Gå til innhold

Hva vet dere om svangerskapspermisjon/penger..?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med svar på mine spørsmål:

1- Stemmer det at man kan ta perrmisjon(begynne permisjonen) 12 uker før termin?

2- Dersom JA: telles det da tilbake 10 mnd. fra "uke 1" av de 12 ukene? Slik at man får utbetalt et gj.snitt av de 6 beste mnd. av de 10 som er talt tilbake fra begynnelsen av da man tar permisjonen 12 uker før.

Eks.: Har termin i februar 07- starter da permisjonen i desember(12 uker før termin) Teller man da tilbake -fra februar 06 og til november 06 og finner de 6 beste mnd?

Håper noen har vært borti noe lignende- skal ringe trygdekontoret og spør, men er så nyskjerrig. Hadde nemlig fast jobb de første mnd.(jan-mai) -er arbeidledig nå, men hadde kommet best ut av pengesituasjonen dersom jeg hadde kunnet telle med disse mnd. i sammen med de 6 beste...

Fortsetter under...

1. Ja, du kan ta permisjon fra 12 uker før termin :)

2. Grunnlaget regnes ut fra de seks beste av de 10 siste månedene "før stønadsperioden tar til". Her er det den ordinære stønadsperioden det siktes til. Trygdekontorene er litt uenige, noen mener det er TERMINDATO det er snakk om, andre mener det er den ordinære permisjonsdatoen, dvs tre uker før termindato. Altså: det regnes IKKE 10mnd bakover fra datoen du selv velger å gå ut i permisjon, men fra datoen trygdekontoret regner som det tidspunkt "stønadsperioden tar til" - dvs termindato eller tre uker før.

Håper dette hjalp, bare spør om noe fortsatt er uklart :)

Hei ka-ping!

Jeg snakket med trygdekontoret idag og de kunne fortelle meg at de regnet 10 mnd. bakover fra den dagen en velger å ta permisjonen. Altså dersom jeg tar 12 uker før så ville jeg få 6 av de beste 10 mnd.- talt fra den første av de 12 ukene og bakover. Så for min del så håper jeg han har fortalt meg rett... Han jobber jo med dette og burde vite det.. Jeg tenker også: hvorfor skulle de liksom gå fremover fra permisjonsdagen og så telle bakover.. for de som tar 12 uker før termin..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...