Gå til innhold

Mamasita er du forsatt her..?

hege85

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp, jeg bor i Spania. Har bodd her siden 1998. Har oxo fódt 2 gutter her nede, hhv. mars i fjor og mai i ár. Er samboer med en chilener og her blir vi nok boende gitt..... :o) (I Madrid).

Du trenger ikke ta noe fórkurs fór du tar spansk-kurset pá ESADE nei. Kurset er veldig bra det - minuset er jo at i det daglige livet i Barcelona sá hórer du jo mer katalansk enn spansk....... Sá jeg má vel si at jeg laerte meg spansk skikkelig áret etter da jeg flyttet til Madrid.

Er det noe du lurer pá sá bare spór.

Å madrid ja:) Der har jeg ikke vært men kunne tenkt meg å vært der:)

Hmm, katalansk ja, hvor stor forskjell er det fra spansk egentlig..? Det har ikke jeg tenkt på engang jeg da.. Men det er jo kjedelig å lære spansk og så skjønner jeg ikke en dritt av det de som bor der sier liksom:) Da er jo litt av vitsen borte, hvis jeg ikke kan kommunisere med de som bor der.

tenkte å reise nedover neste høst kanskje, men vet ikke om jeg kan få støtte fra lånekassen, må undersøke det.. Skal jo ha med sambo og gullet som da blir litt over 2 år..:) men er jo mulig sambo må jobbe, for at vi skal klare oss økonomisk. Så det er jo litt styr da, men, masse som må ordnes, men når det først har kommet i orden så blir det sikkert bra. Sjekket nettsiden til esade, som jeg forsto så kan man velge hvor mange uker man vil ta språkkurset, men max 24 uker, og det blir vel et halvt år. Trodde kanskje det var på 1 år jeg men finnes ikke det da kanskje?

Tusen takk for at du orker å svare:)

Katalansk er forskjellig fra spansk ja. Men du kommer jo til á snakke det med laerere og andre elever - sá basisen og gramatikken kommer du garantert til á fá inn. Du fár se mye pá teve, lese aviser og blader og slikt oxo. Jeg studerte jo oxo pá ESADE, og nár vi hadde gruppearbeid med de "normale" studentene der snakket de av og til katalansk seg i mellom slik at vi ikke skulle forstá hva som ble sagt - skikkelig drittunger......

Ellers sá kan du jo sjekke ut om det er sprákkurs i Salamanca. Mange sier at det er en veldig fin by á laere seg spansk i - da de der snakker det veldig forstáelig. Har hatt noen venner som har studert der, og hadde planer selv om á dra dit og studere sprák 3 máneder fór jeg begynte i Barcelona (noe det aldri ble noe av....). Og det er en nydelig by. Hvis jeg ikke husker feil sá bor caquita (nicket) der. Hun oppholder seg for det meste pá DiB, se om du kan fá fatt i henne og spór henne ut. Ellers sá er det jo billigere á bo og leve der enn i Barca.

Madrid anbefaler jeg ikke, fordi her er det dyrt á bo og leve.

Hvis du vil kan du maile meg pá [email protected] om det er mer du lurer pá. Jeg hjelper gjerne jeg :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...