Gå til innhold

min første kontrolltime,kan noen hjelpe meg?


hallois80

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal på min første kontrolltime på torsdag. Kan noen gi meg svar på hva slags tester og prøver som skal tas da? Vet jeg må ha med urinprøve, men hvorfor det? Hva slags prøver skal tas med den? Jeg er 10 uker på vei nå. Og må man ta GU? Jeg har hørt at den er frivillig jeg. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) var på kontrolltime i dag jeg...10 + 5...jeg vet ikke hvilke blodprøver de tok, men det var i hvertfall 5 forskjellige...Min lege sa at man brukte å ta en GU ved første besøk hos lege...det er fordi han skal sjekke livmoråpningen, selve livmoren og ta en klamydiasjekk...klamydiasjekken er ikke så vanlig enda,men den kommer til å bli obligatorisk sa legen til meg. Urinprøven er jeg litt usikker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var på første kontroll så fylte vi ut masse papirer. målte blodtrykket, høyde og vekt. tok en haug med blodprøver. jeg fikk velge om jeg ville ta gu og bare bli ferdig med det eller om jeg ville komme tilbake en annengang å ta det da. var greit å få velge, men jeg ville bare få det overstått. må ta gu for å ta celleprøve og klamydia test. legen kjente og på livmoren "der inne".

 

Tror du kan nekte å ikke ta gu, men er nok litt lurt å ta den da mange gravide opplever celleforandringer på livmoren, noe som må overvåkes og muligens behandles etter fødselen.

 

jeg var i uke 8 da jeg var hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sniker meg inn her jeg... Tilhører egentlig 3. trimester...

Hos meg tok de en blodprøve og urinprøve. Det er for å finne ut om du har bakterier i urinen,evtl. urinveisinfeksjon, Er jo så vanlig at en får det når man er gravid.. Han målte blodtrykket og veide meg. Så fortalte han masse om det å være gravid, hva du kan forvente deg, etc.... Spurte om jeg ville ta en GU! Men da ble det faktisk satt opp ny time til det!

 

Masse lykke til til deg!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan føre til at jeg tok 9 blodprøver, pluss måtte komme tilbake å ta to til en dag jeg ikke hadde spist mat. så er nok veldig forskjellig.

 

urinprøven tror jeg de sjekker for bakterier og slik eggehvite eller noe slikt,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er bare det vanlige med blodtrykk, høyde og vekt. No blodprøver de sender inn, som du får svar på senere. Og fyller ut et skjema med masse opplysninger. For meg skjedde det ingenting som faktisk bekreftet at jeg var gravid. Jeg hadde jo tatt 2 tester hjemme da. Så var jo det. Men trodde de tok graviditetstest også jeg?? Glemte å spørre om det da jeg var på kontroll, i 9 uke. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sammen skjedde meg. Var på kontroll når jeg var 8 uker på vei. Graviditeten ble ikke bekreftet på noe måte hos legen. Ble kjempe skuffa. Venter nå på resultater i posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måler HCG verdiene i blodet oxo... +at de måler kreatinin verdiene som går på hvordan nyrene dine fungerer. Dette i samsvar med blodtrykket for å se hva dine normal verdier er, slik at de senere i svangerskapet kan se om du er i fare for sv.skapsforgiftning. Deler av nyrene er nemlig med å regulere blodtrykket. I urinen måler de bla. glucose for å se om du skiller ut sukker i urinen som kan tyde på av.diabetes. + kreatinin som går direkte på muskelmassen din. Den siste er mer aktuell for se som har tendensen til hyperremesis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som var i uke 8, var du på kontroll hos lege eller jordmor? Jeg fikk ingen bekreftelse hverken hos lege eller jordmor. Tar bare de vanlige prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!!

Va på min første lege time i dag.(Eller andre...men på d første skjedde d ik nåkka....)

Fylte ut masse papira,blei vei,målte blod trøkke og prata om d å vær gravid.

Blei sendt på labratorie for å ta blod prøva,måtte ta litt ækstra prøva for æ har en kronisk sykdom...,tok urin prøve-dæm sku sjekk om æ hadde urinveis innfeksjon sa dæm og så ska æ tilbake om fæm uker på ul:)

Syns nu d va tili,e da 13+3 da,men æ e jo sælfølgeli gla til:)

 

Føle mæ litt mer gravid nu....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...