Gå til innhold

Dere som gruer dere veldig!

Anbefalte innlegg

jeg ser at det verserer mange fødselshistorier her ute på disse sidene og for det første - din fødsel vil ikke bli som noen her har beskrevet - mest sannsynlig! Så jeg vet ikke om det skader eller hjelper å lese alt som er skrevet her...

men, det jeg gjorde var å spørre min mamma hvordan hun hadde hatt det under fødselen. Etter at hun hadde forklart meg hvordan hun hadde hatt det gikk jeg på besøk til min bestemor - jeg syntes mamma tok vel lett på fødselen og hadde jo trodd det skulle være mye verre. Hos min bestemor fikk jeg samme historie og ikke nok med det, både min mamma, bestemor og oldemor har hatt identiske fødsler... er ikke det snodig?

I tillegg hadde jeg en blåkopi av deres fødsler den gang jeg skulle føde min første!

Altså 4 generasjoner med like fødsler...

Det kan være tilfeldig, hvem vet, men det er jo litt rart da at alt stemte på alle oss 4!

Spør mamman din hvordan hun hadde det, du vil nok ikke få det AKKURAT slik, men kanskje det blir ganske likt?

Dersom du gruer deg veldig kan det lette å snakke med mamman din om dette og fortelle henne hva du føler. Hun vil nok skjønne deg, hun har jo selv vært i samme båt en gang...

Lykke til alle dere jenter der ute!!!!

Morsomt å høre om andre hadde like/ulike fødsler som sin mamma

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6103897-dere-som-gruer-dere-veldig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke så ulik så ulik fødsel som min mor nei, men med en veldig viktig forskjell: Mens jeg var godt forberedt, ikke redd og ble godt ivaretatt av kompetente og snille mennesker, var hun uforberedt, redd, alene og ble skrekkelig dårlig behandlet. Så selv om det fysisk sett var veldig likt så kan JEG si at jeg hadde en fantastisk flott førstegangsfødsel og en så godt som smertefri annengangsfødsel, mens mamma beskriver i hvert fall sin første fødsel som helt marerittaktig.

Så husk det, når du spør moren din, at det har skjedd en revolusjon i fødselsomsorg, og de som fødte før 1975 møtte sannsynligvis et militærregime med kommentarer som "du får ti still, du skreik vel ikke sånn for 9 måneder siden!" og lignende. Det mentale har så utrolig mye å si under en fødsel, så det er mye mer sannsynlig at du selv får en fin fødsel enn at din mor fikk det! :-) Så ikke la deg skremme av eventuelle skrekkhistorier. Heldigvis går verden fremover!

Min mor hadde en knalltøff fødsel da hun fikk storesøsteren min. Jeg hadde en kjempetøff fødsel for 3 år siden. Da mamma fødte meg, gikk det lekende lett. Raskt og lite smerter. Satser på at jeg får det like lett 2. gang (termin om 3 uker) siden vi hadde veldig like fødsler første gang.. (Det er lov å håpe.)

Moren min ble igangsatt på overtid med alle oss fire barna, så jeg var rimelig innstilt på å gå over terminen første gang jeg gikk gravid. Hun hadde svært lange fødsler, (masrier over flere dager) og var avhengig av smertestillende for å få sove litt innimellom.

Jeg fødte derimot smurfen nesten tre uker før termin, "fin" fødsel som startet med vannavgang, og varte i underkant av 10 timer. (Søsteren min fødte året etterpå seks uker før termin, men hos henne startet riene som følge av oppblomstring av streptokokk-B bakterien. Uansett tror de hun hadde født før termin).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...