Gå til innhold

se her ang GBS!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fått det påvist, 30% av alle gravide kvinner har det i kroppen. fikk påvist i urin jeg. av de som de påviser hos tar de gyn sjekk i uke 36. om du er bærer og er smittsom type av gbs får du antibiotika under fødsel. det hjelper ikke å ta to uker før fødsel pga da kan smitten ha kommet tilbake til du føder. det er ikke bra for barnet å gå på antibiotika helt til det fødes. derfor gir de intravenøst under fødsel, noe som er svært effektivt. bare i trondheim blir det født ca 3000 barn hvert år, er usikker på hva det er landsbasis, men det er mange fler. 8 barn som ble født i norge i fjor døde av denne bakterien, noe som viser at sjansjene er svært små for at det skjer. så fremt du har fått påvist gbs under svangerskapet blir barnet ditt fulgt opp svært nøye på sykehus og du skal være obs de første 2-3 ukene i barnets liv om det skulle være redusert på noen måte vil de teste barnet ditt. men det er svært sjelden det blir smittet. håper dette oppklarer litt til dere som er usikre. jeg føler meg trygg på legens forklaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

får jeg spørre hva GBS er?

Skrevet

kan jeg spør på hva det slo ut på urinen?? leucocytter?

Skrevet

Hva er dette egentlig? Og hva kommer det av, og hva kan det føre til? Hvordan oppdager man dette??

Kan jeg også ha det?

Skrevet

beklager det sto ingenting om leucocytter på prøvene mine, sto kun at det var funn av gbs

Skrevet

jeg fikk påvist det på første kontroll da de sendte urinprøven på dyrking, normal prosedyre på mitt legekontor. merker ingenverdens ting på at jeg har det.

Skrevet

Hva står på helsekortet ditt under datoen du var på sjekk, se under urin

Skrevet

å en ting til. Sendte de urinprøven din på dyrking, eller tok hun berre sånne vanlige strimmler

Skrevet

beklager men nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? er det nederst du mener, eller er det en forkortning på noe jeg ikke skjønner? kan du detaljere litt mer så kanskje jeg kan hjelpe deg

Skrevet

På helsekortet ditt er det en tabell nederst der legene og jormødrene pleier å skrive på etter hver kontroll. Kollonen helt til venstre står det dato. Videre bortover står det uke, vekt, BT og deretter urin osv.... Jeg lurer på hva forkortelse de har skrevet ned under urin den gangen de testet deg for GBS.

Vet ikke om det var bra forklart?

Skrevet

de noterte ei stjerne og skrev i tomrommet over, gbs funnet, fikk så beskjed om at de skulle gyn prøve i uke 36, på brevet jeg fikk med sto det at det var funnet bethahemolytiske streptokokker gr b i urin som var dyrket

Skrevet

ok, da fikk jeg svaret:) takk skal du ha. men da tror jeg jordmoren min lyger. Hun sa at det ville vise på leucocyttene i urinen. men alle de jeg har hørt om så får påvist GBS i urinen har blitt sendt til dyrking

Skrevet

Blir det sendt noe urin til dyrking om det ikke er noen positive utslag på urinstixen?

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt flere aborter grunnet infeksjon av gbs-bakterien..

Er nå gravid i uke13+3.

Tar antibiotikakur 1 uke å 2 uker fri 1 uke kur 2 uker fri osv.osv.

Dette skal jeg gjøre gjennom hele sv.skapet

Tror ikke dette er farlig, da det er di på St Olav som har ordnet dette til meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...