Gå til innhold

*Lucia* Se hit litt, så noe du har skrevet i et annet innlegg og ville gi deg litt info :)

Anbefalte innlegg

Så i et annet innlegg at du lurte på om hull på hjertet var arvelig, siden din mann var født med dette.

I utgangspnuktet så skal ikke hull på hjertet være arvelig. Jeg er selv fra en familie der vi har mange tilfeller av hull på hjertet (ASD) og dette er noe som overrasker legene fordi det ikke skal være arvelig. Nå er det 6 stk som er operert for hull i hjertet i familien, og vi er i full gang med utredning av alle oss som ikke er sjekket, deriblant meg selv. Dette fordi tanten min fikk baby for 5 mnd siden og han er sjekket og det viste seg at også han hadde hull på hjertet, men det er ikke sikkert man trenger å gjøre noe med dette. Hjertespesialisten som vi nå går til kjenner kun til en familie som har så mange tilfeller av dette og det er vist vår. Kan også si at bestefaren min er en av de som er operert or dette og på han ble det ikke oppdaget før han var nærmere 50 år, og først da ble han operert, hans datter var i slutten av tenårene når det ble oppdaget og operert i 20 årene.

Det som kan være greit å vite er at 1 % av alle barn som blir født har en hjertefeil, de fleste har hull på hjertet. Av disse er det faktisk ikke så mange som trenger operasjon fordi hullet ofte tetter seg innen barnet er tre år. Det er også mange som har hull på hjertet som lever uten å mptte gjøre noe med hullet. Dette er fordi det kommer veldig an på str.

Min bror på 16 er nettopp sjekket og han har et lite hull, han skal inn igjen på ny kontroll om ca 1 mnd, egentlig bare for å få bekreftet om han trenger en operasjon eller ikke. Skulle han trenge en operasjon vil de gå inn med kikkehulli lysken og det er inn en dag og ut den neste :)

Tror nok ikke at du har noe å bekymre deg over i det hele tatt. Skjønner at det er utrolig skremmende når det gjelder hjertet, det er jo det viktigste organet vi har :) Men veldig ofte nå til dags er dette en veldig enkel operasjon selv om det er hjertet de roter med :)

Vet ikke om du blir forvirret eller skremt av det jeg skriver, for det er ikke meningen. Vill bare fortellel litt om de erfaringer jeg har rundt det hele.

Kan også si at jeg skal sjekks for hull på hjertet i løpet av et par mnd, men babyen blir ikke sjekket før den er født og dette er ikke noe jeg bekymrer meg for. Vi har flinke leger (stort sett), og jeg har fått det inn i papirene at vi har mange ASD i familien. ( Typen hull på hjertet )

Håper du får et kjempeflott svangerskap videre :)

Fortsetter under...

Hei!

Tusen takk for god info!! :-) som sagt er ikke dette noe jeg har tenkt på før jeg leste innlegget. Min mann opererte hjertet sitt i 2000. Da var han 28 år.

Får heller være oppmerksom på dette og si i fra etter fødsel så kan det vel sjekkes da som du sier.

Så rart at "hele" din familie har hull i hjertet. Syns nemlig det var litt "rart" at det kunne være arvelig. Men man vet jo ikke! Godt at dere blir sjekket og tatt vare på!

Tusen takk for at du tok deg tid til innlegget! Sikkert fler med meg som lurer!

:-)

Håper du også får et flott svangerskap! :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...