Gå til innhold

Gi beskjed på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen spesielle "regler" for når man burde si ifra om graviditeten på jobben. Jeg har gitt beskjed til sjefen min, og ba han holde det for seg selv frem til jeg har vært på UL. Kun han og min nærmeste kollega vet det. Plutselig har han sagt det til en av de andre sjefene, så de skal kunne planlegge hva de skal gjøre i mitt permisjonsår. Jeg ble litt irritert, for den siste sjefen er ei skravlehøne av dimensjoner, nå kan jeg vel bare glemme å holde det hemmelig videre. Sjefen mener at det er på tide jeg sier det uansett (14 uker i dag), men jeg mener nå at det er mitt valg. Jeg har jo sagt det til han, får vel være min business om jeg vil vente med resten? Jeg ba tross alt bare om 4 uker til, men kanskje det er som han sier at jeg må si det før eller senere...

Noen som vet hva reglene er her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva regelverket sier, ring trygdekontoret eller arbeidstilsynet, kan aldri tenke meg at det skal være nødvendig å fortelle det så tidlig, tror det er 6 uker før permisjonen arbeidsgiver skal ha beskjed.

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg tror det er slik at jobben skal ha beskjed 3 mnd før du går ut i permisjon, men det er jo av og til viktig at de vet noe før dersom du trenger tilrettelegging.

Men sjefene din har jo taushetsplikt begge to og kan ikke si noe om dette til dine andre kollegar. At de seg imellom diskuteter hva som skjer vidre er ikke så rart, men det burde du fått beskjem om på forhånd.

Skrevet

Hei,er ny her i dag! Tror jeg har hørt noe om at man må si det innen 3 mnder før termin,dette er fordi de skal kunne ordne med vikar til din stilling. Er selv 18+2 i dag og har ikke sagt det til noen,skal på UL på fredag,så da blir deilig og få sagt det,er jo et godt stykke på vei og begynt og få litt mage,grunnen er at jeg regner med at terminen blir forandret pga uregelmessig menstruasjon,muligens så mye som 14 dager tilbake.

Skrevet

Hei Sanasol. Akkurat det samme skjedde meg! Jeg sa fra før jeg gikk på ferie. Var da såvidt over 12 uker, men fant ut at det var lurt å si fra pga at sjefen skulle spikre budsjett for neste år osv. Fikk litt sjokk da jeg var innom jobben en dag i ferien min ca 2 uker etter, og en av de andre i ledelsesgruppa gratulerte meg. Sjefen min var jo veldig takknemlig for at jeg sa fra tidlig og sa selv at han skulle holde det konfidensielt til jeg ville si det til resten. Hadde jo tenkt jeg skulle be han om det.

Sendte da en veldig kort SMS til sjefen der jeg takket han for at han hadde holdt ord og holdt det konfidensielt.

Vi har vel skværet opp nå, og etter den SMS'n tror jeg han hadde presisert overfor de andre i ledelsesgruppa at det var konfidensielt.

Jeg hadde sjekket på forhånd, og sjefen din er forpliktet til å holde det konfidensielt hvis du ber om det. Husker ikke om det er 1 eller 3 mnd før termin en må si det, men det er iallefall langt uti : )

Skrevet

Regelen er at arbeidsgiver har krav til å vite det 3 månder før du skal ut i svangerskapspermisjon... så du har god tid til å si det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...