Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk brev fra Ahus her om dagen, om at jeg hadde fått fødeplass hos dem. Da ble det alvor liksom! :-) Første gangen for meg, men jeg har bestemt meg for å glede meg! Skal lese denne "Fødsel uten smerte" eller hvert fall Barneboka som gjengir litt av teknikken og se om det er noe for meg. Det blir sikkert bedre om man ikke går inn i det med redsel i hvert fall. Jeg har vært redd for å få panikk og det får jeg sikkert om jeg bare fokuserer på det! Derfor skal mitt standard svar når noen spør meg om jeg gruer meg til fødselen være: Nei, jeg gleder meg! Til slutt blir det sant. Hehe. Det er jo babyen jeg gleder meg til, smerten får jeg ta på kjøpet... :-) *naiv*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6108639-f%C3%A5tt-f%C3%B8deplass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så morsomt! Søkte om fødeplass veldig tidlig jeg, og fikk svar i uke 8 allerede. Det blir veldig virkelig da, samtidig som det er uendelig lenge til både ul og fødsel.

Jeg er også ganske naiv og håper på å kunne føde så naturlig som mulig. Forrige gang jeg var gravid søkte jeg tilogmed (og fikk plass) på ABC på Ullevål. Fikk aldri brukt det tilbudet (ma...) og nå har jeg fått plass på Riksen. Føler kanskje ABC ble i overkant mye for en førstegangs, men håper på å få bruke den alternative fødestuen på Riksen. Der er det jo heller ikke langt til alt de har av "drugs" hvis det skulle vise seg at man trenger det!

• 3 uker senere...

Jeg fikk brev i går om at jeg har fått fødeplass på Ahus, har termin i slutten av mars. Jeg fødte der for 2 år siden også, og brukte epidural, det hjalp meg masse gjennom en lang og tøff fødsel, så det blir helt klart epidural på meg igjen denne gangen også. Og som det er skrevet her før, man glemmer mye av smertene når man får det lille vidunderet på brystet!!!!!

Jeg har fått fødeplass i Fredrikstad, noe som ikke er så rart siden jeg holder til i østfold(Moss) :-) Tror ikke jeg har så mange alternativer egentlig, selvom jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke inne i Oslo også. Tenkte tanken litt siden jeg har født mine 4 første på henholdsvis Aker og Riksen, men nå har jeg jo de fleste av mine nærmeste her i østfold, så da kom jeg til at det nok var best å ta det nærmeste.

Når det gjelder selve fødselen, er det selvsagt veldig individuelt hvordan man opplever den. Men etter å ha født 4 barn, så er det absolutt med skrekkblandet fryd jeg gjør dette en siste gang. De to siste fødslene gikk på 3-4 timer, mens de 2 første var endel lenger. Den første hadde jeg epidural med, og bestemte meg for aldri mer(forløsningen endte til slutt med sugekopp)......mens nummer 2 var bare forerdelig langdryg.

Er veldig spent på hvordan det blir denne gangen siden det tross alt er 11 år siden sist, og jeg har blitt tilsvarende eldre. Men redd er jeg vel ikke akkurat. Det er jo vondt, men når barnet er der har jeg alltid hatt følgende tanke : "dette gjør jeg gjerne en gang til"......for det er ingenting som er mer fantastisk enn å kose med sitt nyfødt barn. Det er mer en verdt det....om man kan si det på den måten.

Tror ellers det er veldig lurt å lese bøker, se filmer etc. Vær nysgjerrig, og sug til deg alt. Innstill deg på at dette blir en tøff og vond opplevelse rent smertemessig - og du vil i etterkant tenke at dette klarte du faktisk ganske bra. For de fleste av oss er en fødsel veldig narurlig, og noe mange tusen kvinner gjør hver eneste dag. Mest av alt : GLED dere !! Lykke til alle sammen.....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...