Gå til innhold

Hva er vitsen med GU??


ღDidrikmamsenღ

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som mistet pga at hun måtte på GU sjekk hos legen. Legen selv unnskyldte seg etterpå og han var veldig klar på at det var hans feil. Så nå er jeg skeptisk på å gå til GU under svangerskapet. De har jo ikke noe der å gjøre alikevel. Hva mener dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel helst for å ta denne celleprøven og så ta klamydiatesten som er grunnen til at man bør ta gu tidlig i graviditeten... men man kan jo nekte om man ikke vil...

 

Men er jo greit å gå til en lege som hvet hva han gjør. Vet du hva legen hennes gjorde feil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbet litt for helsetilsynet tidligere, og da var det ei jente som mente at hun mistet barnet pga gu. Det ble en tilsynssak av det, og legen ble etterforsket. Jeg er ikke lege, men fagmiljøet var ganske så bestemte på at det ikke var årsaken til at hun mistet barnet. Legene mente at det var minimal sannsynlighet for at en gu kunne utløse spontanabort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg kan liksom ikke se helt hvordan en frisk spire kan bare ende i en sa helt uten videre av en normal gu... Uten at redakapene har på seg bakterier som kan være farlige eller legen stikker borti livmoren med noe spist å ødelegger den... må jo ganske mye til får at en frisk spire skal dø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til GU

De tar bakterie prøve for sjekke om det er baktereier tilstede som kan føre til for tidlig vann avgang, Tar klamydia test,Sjekker for den bakterein det var så mye snakk om for en liten stund tilbake som hadde ført til flere dødsfall blant spedbarn og celle prøve.........

 

Jeg nekter også å tro at GU kan føre til spontanabort av et friskt foster!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lege sjekket at det ikke var svangerskap utenfor livmora - kjente bare på eggstokkene og på livmora - det hele var over på 5 sekunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lege avdekket en streptokokk B-infeksjon i skjeden under GU, noe du kanskje har hørt om i media for litt siden. 25 % av gravide har det, og det kan være skadelig og i noen tilfeller dødelig for babyen når den kommer ut å bli smittet av denne bakterien. Dette ble kraftig ringet rundt på helsekortet mitt, og det er rutinemessig antibiotikabehandling under fødselen. Jeg er veldig glad for at min lege tok GU, selv om jeg ikke akkurat liker det jeg heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med jordmor om GU og hun sa at det har kommet nytt opplegg i svangerskapskontrollene. GU er nå ikke nødvendig så lenge du vet at du ikke har noen sykdommer. Jeg vet jeg ikke har klamydia da jeg sjekket meg sist svangerskap for ett år siden og har ikke vært sammen med noen andre. Ser derfor ikke vits i å ta en slik undersøkelse når det slettes ikke er nødvendig. Celleprøven ble også tatt da.

 

Streptokokkprøven kan kun taes rett før fødselen og kan ikke jeg tenke meg at det er noen risk i å ta en undersøkelse. En tar jo mange undersøkelser under fødselen (gjorde de ihvertfall med meg.. satt ting på hodet til babyen osv )

 

Det var bare min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva han gjorde feil, men det var noe med redskapene han brukte. Siden han selv var klar på at det var hans feil, så regner jeg med han vet hva han har gjort. Celleprøver er jo ikke noe vits i å ta når man er gravid, for da viser de bare celleforandringer noe som er normalt når man er gravid. Og vet jeg ikke har klamydia, så trur jeg klarer meg uten jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...