide, og har bl a flere øvelser for rygg. Anbefales!

Jeg fant den her: http://www.yogayoga.no/

Hmm...da har jeg vært hos fysio........ Føler meg litt ihjelknadd:) men det var ganske digg....Det knaket i ryggen, hehe...

Men så var det det med å forklare øvelser da...hmm.....Det er helt umulig for min del....Også er det ikke sikkert det er DE øvelsene DU trenger heller........ehh.....Men bestill en time hos fysio, så får du greie på det som passer for Deg og Din rygg.. Litt lettere:)

ANBEFALES!!!

lykke til:)

Har brukt yogaøvelser de to andre gangene jeg gikk gravid og de er veldig gode for ryggen. Jeg brukte en cd fra yogaskolen med sånn instruksjonsplansje til. Blant annet er den øvelsen der man er som en katt som buer seg og skyter rygg veldig bra, men der er mange andre som er veldig effektive også. Så er enig med hun over, yoga er bra :)

Annonse

Du kan prøve å stå på knær og hender og strekke ut morsatt arm og ben på samme måte som man gjør når man ligger på magen. Det fungerer likebra.

I tillegg kan du stå på samme måte og svaie og skyte rygg. Da får du trent musklene på litt forskjellige måter.

Takk for gode tips. Trente i går, og tror jeg fikk trent ryggen ganske bra, samt litt lår og bekkenøvelsen. Skal prøve å komme igang med regelmessig styrketrening nå, endelig er overskuddet kommet tilbake og kvalmen forsvunnet! Et apparat som de hadde på styrkerommet som funket ganske bra, var en sånn der man ligger med lårene oppover en benk og bøyer og hever overkroppen med hodet ned, hvis dere skjønner. Håper den er grei å gjøre for gravide også.

Jeg hadde villet sankket med en instruktør på senteret og spurt om råd til trening når en er gravid. For det er ikke alle øvelser som er like bra når en er gravid. Det er viktig å holde seg i form selv om en er gravid.

Lykke til med treningen :)

Hadde sikkert vært lurt å snakke med en instruktør, ja. Problemet er at jeg jobber på et universitet, og trener på idrettsbygget der (koster 500 per år i stedet for 400 per mnd f.eks på sats), og der har de nok ikke så kompetente instruktører som på f.eks sats (man får jo det man betaler for). Jeg er uansett veldig forsiktig med styrkeøvelsene, får satse på at kroppen gir beskjed dersom jeg gjør noe galt.

Du kan gjøre det meste så lenge kroppen ikke protesterer veldig. Det eneste du må passe på er magenusklene. På ett visst punkt vil de dele seg. Hvis du kjenner under navlen vil du ha ett hakk mellom delene i magen. Da må du skutte å trene de rette magemusklene, ellers kan de bli skadet. Du kan fremdeles trene de skrå magesusklene etter delingen.

Det jeg vil anbefale både for rygg og bekken er å gå tur. Helst skal du gå i ulendt terreng, men jeg liker meg best på asfalten jeg. Har begynt å få litt vondt i bekken, og en dag gikk jeg meg en tur, og da jeg hadde gått i ca fem minutter så kjente jeg ingenting i bekkenet lenger! Dette hjelper like mye på rygg sier de som har rygg plager.

Pluss at man får frisk luft i samme slengen, noe som er veldig herlig!!=)

Annonse

Hei og hå..

Jeg er pilatesinstruktør ved et senter og kan jo prøve å gi deg noen tips..

Bruk den øvelsen du har gjort bare stå på alle fire.. løft venstra arm og høyre ben og hold... kan utvides med å ta albuen mot kneet mens du står i samme posisjon. og løft rett ut igjen. den øvelsen er veldig fin for gravide og går på korsryggen..( denne øvelsen kan du også gjøre stående.. løft da armer frem og bena bakover.. trenger ikke løfte høyt.. bare strekke)

Stå i samme posisjon med armer og ben i gulvet.. krom ryggen.. hold og svai..

Sitt på knærne, rett i ryggen, armene holder du ut i høyde med brystkassen din.. Strekk bakover slik at skulderbladene går sammen bak.. bruk korte smidige bevegelser.. ikke napp og dra.. kan variere med korte raske, lange sakte og holde... ( denne øvelsen går på øver del av rygg)

du kan stå opp på bena.. rett i ryggen.. ta hode forsiktig ned til brystkassen og rull videre nedover og helt ned til gulvet.. du ruller da rolig og kjenner en og en virvel i ryggen.. samme på vei opp..

En deilig og avslapende øvelse..

Pass på å puste godt når du trener..!!

noen få tips.. så slipper du iallfall ligge på magen, det er ikke noe særlig godt når en er gravid.. håper de kommer til nytte.. ( kan jo e deg en bok på biblioteket om trening under svangerskapet)

masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...