lille*engel Skrevet 29. august 2006 #1 Skrevet 29. august 2006 hei! Er det slik at man har krav på gratis tannlegesjekk når man er gravid? Tenkte isåfall jeg skulle benytte meg av dette, men hvis ikke kan jeg jo like gjerne vente til etter fødselen- så slipper man å være bekymret for om man kan ta røntgen, bedøvelse mm. Håper noen vet dette!
milla75fikk en gutt Skrevet 29. august 2006 #2 Skrevet 29. august 2006 Jeg spurte sekretæren hos tannlegen min om dette og hun mente at det var gratis for gravide tidligere, men at det ikke er det lenger nå.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2006 #3 Skrevet 29. august 2006 Jeg var hos tannlegen i går, måtte betale vanlig pris. Dessverre...
cille80 Skrevet 29. august 2006 #4 Skrevet 29. august 2006 Alle legebesøk som har tilknytning til graviditet er gratis, ikke andre legebesøk. Så hvis du får ørebetennelse og må til legen, må du betale for det legebesøket. Tannlegebesøk er derfor ikke gratis, dessuten er det ikke mye man får gjort hos tannlegen når man er gravid - hvis det kan unngås. Jeg var på rutinekontroll i begynnelsen av svangerskapet, og de tok ikke røntgen. De bare sjekket om det var noe som absolutt måtte gjøres noe med, alt annet ville de vente med til etter fødselen.
Yvla Skrevet 29. august 2006 #5 Skrevet 29. august 2006 Hei. Jeg har dessverre fått en tilbakevendende tannkjøttbetenelse under svangerskapet, som jeg har vært hos tannlegen med mange ganger med i denne perioden. Tannlegen min sier at denne har kommet av hormonforandringer under svangerskapet, og dermed er et resultat av graviditeten. Det er nå slutt på gratis tannbehandling, men ved problemer knyttet til graviditet dekkes av trygdekontoret i ettertid. Jeg har betalt alle behandlingene mine, men tannlegen sender inn dokumetnasjon på tannbehandlingen og dens relevans til graviditeten til trygdekontoret når jeg er ferdig med behandlingene, slik at jeg får tilbake det jeg har lagt ut derfra. Har forresten hatt bedøvelse under behandlingene, da disse er lokale og i svært liten grad har noen innvirkning på babyen. I mitt tilfelle har det ikke vært mulig å vente til etter graviditeten med behandling, da skadene hadde blitt for store i mellomtiden. Lykke til!
Gjest Skrevet 29. august 2006 #6 Skrevet 29. august 2006 Har vært hos tannlegen min for ikke så lenge siden. Hadde nesten en betennelse i ei tann. Tok ikke røngten, det gjør de ikke når du er gravid. Jeg tok heller ikke bedøvelse siden jeg ikke gjør noe av å borre uten bedøvelse, tenkte mest på barnet inni magen. Hos private tannleger koster det, men tror at ved kommunale tannleger så er det gratis å gå til tannlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå