Gå til innhold

Hjelp! Ang. svangerskapspenger/permisjon ..

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med svar på mine spørsmål:

1- Stemmer det at man kan ta perrmisjon(begynne permisjonen) 12 uker før termin?

2- Dersom JA: telles det da tilbake 10 mnd. fra "uke 1" av de 12 ukene? Slik at man får utbetalt et gj.snitt av de 6 beste mnd. av de 10 som er talt tilbake fra begynnelsen av da man tar permisjonen 12 uker før.

Eks.: Har termin i februar 07- starter da permisjonen i desember(12 uker før termin) Teller man da tilbake -fra februar 06 og til november 06 og finner de 6 beste mnd?

Håper noen har vært borti noe lignende- skal ringe trygdekontoret og spør, men er så nyskjerrig. Hadde nemlig fast jobb de første mnd.(jan-mai) -er arbeidledig nå, men hadde kommet best ut av pengesituasjonen dersom jeg hadde kunnet telle med disse mnd. i sammen med de 6 beste...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6105994-hjelp-ang-svangerskapspengerpermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

slik jeg forstår dette og ei jeg snakket med fra trygdekontoret er at om du blir sykemeldt og legen sier du blir dette ut svangerskapet så går du over på svangerskapspenger frem til permisjon tar til. dette for å spare sykemelding. for man kan ikke gå sykemeldt mer enn ett år. og ting kan skje under fødselen og man blir sykemeldt istedenfor permisjon.

fra trygdeetaten.no

Svangerskapspenger

gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Hvem kan få svangerskapspenger?

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet ditt eller forhold ved arbeidsplassen gjør at det er risiko for skade på fosteret, og det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette kan f.eks. gjelde arbeid med kjemiske stoffer, fysisk slitsomt arbeid eller arbeid som medfører stor stressbelastning.

For at du skal ha rett til svangerskapspenger, må inntekten din utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp på årsbasis, og du må ha vært i arbeid i minst fire uker. Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet og fram til tre uker før forventet fødsel. Deretter får du fødselspenger, hvis du har opptjent rett til det.

Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...