Gå til innhold

Redd for å ikke "like" babyen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrekkscenarioet mitt: Babyen kommer, og jeg får lagt ham på brystet. Så føler jeg INGENTING. Ikke morsinstinkter, ikke kjærlighet. Hjelp!!!! Hva gjør jeg da??? Noen som har hatt det på samme måte? Jeg får angst når jeg hører alle si at "etter fødselen kommer jo verdens beste premie, og da glemmer du alt det vonde" for hva om jeg ikke føler det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange er redde for den følelsen,og jeg tror noen opplever det litt sånn også, ihvertfalll hvis de er veldig redde for det.

Jeg hadde en litt sånn detached følelse av at det ikke var "mitt" barn, men etterhver skjønte jeg at det bare var fordi hun var så veldig sin egen, og ikke en baby jeg hadde tenkt ut livet til i hodet allerede... Og morsfølelsen kommer nok, om ikke første timen!

Skrevet

Hei!

Det er ikke noe artig tanke og tenke på, og desværre så er det noen som ikke får alle morsinstinktene skyllende over seg når fødselen er overstått, selv om de aller fleste blir forelsket med en gang heldigvis :D Sansyligvis vil du elske barnet ditt fra første stund.

Jeg vil anbefalle deg å kanskje lese boka til Gry Nylander "mamma for første gang" hvor hun også tar for seg historier hvor mor ikke umiddelbart er interessert i barnet sitt i særlig grad, og hvordan morsinstinktene kommer gradvis alikevel. Det er en flott bok som tar for seg det meste av mulig følelser. Har ingen erfaring selv, men føler meg en god del tryggere etter å ha lest litt ulike historier.

Hilsen meg

Skrevet

Jeg har ei venninne som etter fødselen bare var så utrolig lettet over at alt var over, og som ikke i det hele tatt var interessert i babyen ... Men morsfølelsene kom til henne også etter hvert. Har snakket med flere som sier at morskjærligheten kommer etter hvert som du blir kjent med barnet, og barnet blir kjent med deg. Det tar jo litt tid å bli kjent og knytte bånd, og det er helt normalt. Tror det er bra å ha realistiske tanker om dette i forkant, at du er forberedt på at ikke det bare er et vell av lykkefølelser som skyller over deg. Noen kjenner nok masse kjærlighet med en gang, men det er nok like vanlig at disse følelsene kommer gradvis. Og hvis det skulle være slik for deg - tillat deg å føle akkurat det du føler, det er ikke noe galt med deg for det. Etter hvert vil uansett morsinstinktene og morsfølelsen komme. :-)

Skrevet

Det har jeg også tenkt..., tenk om alle andres baby er finere enn min? Er ikke sammen med barnefaren, tenk om babyen er så lik han at jeg vil føle avsky?

Skrevet

me too...føler ekstra press på meg siden både jeg og barnefaren har et pent utseende.

tenk om vår baby ikke er pen, føler liksom at jeg forventer en pen jentebaby nå!!

foreldrene mine er pene mennesker og lillesøsteren min var IKKE pen da hun ble født, det hovne og runde ansiktet, husker hun så helt rar ut der på barsel! men hun er i dag tenåring og meget pen da...men tenker mye på dette jeg også, jeg vil ha en pen baby!!!!!!!

Skrevet

Det er faktisk helt normalt å ha blandede følelser, og helt normalt at man ikke nødvendigvis får den der overveldende lykkefølelsen med en gang. Noen bruker lang tid på å venne seg til å være mamma, det er ikke noe rart, for det er en av de største endringene man kan gå igjennom i livet!! Særlig hvis det har vært en tøff fødsel, så er det vanlig at man ikke klarer å konsentrere seg helt om barnet og alle følelsene med en gang. Selv om det går en liten stund før du føler at dette er "verdens beste premie" som du skriver, så er ikke det noe farlig, men heller mye mer vanlig enn mange vil innrømme, tror jeg. Det kommer etterhvert! Det viktigste er å kjenne på følelsene sine og akseptere dem slik de er, og ikke prøve å tenke så mye på hva man "burde" føle!! Da blir hele opplevelsen bare kunstig.

Skrevet

Takk for støtten, alle sammen:) Bra å vite at jeg ikke er den eneste i verden som har tenkt på dette. Beklager anonymiteten, men det er en del her inne som vet min "ordentlige" identitet, og da synes jeg det er best sånn.

Hilsen hovedinnlegger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...