Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett det her fra tid til annen, men hadde liksom ikke tenkt at det gjaldt meg. Men nå ble det litt mer aktuelt (alt som kan skje, skjer jo oss så jeg burde vel tenkt med det) Det skal visst aldri gå bra for oss

Er visst litt negativ nå men det skjer noe nytt galt for hvert forsøk.

Fikk ut over 20 egg i dag, og da er det visst fare for overstimulering. Skal på undersøkelse, blodprøve, og uttralyd for de skal avgjøre om de kan sette inn egg.

Forige forsøk fikk jeg fryktelig vondt i magen, og var veldig oppblåst dagen etter uttak. Men var bedre dagen etterpå. Kanskje jeg var overstimulert da også.

Dere som har opplevd dette: hvilke symptomer hadde dere?

Når fikk dere de, hvor lenge varte det?

Fikk dere satt inn egg alikevel?

Hvorfor er det så farlig?

Håper noen kan hjelpe meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Her er en link på engelsk om overstimulering/Hyperstimulerings syndromet:

http://www.ivf.com/ohss.html

Det er forskjellige grader av hvor alvorlig dette blir. Selv opplevde jeg "severe", mest alvorlig og ble innlagt på sykehuset før jeg fikk satt inn egg (forsøket ble derfor avbrytt).

Skjønner godt at du spør for fikk selv ingen informasjon om dette. På kvelden etter egguthenting fikk jeg så fryktelig vondt i magen. Skikkelige kramper. Fikk ikke sove og måtte sitte og "sove". Magen kjempestor og veldig smertefult. Begynte å kaste opp av smertene. Dro til legevakten som så at eggstokkene var overstimulert og vokst kraftig. Ble da lagt inn på sykehus i 2 uker.

Mange opplever visst en mild form for overstimulering. Det er vondt og ubehagelig og man er oppblåst i flere dager av rugetiden. Men på ultralyd kan de vurdere hvor alvorlig den er. Kommer du på innsettingsdagen og de synes det er ok og sette inn egg, så er det sikkert greit!!

Men gjør det skikkelig vondt, skader det ikke å ta en sjekk hos en gynekolog på legevakten!

Det går nok bra!!!

Ps.

Det værste som kan skje dersom man er preget av alvorlig overstimulering og ikke får behandling på sykehus er at eggstokken kan vri seg og i værste fall dø, videre fare for lever og nyre. --- Dette skjer nesten aldri ---Heldigvis!!!

Etter to uker var jeg frisk som en fisk!!

Og tre måneder etterpå ble jeg gravid på fryseforsøk :)

Skrevet

PS.

Vær opps på om du legger mye på deg -- selv la jeg på meg 6-7 kg i løpet av 2 dager på grunn av all væsken i kroppen. Mage på str med 5 -6 mnd gravid og tisset svært lite. Får man slike symptomer bør man oppsøke hjelp

Skrevet

Høres forferdelig vondt ut å bli overstimulert...huff.

Er det noe jeg er alvorlig redd for,så er det nettopp det.

Blir man som regel overstimulert rett etter uttaket ? Eller kan bli det før under sprøytedagene?

Sikkert rart spm,men lurer.Jeg bor superlang fra sykehuset og skal ta sprøyter etter planen 9 dager hjemme,etter det er det 7-10 dagers opphold på sykehuset ,Tromsø(med annehverdag ultra,blodprøver,egguttakk og innsetting..)

Lurer på om det kan skje "farlige ting" i løpet av de 9 dagene hjemme?Er nemlig avhengig av ambulansefly eller Sea king for å fraktes raskt til sykehus.....fødte mitt første barn i ambulanseflyet:-)

Har også opplevd triste ting i ambulanseflyet og Sea king....ikke noe jeg drømmer om å oppleve på nytt i noen form.

Skrevet

Hei

Første forsøket var jeg på grensen til overstimulering. Jeg fikk ut 16 egg. Magen var forferdelig oppblåst og jeg hadde smerter i magen i ca 1 uke. Det ble satt inn egg likevel. Men det ble ikke snakket om noe alvorlig fra klinikken sin side. Jeg leste om det selv, og skjønte det ut ifra de symptomene jeg kunne lese om.

Andre forsøk fikk jeg lavere dose når sprøytene skulle settes og fikk bare ut 6 egg. Jeg kjente ingenting av noenting under dette forsøket og følte det var et dårlig forsøk. Følte meg rett og slett for lite stimulert. fikk ut 6 egg...

På tredje forsøk mente de jeg skulle ha samme dose som sist, men da protesterte jeg. Ville ha mange egg, og ville derfor heller grense opp til overstimulering for å få max utav forsøket. Jeg fikk kranglet meg til større dose og jeg ble godt stimulert. Jeg fikk ut 10 egg denne gangen. Jeg fikk igjen en forferdelig sprengt mage. Jeg hadde så store magesmerter de 3 første dagene etter innsetting at jeg trodde det var noe alvorlig galt, men så ga det seg, og nå er jeg i fin form igjen. Det ble satt inn to egg, selv om magen var aldri så sprengt....

Skal ganske mye til før det blir avbrutt, det står jo skrevet at det ikke er fare for embryoet før det er veldig kraftig overstimulering og da snakker vi om innleggelse...

Håper det går bra for deg,

Klem

Skrevet

hei

jeg hadde også veldig mange egg,og jeg hadde stor mage,litt vondt,"stikkninger"

de tar blodprøve for og sjekke en viss verdi,husker jeg rett skulle verdien ligge på 9-13,min var på 11,så de satt inn et egg...

de sjekker også din form,og de presser litt på magen din..

ikke ta sorgene på forskudd,det går nok greit,men det er greit og være litt obs på at de kanskje ikke setter inn,slik at du ikke blir alt for skuffa..

jeg slet med stor mage en stund etterpå,og hadde luftaktige smerter en stund etter,men hvis jeg fikk trykk mot brystet skulle kontakte lege,for da kunne de være farlig,men dette skjer veldig veldig seldent..

håper det går bra og krysser fingrene på at alt går bra :o)

Skrevet

Tusen takk for svar. føler meg litt roligere. Og smertene er fortsatt overkommlige.Hadde vondere sist, og da satt de jo inn. (sa ikke hvor vondt jeg hadde men...)

Skal ta blodprøve og undersøkelse 4 timer før eventuell innsetting.

Ønsker dere alle lykke til!

Skrevet

Hei du,

Tror ikke du skal bekymre deg for å bli overstimulert.

1) Man blir som regel aldri overstimulert før etter uttaket.

2) Siden du skal ha så mye jevnlig ultralydundersøkelse så vil de i så fall kunne minske dosen din og redusere sjansen for det.

Selv hadde jeg bare en ultralyd og da var det forsent..Dvs. Det var fare for overstimulering - og siden jeg måtte fortsette med sprøyter med lik dose likevel så skjedde det.

Lykke til!

Det går nok bra!

Husk at under 1% blir lagt inn på sykehus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...