Gå til innhold

Leukocytter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leukocytter er latin for hvite blodlegemer. Utslag på leukocytter (lkc) i urinen kan være et tegn på urinveisinfeksjon (UVI), men trenger nok ikke nødvendigvis å bety noe. Det er flott at de sendte den inn til dyrkning, for da finner de ut hvilken type anitibiotika som evt er den riktige for å ta knekken på de bakterier som evt. forårsaker din infeksjon.

Når de sender en prøve til dyrkning, er det normalt at det tar noen dager før svar foreligger. Selve dyrkningen tar jo noe tid, det gjør jo forsendelsen av prøven og svarene også, så jeg tror ikke du skal stresse ennå. Dyrkning kan gjøres på flere måter, men en vanlig måte er å ta uricult av urinen. På min arbeidsplass settes da prøven enten i varmeskap i 24 timer, eller i romtemperatur i 3 døgn, før den sendes til sykehusets laboratorium for analyse. Ettersom du var hos legen på fredag, kan det jo hende prøven har stått i romtemperatur på legekontoret fram til mandag, for så å ha blitt sendt, hvem vet?

Hvis prøven kun ga utslag på lkc, og ikke nitritt eller noe annet, er det ikke noe sikkert tegn på infeksjon, så det kan jo hende du blir friskmeldt også :o). Samtidig skjønner jeg godt at du gjerne vil ha svar så fort som mulig, for å kunne komme igang med behandling, for vi gravide skal jo ikke gå rundt med UVI, heller... Så du kan jo selvsagt ta en telefon og spørre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6112008-leukocytter/#findComment-6112216
Del på andre sider

Dersom det kun er utslag på leukocytter i urinen er det som regel bare forurensing fra vaginal sekret.

Det er viktig at du vasker godt nedentil før du tisser, og at du bruker midstråle urin:)

Ser ofte på legekontoret hvor jeg jobber at mange kan ha max utsalt på leukocytter. Så ber jeg dem ta en ny prøve å vaske godt, og da er den helt fin.

Ellers så står jo alt godt forklart i svaret over:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6112008-leukocytter/#findComment-6115643
Del på andre sider

Fint at prøven var negativ.

Bare et lite tips ang. urinprøvetaking:

Jeg har lært at man først skal vaske godt, men uten bruk av såpe. Deretter skal man ta midstrømmsprøve (som nevnt over). Det betyr at man lar de første dråpene gå ned i doskålen. Deretter tar man urinprøven, og passer deretter på å la siste del av urinen også gå ned i doskålen. Altså man unngår første og siste del av urinen, man tar kun prøve av den urinen som kommer midt i... hvis noen forsto...

Det ble også spurt her om en urinveisinfeksjon er skadelig for fosteret. Jeg vet ikke om alle urinveisinfeksjoner i seg selv er skadelig for fosteret, men ubehandlet UVI kan lett spre seg oppover i urinveiene og forårsake mer alvorlige infeksjonsstilstander, som f.eks. nyrebekkenbetennelse.

Jeg mener å ha lest her inne at UVI er den hyppigste årsak til senaborter. Jeg antar at dette har sammenheng med den i det siste mye omtalte Gruppe B-streptokokk-infeksjonen. Disse bakteriene finnes hos mange i tarmene, og kan også spre seg til urinveier og underliv. Jeg antar at UVI grunnet denne typen bakterier kanskje utgjør større fare enn andre bakterier, da en samtidig infeksjon i underlivet også kan smitte fosteret. Men dette er bare antakelser, for jeg ingen ekspert ... :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6112008-leukocytter/#findComment-6121193
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...