Gå til innhold

er hun for liten til å lære seg å sovne alene???? 6 uker... kan jeg begynne legge henne våken, la henne gråte litt( ikke skrike) men klagegråte, gå inn til henne osv...

Anbefalte innlegg

eller er d for tidlig til at hun skjønner noe som helst av det?? godt m tidlige rutiner selvfølgelig.. men kan jeg like gjerne vente??

nå ligger hun og dupper på sofan, å er jo kjempe trøtt... ikke så masse gråt, men helt klart behov for å sove

Fortsetter under...

Nei, stakkars liten får du som svar fra meg.

Tenk på at hun har tilbragt de siste 9 månedene innenfor huden din, i varme pustende omgivelser. Og så skal hun ligge alene?

Nei, la hun være trygg og inntil og mykt og varmt og hos mamma og pappa. Er jo så deeeeeilig å la de ligge oppå brystet sitt når man ser tv f.eks. Hun sovner nok fort da skal du se :)

Det er ikke lenge til hun nekter å ligge i fred i fanget ditt, DA savner du det da!

Ja, eg meiner du like gjerne kan vente. Babyen er så liten at ho neppe vil skjøne noko som helst av rutiner.

Trur veldig mange ser at søvnrutinene kjem av seg sjølv mellom 3 og 6 mnd.

hmmmmmmmmm, synes det er deilig jeg også.. men på dagtid....

igår sov hun lenge her i stua, men da var hun lys våken når vi skulle i seng... synes d er greit hun ligger i senga si når hun våkner til 1 måltid.... ellers blir hun sååååå våken....

er liksom noe med at vi liker ha litt voksen tid på kvelden også...

ikke noe å stresse med, men å legge grunnlag for rutinene:=)

Annonse

Ja, det går helt fint! Gjør det med gutten vår og det har vært stor suksess. Lar han ligge i "fred" så lenge han ikke gråter, men når han lager lyd går vi inn med én gang og styker og koser med han til han roer seg (uten å ta han opp). Gråter han i mer enn 3-5 min tar vi han opp og trøster til han er helt rolig igjen. Med denne metoden sovner han som regel etter ti minutter.

Når jeg ser folk her inne som fortsatt sliter med at poden må bysses/koses i søvn når de nærmer seg året, så synes jeg skikkelig synd på dem. Ja, det er kos i begynnelsen å ha babyen oppå seg når det er sovetid, men det blir skikkelig slitsomt etterhvert. Nå synes jeg bare det er deilig å ha en time eller to voksentid på kvelden. Tror babyene våre har godt av å ha uthvilte foreldre :)

Legg henne gjerne i sin egen seng når hun legges for natten. Ta på pysj, nattasang, legges i sengen (ja f.eks.), ha det mørkt og stille. Da blir hun vant til at slik skal det være. Hun skal kunne lære seg hva som er natt og hva som er dag. Ha det lyst og "bråkete" på dagen.

Natten for henne trenger jo ikke være kl. 1900 akkurat, men hva med å starte en halvtime før dere skal legge dere sånn i starten og ta det kanskje 15 minutter tidligere etter det, i en periode? Lykke til. Husk å kose deg når hun er så liten. Tiden går siiiiiiiiinsykt fort.

Kos dere sammen , og vent dette til hun i hvertfall er passert 3 mnd med å bli "streng"mot henne!

Du kan godt legge henne ned i senga til et fast tidspunkt på kvelden, men jeg ville ikke latt henne ligge å gråte der alene.Hvis hun er urolig i senga, så kan du roe henne ned med å legge hånden din inntil kinnet hennes. De små roer seg lettere da(kjenner den kjente, gode lukten av deg!) Ved å roe ned på denne måten unngår du at hun må løftes opp på natten for å finne roen igjen. Leste selv dette tipset når jeg ventet nr 2, og det funker bra synes jeg.

Vis henne forskjell på natt og dag, ved at lyset er dempet på natten, ikke mye prat og skøy, bare ro og nærhet.

Bytt bleie dersom helt nødvendig(bæsjebleie) ellers vent til morgenen med å skifte.

Når du legger henne, ha døra på gløtt og lag litt rolige lyder( rydd litt,ha tv lavt på etc) i nærheten , slik at hun hører deg, det gjør henne tryggere.

Lykke til!

Ingen vits i å "lære" babyen å sove før 3-6 mdr....De er for liten til å forstå før det. Men klagegråte er forsåvidt greit, men ta henne opp hvis hun gråter. Når en så liten baby gråter er det noe hun trenger, kanskje bare nærhet og kos.

Jeg synes det er for tidlig med å få til rutiner. Ville nok ventet en måneds tid.

En liten baby gråter enten fordi den er sulten, trett, ensom og trenger kos og nærhet. Hadde jeg vært deg ville jeg "kost henne i søvn" - er ikke mange ukene til før hun ikke vil ligge på deg lenger!

funket sånn jeg gjorde i kveld: la henne ned, å gikk inn til henne ett par ganger siden hun gråt....

varmet litt melk, så tok jeg henne på armen, ga melken, også sovnet hun nesten, la henne i sengen, å nå har hun sovet en stund...

i morra skal jeg gjøre dette, etter hun er badet og fått på pysjen:=)

å etterhvert kan hun legges våken sikkert=)

prøve å gi kveldsmåltidet på sover rommet kanskje?

Jeg legger gutten min på 8 uker i egen seng mellom 21 og 22 hver kveld. Han legger seg våken, og klynker gjerne litt.

Han får masse kos hele dagen, så jeg synes det er greit å innføre litt rutiner, jeg dah... Like mye for vår del, og for at det er greit at alle legger til seg gode vaner.

Annonse

Når Lilleh var 8 uker begynte vi med å ta på pysj og legge i seng ca 21.30. da lå hun ofte og pratet litt før hun sovnet. Dette har fungert greit. Hun har aldri blitt liggende og gråte alene i senga på rommet.

Når hun var 4-5 mnd ønsket vi å få ned leggetiden til ca 19.30, men det jobber vi med fremdeles - hun er snart 7. 21.30 sitter fremdeles igjen hos henne, og roer seg ofte ikke før det..

Gjør det som føles riktig for dere! Men hun får neppe noen dårlige vaner av å sovne på magen deres noen uker til om dere ønsker det :)

Jeg har funnet teken med min datter på 6 uker. Ca 22/23 om kvelden så steller vi oss og tar på pysj. Så legger vi oss i senga og ammer til hun sovner. Så "sniker" jeg meg opp. Får da litt "voksentid" ( jeg sitter jo her )

og slappe av litt før vi legger oss. Legger da vesla i senga si. Da hun våkner og skal ha mat ammer vi i senga og da blir hun som regel liggende der restenav natta :)

Vet hva mange her mener om samsoving, men det er så kos å ha henne der og jeg vil nyte det aå lenge jeg kan. Hun føler seg og trygg i senga vår. Magefølelsen min sier at det er riktig så da følger jeg den.

Har ikke bevisst lagt inn rutiner, men gjør det som passer best der og da. I kveld f.eks sovnet hun i armene mine da jeg så på brat camp og jeg gikk ned og la henne i senga si og der sover hun enda.

Tror nok rutinene kommer mye av seg selv rundt 3 mnd alder.Ingen vits i å begynne tidligere. Den første tiden går jo ut på å få kontakt, trygghet og tillit og da er det ikke no særlig at hun skal ligge alene og gråte. Ikke no i veien med litt klageskriking, men jeg mener en ikke trenger å stresse med å få inn rutiner riktig enda. :)

problemet er at jeg sover veldig dårlig med henne i vår seng... gjør d ofte på morran,,, , men da er d ikke så ille viktig å sove slikkelig...

nei d går seg nok til se=)

på helse stasjonen sier de at man ikke skal la de gråte seg i søvn før 6 mnd. men du kjenner jo jenta de best selv. er jo forskjell på gråt og klaging. en venninne av meg gjorde dette tidlig, og endte med at jenta hennes ble redd for å legge seg. men alle er jo forskjellig

Rutiner kommer til å endre seg maaaange ganger i løpet av det første året, de endrer seg etterhvert som barnet når nye utviklingsstadier. Så får de tenner, så blir de syke, så skal dere kanskje reise bort...

Jeg tror nok at det beste er å følge barnets signaler, ta det opp når det gråter, og bygge tillit. Vi bysset poden i søvn (nå 14 mndr) til han var ca 6 mnndr og det var ikke tungt. Jeg gjorde husarbeid mens han sovnet tett inntil meg på magen min, ingen stresset, alle fikk sine behov møtt, og når han var stor nok og klar for det kunne han legges rett ned i sengen i våken tilstand, og vi kunne gå rett utav rommet uten masse dikkedarer. Sånn har vi det ennå. Når poden blir lagt for kvelden, vinker han og sier "ta" (natta) i det hodet treffer puta. Jeg tror ikke det er mulig å skape dårlig vaner ved å hjelpe de til å finne søvnen når de er så små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...