Gå til innhold

spmål om sykepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor mange dager arbeidsgiver betaler sykepengene før staten tar over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er 16 ja..men nå er det også sånn at arb.giver pleier å få tilbakebetalt for de 16 dagene hvis det gjelder graviditet..

Skrevet

Virkelig? så bra :)

Er det forresten snakk om 16 virkedager eller 16 løpedager?

Skrevet

Det er ikke alltid det er 16, det kan også være 14 dager. Det kommer an på bedriftens avtale når det gjelder sykepenger/perm/egenm osv. Det skal i teorien hete seg at arbeidsgiver betaler første periode i form av 15/16 dager... løpedager.. og etter det overtar trygdeetaten. Noen har avtale om at bedriften betaler ut alt, og får dette dekket senere av TE.

Du trenger uanset kun forholde deg til arbeidsgiver, der du gir melding om fri med sykelønn, og da skal ting gå som ved en ordinær sykemelding. :-)

Men som sagt, litt forskjellig praksis.... :-)

Skrevet

Eh.. jeg blanda... trodde i farten vi snakka om svangerskapspenger her.. men jeg er litt korka... (for mye munkholm?)

Hehehe.. men dette sier loven om sykepenger;

Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalender-dagene av sykefraværet. Fra og med 17. sykedag er det folketrygden som betaler sykepengene. Utbetaling skjer direkte til deg eller arbeidsgiver kan fortsette lønnsutbetalingen og kreve refusjon i sykepenger fra folketrygden.

Noen bedrifter har 14 dager som jeg skrev, men har lite å si da.. :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Hei:) Sånn det fungerer hos meg er at jeg går på fastlønn og får utbetalt samme sum den 10 hver mnd... Jobben vil betale hele tiden mens jeg er sykemeldt... men de vil få tilbake penger fra trygdekontoret hver mnd.. ( de første 14 dagene så betaler jobben alt )

Skrevet

For at arbeidsgiver skal få tilbakebetalt for de første 16 dagene må de søke trygdekontoret. Det forutsetter derfor at arbeidstageren sierifra at sykdommsfraværet er pga svangerskap og muligens at det står på sykmeldingen.Hvis arbeidstageren av en eller annen grun vil holde svangerskapet hemmelig for arbeidsgiver kan hun det, men da får ikke arbeidsgiveren refundert utbetalingene for de første 16 dagene.

Skrevet

Jeg fikk vite at arbeidsgiver at det er ny lov for gravide - nå tar trygdekontoret over fra dag 1 av sykemeldigen. Hadde glemt å skrive under på egenerklæringen så jeg har ikke fått utbetalt, men siden dem trengte bare den informasjonen så skulle dem betale dem ut snarest. Så regner med det stemmer siden dette var for alle sykemeldingsslippene jeg har fått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...