Gå til innhold

Keisersnitt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget keisersnitt neste uke på grunn av sterk fødselsangst, men har den siste uken begynt å tvile på om jeg skal gjøre det. Det var samboer som satte meg på tanken å føde vaginalt igjen, for han mener det er så mye bedre med tanke på at i tiden etterpå så vil jeg bli mye sprekere. Det er to grunner til at jeg BØR være sprek etter fødsel:

1. Vi har fått en liten valp som nå er ni uker. Det var overhodet ikke planlagt at det var slik det skulle bli -for vi hadde en Berner som ville vært åtte måneder nå, og han var over den verste valpetiden i sommer. Men så ble han svært syk (sterk HD og andre medfødte skjelettlidelser) -så vi måtte avlive ham for en måned siden. For å komme over tapet av denne valpen så ville sambo absolutt ha en ny Bernervalp med en gang -og det fikk vi altså. Vi bor i tredje etasje uten heis, og er nødt til å løfte valpen hver gang han skal ut og gjøre fra seg -for å minimere sjansene for at det utvikles HD. Dette må vi vel holde på med til han blir for tung for oss -og han veier nå 8 kg.

2. Vi ønsker oss to tette barn, og da vil vel et keisersnitt være mer uheldig enn vaginal fødsel etter det jeg har fått tilbakemeldinger om tidligere. (bl.a pga faren for livmorruptur og at kroppen bør få hvile etter et så stort inngrep)

Jeg er veldig fristet til å velge vaginal fødsel, men sliter så utrolig med valget. Angsten min er helt lammende, og etter at jeg har begynt å vurdere det så har jeg begynt å få mareritt om fødsel igjen. Når jeg fikk keisersnitt innvilget i sommer så klarte jeg endelig å slappe av og glede meg over svangerskapet, men nå er det altså i ferd med å komme en slags panikk. Siden det ikke er så lenge til ks-dato så bør jeg bestemme meg rimelig kjapt også, så hvis noen har noen gode råd å komme med så ville det være fint.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6110756-keisersnitt-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Du kan jo spørre sykehuset som du skal føde på om du kan få ha ks i bakhånd istedet. Prøve å føde normalt, og hvis du finner ut at du ikke takler det få bli kjørt inn til ks istedetfor.

Jeg jobber med å få i stand en sånn avtale før mitt neste svangerskap,og det virker veldig lovende. Så lenge man bare er i åpningsfasen er det ikke noe problem å utføre et ks.

Jeg har alltid vært fast bestemt på ks, men da jeg ble gravid klarte jeg å overbevise meg selv om at jeg ville klare en vaginal fødsel. Det endte med flere panikkannfall på fødestua og at jeg måtte starte ks-diskusjonen da.

Så prøv en vaginal fødsel hvis du føler at det kan være best, men ha en avtale om at du fremdeles kan få ks også. Tror det kalles prøvefødsel.

Når det gjelder den nye valpen så kan du ikke løfte den før etter 12 uker hvis du tar ks. Men dette er da en jobb samboeren din må klare å ta seg av. Eventuelt spørre nabo om hjelp hvis du må være alene med den.

Når det så gjelder to tette fødsler så sier kroppen selv ifra når den er klar, og ks er ingen hindring for to tette. Vi har samme plan og har allerede prøvd i flere uker til tross for at mensen ennå ikke er tilbake, he he he. Innen du er gravid og babyen i magen er så stor at det er tyngende på kroppen så er magen tilbake til det gamle.

Jeg har ikke hatt fødselsangst slik du beskriver,men jeg hadde en vanskelig fødsel i 2000 som begynte med svangerskapsforgiftning og endte med keisersnitt med påfølgende blodpropp i lungene, infeksjon, lungebetennelse og høyt blodtrykk samt et sykt barn. JEg fikk da en resel i forhold til å evt sette et nytt barn til verden. Det tok da år før jeg var klar for dette og da jeg ble gravid igjen var jeg redd for å måtte ta keisersnitt igjen uten at jeg vil si jeg hadde angst.Men jeg var sterkt bekymret kan du si.

Så jeg prøvde å gjøre alt i min makt i forhold til å få til en vaginal fødsel: Prøvde å holde meg sunn og frisk og trente jevnlig for å være i god form til fødselen. Jeg prøvde i 8 timer , men da ble keisersnitt besluttet. I ettertid sa legene at bekkenet mitt trolig er for smalt til å gjennomføre en vaginal fødsel.

JEg skriver ikke dette for å skremme deg, men for å peke på at ks er et stort inngrep som kan innebære en risiko.

Kanskje du kan høre om du kan få noen hjelp med fødselangsten din?

Uansett hva du velger er det ditt valg og du må finne ut hva som er best for deg. Lykke til!!

Hovedinnlegger her. Nå har jeg snakket med en jordmor på fødeavdelingen, og hun sa at "prøvefødsel" ikke var så enkelt som at man kan kreve å få keisersnitt hvis man finner ut av at man ikke takler å føde normalt likevel når fødselen først er i gang. Det var kun aktuelt dersom fødselen dro ut i tid og man måtte bli igangsatt osv, samt de andre årsakene som normalt fører til haste-ks. Så nå ble jeg veldig i tvil. Har bestemt meg for å møte opp til innskrivningen på mandag og ta en avgjørelse der og da -etter å ha snakket med anestesilege og jordmor. Har en tatovering i korsryggen, så jeg er veldig redd for å ikke kunne få epidural.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...