Nemi24 Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Eg er så usikker på ka eg skal velge!! Føler at eg må bruke bag med sikkerhetsnett eller boxette de første mnd sånn at ikkje babyen får noke skader i ryggen eller noke sånt. Har iallefall hørt at babyer ikkje skal ligge så lenge i sete om gongen når dei er heilt nyfødde. Er det noken som har noke erfaring eller synspunkt på saken??
rødhette* Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Vi skal ha bilsete, og det har aldri vært noen diskusjon rundt temaet. Det er det helt tryggeste, og vi vil ikke risikere noe når det gjelder sikkerheten til den lille. Har hørt at babyen kan sitte max 2 timer i det, før de må få en pause. Trenger det pause før, klarer de å si fra på sin måte...
MM med spire Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Vi har ca 3 timer å kjøre fra sykehuset, så det blir nok bag med sikkerhetsnett eller boxette på hjemturen. men etter det blir det nok bilsete. Blir ikke mange lange kjøreturene i starten...
Fjerdemann på vei Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 bilsete er absolutt tryggest, deretter kommer boxette, og på en dårlig tredjeplass kommer nett...
cemor c Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Vi er så dårlige foreldre, at vi velger bag + nett! Dette fordi vi vil skåne ryggen barnet! Jeg mener å ha lest at spebarn ikke skal sitte mer enn 15 minutter i sete, og det sier seg selv, at da kommer man ikke langt! c",)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Brukte nett til førstemann, men etter å ha sett videotest av nett og bag kommer ikke det inn i bilen igjen. Men har både boxette og bilsete som vil bli brukt. Boxette kom bra ut i test.
Nemi24 Skrevet 28. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. august 2006 Det er det som er dilemma mitt at eg veit ikkje om eg vil ha babyen rett i sete med tanke på ryggen. Men eg synst det blir litt dyrt å kjøpe boxette og sete. For det virker som boxette er nesten det samme som å ligge i bag berre at då er babyen festa fast i boxetten.
Minmai Skrevet 28. august 2006 #10 Skrevet 28. august 2006 Vi hadde Simobag med polstring+nett forrige gang. Babyen hatet å ligge der under nettet så vi måtte stoppe hele tiden. Denne gangen får vi "heldigvis" barn om vinteren, og har ikke tenkt oss på noen ferietur før babyen blir flere månder gammel. Vi har 10 minutter med bil fra Ullevål, og 10-20 minutter til besteforeldre/søsken/venner så for oss blir det uansett ikke lange tiden babyen skal sitte i stolen.
Nemi24 Skrevet 28. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2006 Me har termin i November, men visst me skal til foreldrene mine i jula så blir det 5 timer i bil. Ellers så er det berre småturer her i området, svigers bur berre 10/15 min vekke. Så egentlig så kunne eg kjøpt sete, men visst eg skal heim i jula så kan eg ikkje bruke det i 5 timer. Og det blir dyrt å kjøpte boxette OG sete.
cemor c Skrevet 29. august 2006 #12 Skrevet 29. august 2006 Du vet at du kan leie nett/boxette i utstyrsforretninger? Det skal vi gjøre! c",)
selfangerkjerringa Skrevet 29. august 2006 #13 Skrevet 29. august 2006 Det er ingenting i veien for å bruke bilsete for nyfødte, så lenge bruken tidsbegrenses. Der vi bor nå kommer det sjelden til å bli turer lenger enn 20-30min før vi skal på ferietur om sommeren - og da er knøttet blitt minst 6-7mnd. Vi brukte bilstol med forrige, og var veldig fornøyde. Vi fikk anbefalinger både fra lege, helsestasjon og trygg trafikk på at vår type bruk av bilsete var fullstendig trygt. De få gangene vi var ute på lengre turer (dvs ca 2-3 timer), stoppet vi hver halvtime og tok ut ungen - amme/luftepauser. Vi brukte aldri bilsetet som vippestol eller lignende.
Gjest Skrevet 29. august 2006 #14 Skrevet 29. august 2006 Denne artikkelen burde si alt... : http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926 Husk at selv om ryggen til barnet blir mer skånet i nett/boxette, så er dette ikke i nærheten av å være like sikkert som sete dersom dere skulle havne i en ulykke. Da er det viktig med best mulig støtte i nakken til barnet...
vimsa 79 Skrevet 29. august 2006 #15 Skrevet 29. august 2006 jeg har brukt bilsete til begge jentene mine og kommer til å gjøre det igjen, di har ikke tatt skade av det. det er jo klart at skal vi på lengere turer så må vi legge ting til rette.
Nemi24 Skrevet 29. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 29. august 2006 Tusen takk for alle svar. Den nettsida var ganske opplysande.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå