Gå til innhold

samboeren min egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

forklart enkelt.

han tjener bra og har god jobb. (han tjener alt fra 25.000 til 40.000 kr i mnd)

jeg går hjemme og for trygd (det vil si ca 6000kr i mnd)

så han står selvf. for lån/og de fleste regninger.

jeg betaler 2500kr av mine 6000 kr i mnd til regninger/fellesutgifter...han betaler resten som er ganske mye med nytt hus og ny bil (ca 12-15tusen tror jeg da....)

saken er den at han utenom har egen sparekonto, der han sparer resten av lønnen, den sparekontoen er i følge han "hellig" og jeg for ikke penger til mat av den kontoen engang, om det er litt skrapt på felleskontoen vår i slutten av mnd...han mener jeg bruker for mye penger på mat! men det er jo jeg som går hjemme og handler inn den maten han for servert hver eneste dag når han kommer hjem!

og mat er dyrt.

siden det er hans sparepenger og hans lønn så forstår jeg jo at han vil ha sin egen sparekonto,...men han er ganske gjerrig og jeg for ikke et rødt øre om jeg ikke har mer penger igjen. i går hadde vi ikke mer brød igjen, og han ble sur fordi han ville ha....da sa jeg, slik går det fordi jeg ikke fikk penger til mat!

føler meg så uverdig når jeg må spørre om penger....men når han tjener 7 ganger mer enn meg i mnd så må han jo hjelpe!?

det mener alle.

er ofte lei meg pga dette og føler jeg er sammen med en "gnier"....han har jobbet siden han var 13år og vet at penger ikke vokser på trær---men føler han blir mer gnien for mer penger han tjener....!!

er det jeg som krever for mye? eller hva??

hjelp...

soory....dette ble langt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis dere er samboere og venter barn (SÆRLIG hvis dere venter barn) synes jeg det er veldig rart at dere ikke har felles økonomi. hvis dere har tenkt å leve sammen resten av livet, virker det veldig rart å ha så delt økonomi. har dere snakket om det?

vi hadde "delt" økonomi de første årene og før vi fikk barn, før vi "bestemte" oss helt for at nå blir det oss. etter barnet kom ble det helt unaturlig å dele opp, det blir så mange felles utgifter. i tillegg giftet vi oss... men vi har ikke så "skjev" fordeling av inntekt som dere har da. Jeg syns dere skulle diskutert dette litt mer - hvis han vil dele livet sitt med deg, syns jeg også at dere skulle prøvd å få en litt bedre fordeling på det økonomiske også. Jeg mener det er ganske barnslig hvis han ikke er villig til å dele litt mer med deg.

Skrevet

Hva med å vise ham kvitteringene når du har handlet mat, slik at han kan se at du ikke sløser. Hvis du samler hele måneden, får dere bedre oversikt over hva dere faktisk trenger til mat.

Jeg forstår jo ønsket om å spare, men dere må jo ha mat!

(Jeg er glad for at mannen min og jeg tjener omtrent likt, da slipper vi slike problemer...)

Skrevet

vi venter barn ja...om 6uker!

føler han er den rette...han sier jeg er det iallefall.

vi har jo kjøpt hus og bil sammen.

vi har felleskort, men han setter ikke så mye innpå dette kortet hver måned...det holder jo knapt til mat og bensin (på en ny bil som sluker bensin!)

synes det er feigt han skal spare mange tusen på egen sparekonto.....særlig når jeg kun for 6000kr i mnd,

mange ganger så blir jeg så sint at jeg truer med og gå fra han og si at når jeg blir alenemor så må han betale ganske så mye i barnebidrag til babyen siden han tjener så mye!! sikker frekt sagt...men blir så fortvilet.....

det værste er at han tror "babyer!" er gratis og han har ikke tenkt og overføre mer penger på felleskontoen når babyen er født heller, det sa han i helgen . hvordan jeg og babyen skal klare oss da vet jeg ikke. bleier er dyr har jeg sagt til han.

det er forsåvid banken som har satt opp denne felleskontoen for oss...synes det er rart ikke de nevnte at det var lite da.....han setter over 5000kr på fellesen, jeg setter over 1500kr......

jeg setter over 1000kr på regningskontoen han betaler resten,..........

men jeg har jo ikke mer og rutle mer heller.

snufs,,,er så fortvilt,.,,

Skrevet

til det snart mamma,

hva jobber du med da?

kjekt for deg at du og din mann tjener likt, men du er sikkert ikke 22år som meg? og mannen din er iallefall ikke 24 år og har sjefstilling i offshore slik som min!

så at jeg på 22år skulle hatt sjefstilling er vel ganske unormalt??'

som sagt samboeren min er utenom det vanlige, de fleste 24åringer studerer jo , de har iallefall ikke sjefstillingen i oljefirma i den alderen!

Skrevet

hmmm...noe sjedde ...sendte sms til han nå og han sier nå at vi skal forandre felleskontoen når babyen er født!!!! WOW!

dagens lyspunkt dette her,,,endelig litt vett i hodet hans.

Skrevet

hvis han ikke er villig til å dele mer - gi HAM ansvaret for innkjøp til babyen, så ser han selv at dette ikke er gratis. skriv en liste over hva dere trenger, og hva det koster sånn ca. summer opp til slutt slik at han ser hva det koster. si at han får gå å kjøpe dette inn selv, hvis ikke han skjønner at barnet er deres felles ansvar og ikke skjønner hva det faktisk koster.

for å unngå diskusjoner, er det lurt å sette opp et budsjett, slik at utgiftene blir synlige. syns du skal gjøre det. lag et budsjett som går på månedlige utgifter dere har - inkluder ALT, mat, strøm, lån, husleie, bensin, husholdningsartikler, osv. ha egne poster for babyens mat, klær, bleier, stelleprodukter etc. Summer opp til en realistisk sum dere bruker hver mnd. I tillegg lager du en liste over engangsinvesteringer som seng, vogn, stellebord, ammebh etc etc. som går til barnet. Nå han ser "svart på hvitt" hva dere faktisk bruker, og hva dere trenger, så skjønner han kanskje tegningen? Spør ham om barnet deres skal "lide" for at du uheldigvis ikke har inntekt akkurat nå... Hvis han vil satse på et forhold med noen, bør han bli litt mer voksen i forhold til fordelingen mener nå jeg!

Litt nyskjerrig... er det bare du som har ansvaret for innkjøp? Det burde dere kunne fordelt litt bedre...!

Skrevet

til barbala...

ja, jeg gjør de fleste innkjøp fordi jeg går hjemme om dagene...

men jeg har jo fått penger av han til og handle vogn etc.. hadde jo ikke hatt råd til det selv.

ellers er han med meg og bærer selvfølgelig om jeg handler tunge ting på foreks. IKEA....jeg er vel gladi og handle...og har selv jobbet i klessbutikk og bruker endel penger på babyklær...kansje han er redd jeg skal bruke så mye derfor han ikke setter inn mer penger til meg...han har nevnt det.

men babyen kommer snart og da trenger vi bleier etc uansett!

da handler det ikke om meg eller han lengre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...