Gå til innhold

"innovervendte" brystvorter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

fikk beskjed av legen at jeg måtte prøve å få gjort noe med det ene brystet mitt, da vorten er innovervendt og dette gjør det vanskelig for barnet å amme når den tiden kommer. Gikk på apoteket og kjøpte slik sugekoppsak som visstnok skulle hjelpe mot dette, men da jeg leser "bruksanvisningen" står det at denne skal brukes rett før man ammer! Da får jeg altså ikke brukt denne saken før ungen er født da, eller er det noen som har erfaring rundt dette som har fått høre at det går ann å bruke denne før? Er litt redd jeg skal sette i gang melkeproduksjonen allerede, er jo litt for tidlig for det da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare prøve den en gang for å se om det virker vil jeg tro, er jo litt greit å finne det ut før du sitter med melkespreng da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen holdepunkter for at det hjelper å trekke ut brystvorten før fødsel. Og mange unger klarer å syge den ut helt selv. Den kan også forandre seg ved amming og bli utstående helt på egen hånd. Men en niplette (som sikkert er det du har kjøpt) kan brukes til å trekke ut brystvorten med rett før amming om det skulle være nødvendig!

 

Jeg anbefaler deg å lese en del om amming, for du kommer til å møte mange som vil fortelle deg at dere kommer til å få problemer. Det som er - er at det sannsynligvis ikke stemmer! Så les, så er DU eksperten! Og ta gjerne kontakt med en ammehjelper allerede før fødselen, så slipper du at dette skal bli noen bekymring!

 

Så klart, noen sliter skikkelig med dette, det er ikke til å stikke under en stol. Men jeg mener ganske bestemt at dette i stro grad skyldes feilinformasjon, å svekke troen på at man kan amme problemfritt og svært variabel kvalitet på den hjelpen man får ved ammeoppstart...

 

Hilsen ammehjelper-fjummsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er gravid med nummer to, og med nummer en slet jeg veldig med ammingen i starten. Jeg hadde samme problem som deg, at brystvortene var veldig flate.

Problemet kan da bli at barnet ikke finner riktig sugestilling( min sønn hadde veldig liten munn), og dermed måtte han suge lenger forå å bli mett. Jeg fikk skikkelige sår på brystvorten, og måtte gjennom 6 brystbetennelser før jeg ble bra igjen . Men jeg ammet han til han var året, så det gikk bra.

Mitt råd til meg selv for nummer to er dette:

Ikke stress på forhånd, og ikke les deg ihjel. Du blir bare så opptatt av teknikk at du blir smågal.

Det er ikke så mye du kan gjøre før fødsel, men jeg har tenkt å bruke en myk børste på dem de siste ukene, for å herde dem litt.

Etter du har født, så forsøk å amme så godt du kan. Vær klar over at dersom det er førstemann, kan det ta opptil 3 dager før du får melk.

Barnet overlever fint :-D

Finn den stillingen som passer deg ( ligge, sitte, ammepute osv).

Ikke la barnet bruke deg som smokk ( maks 30 min per pupp - og la det gå litt tid mellom hver amming).

Dersom du ikke får det til i starten, så for all del:

Ikke la all jordmødre, barnepleiere ta deg på puppen for å hjelpe deg!

Bruk heller pumpe i starten, og mat barnet med flaske til dere får det til.

Husk at barnet vokser fort, og i løpet av kort tid får dere det garantert til.

 

Dette ble langt, men jeg er litt engasjert i dette siden jeg slet sånn forrige gang.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde innovervendte brystvorter før jeg fikk nummer en. Det var ikke noe problem med amming. Hun sugde dem ut, og etter det har de vært "vanlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare motsi deg med herding av puppen - det er gammeldags og ikke bra. Det blir riktignok litt tykkere hud, men tykk hud som sprekker er værre enn tynn hud som gjør det. Ammehjelpen anbefaler i dag INGEN herding av brystvortene da dette kan gjøre vondt værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ganske flate brystvorter. Fødte en sønn i uke 34, som bare sov.. Helt umulig å få han til å suge, han glapp vorten eller sovnet. Jeg pumpet meg til å begynne med, og ga han melk på "kopp". Så begynte jeg med brystskjold, brukte det i ca 6 uker. Etter det gikk det uten, fordi han fikk tak i brystvorta da munnen hans hadde blitt større.

 

Dersom du sliter, kan du jo prøve det:) Jeg var ihertfall veldig fornøyd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...