Gå til innhold

helt utenom tema,men er det noen beinmargsdonorer her??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min bror er, men de har aldri trengt han.... Men enig med deg - jeg har vurdert det, men så hørtes det jaggu så vondt ut at jeg fant ut at det holdt å være blodgiver...

Men jeg vil å høre erfaringer :o)

Jeg er! Og jo flere som blir det, jo flere med sykdommer som krever beinmargstransplantasjon kan overleve. Jeg skjønner at det kan virke skummelt og smertefullt, men dette er gjerne basert på misforståelser. Det er ikke vanskelig eller ubehagelig å verve seg som donor. Man må være blodgiver, og be om at de tar en ekstra prøve når du gir blod, slik at de finner ut av vevstypen din. De tar ikke beinmargsprøve av deg, dette er det bare pasientene som må - og de som donerer beinmarg til forskning, det blir noe helt annet. Deretter registreres du i beinmargsregisteret som er et verdensomspennende register. Når noen trenger transplantasjon gjøres det søk i registreret etter den beinmargen som passer best til pasienten, og jo bedre den passer - jo bedre er pasientens sjanse for å overleve. HVIS man passer (de aller fleste vil aldri bli aktuelle som donorer) kan det bli aktuelt å være donor - og i såfall må man legges inn på sykehuset for ett døgns tid eller to, og så "høster" de beinmargen mens man ligger i narkose - og altså ikke merker noen ting. Etterpå kjenner man seg kanskje litt preget av narkosen, og er kanskje litt øm i hoftepartiet, men etter noen dager er alt som før - bortsett fra at ett annet menneske kanskje kan leve videre på grunn av din beinmarg.

akkurat.det hørtes jo greit ut.

sendt mail til riksen og de svarte at jeg skulle snakke med

de på ullevål(hvor jeg gir blod).

regner med at jeg skal dit snart,så skal høre med dem da.

blir spennende å høre hva de sier, og om jeg har noe å bidra med.

Annonse

Så fint og lese at dere tar opp dette temaet her inne :) :)

Og at det er flere av dere som alerede er, og vil bli benmargsdonorer :) :)

Dere er med på og redde liv!! :) :) :) :)

Står midt oppe i dette selv, da min mann er avhengig av ny benmarg for og overleve.

Han har leukemi (akutt myelogen leukemi, samme som Bengt Eidem, om dere husker han).

Så det er kjempefint og se at dere engasjerer dere litt inne på dette feltet :) :) :)

TUSEN TAKK!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...