Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har litt søvnproblemer for tiden, og håper at noen her kanskje kan gi noen gode råd som ikke innebærer Ferber - det er nemlig uaktuelt. Lille snupp er 7 mndr.

Vi samsover og trives med det. Snupp sov godt om natten i flere måneder, bare avbrutt av et par amminger - på den tiden var jeg opplagt og fornøyd, noe hun også var. Men de siste par månedene har ting sakte men sikkert blitt mer urolig. Hun våkner mange ganger om natten, sover urolig og krever oppmerksomhet ofte. Det nytter ikke med smokk - den bare kommer ut igjen, hun skal ha pupp! Og det får hun selvfølgelig. De siste ukene har hun i tillegg fått diarè, med normal allmenntilstand. Og nå kommer det om natten også, jeg er sikker på at jeg skifter 10-15 bleier i døgnet nå.

Snupp får pupp og to mindre grøtmåltider om dagen. Jeg har begynt å mistenke grøten, kan den være synderen? Jeg synes søvnen hennes har blitt vesentlig dårligere etter at hun begynte å få grøt... (Grøten begynte vi med fordi hun spiste et par ganger om natten - og "alle" sa at da må dere gi grøt. Nå vil jeg mye heller tilbake til spising et par ganger om natten og ellers sove. Det er jo himmelen i forhold til nå.)

For å illustrere ett døgn:

19.00 Sover for "natten"

22.00 Våkner når jeg legger meg, får pupp og sover videre

24.00 Våkner, får pupp og sover videre

01.30 Våkner, får pupp og bæsjer - bytte bleie, og sovner ikke før 03.00

05.00 Våkner, får pupp og sover videre

07.00 Opp for dagen, fire bæsjebleier før kl 10.00

10.00 Første soving på dagen, sammen med meg. opp igjen kl 11.45

14.45 Andre soving - sover nå men varer vanligvis ikke fullt en time.

Hva ville dere gjort? Er det noen som har erfaring med fullamming ut over 6 mnd? Kan det være løsningen? Noen som har fått sitt barn til å sove endel timer i strekk uten hyl og skrik?

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6103132-s%C3%B8vn-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke komme med så mange råd egentlig, siden jeg har ei jente som bare er 2 mnd og hun er vårt første barn.

Høres ut som hun ikke har det godt i magen sin ettersom hun bæsjer så mye, det kan jo være derfor hun er så urolig??

Du kan jo prøve å legge henne i egen seng eller eget rom og se om hun da sover roligere? Det kan jo være at hun sover så lett at hun blir forstyrret av bevegelser eller lyder?

Min jente som nå er snart seks reagerte på kumelk i grøten og ble urolig og fikk diare. Hun la lite på seg også når hun fikk i seg melkeprodukter. Hun har påvist kumelks allergi nå.

Jeg har hørt at det mildeste du kan gi til småbarn er kokt most potet ev blandet ut med morsmelk. Mais og risgrøt med morsmelk er også lette for magen.

Jeg håper det blir bedre, jeg vet hvordan det er....

Hei mamman til Sanna :)

Oi dette var mye på en gang, skjønner at du er forvirret og oxo trøtt.

Du sier at du trenger råd ang soving, men flere ting kom opp.

1) Avføringen:

Diareen kan skyldes gluten. Startet dere gradvis med gluten? Dersom man starter for brått med gluten, kan det føre til intoleranse. Lurt å prøve med en annen grøt en periode og se om det hjelper.

2) Kosthold:

Hun spiser to mindre grøtmåltider per dag. Hvis dette har blitt rutine for dere vil jeg ikke anbefale dere å slutte med grøt igjen. Før eller siden må hun jo starte med fast føde, og hvis hun nå har litt vant til det, vil jeg heller anbefale å forsøke en anne grøt uten gluten. Maisgrøt og risgrøt er glutrenfrie, og Holle har også en hirsegrøt som er uten gluten. Noe annet som også går an er å droppe grøt, men starte med kokt potet eller gulrot som du blander med morsmelk.

3) Søvn

Antall timer i døgnet ser ganske normalt ut syns jeg, men det at hun er våken så mange ganger om natten, og tydelig er urolig virker ikke så normalt syns jeg.

Dersom hun reagerer på noe i maten vil dette naturlig nok påvirke søvnen hennes også. Så også ift søvn støtter jeg ideen din om at grøten kan være synderen, men jeg vil altså anbefale en annen grøt fremfor å stanse med fast føde.

Dersom dette ikke hjelper på søvnen om natten, ville jeg vurdert om samsovingen kanskje egentlig forstyrrer henne, selv om hun selvfølgelig elseker å sovne inn med deg, og å ha deg ved siden av når hun våkner. Hun kan forstyrres enten av lyden av dere, lukten av morsmelk, eller fysisk av nærheten. Hva med å binde en sprinkelseng inntil deres seng, heve sengebunnen slik at deres seng og hennes er i lik høyde. Da finner dere ut om hun forstyrres av kroppsnærhet i søvne. Dersom dette ikke hjelper, kan du legge deg med henne som vanlig, og la henne sovne inn som vanlig med deg, liste deg ut, og la henne ha sengen alene om natten, men gå inn til henne for å amme selvfølgelig. Da vil dere se om hun fostyrres av deres lukt eller lyd, og uten at dere tar henne ut fra soverommet. Hvis ikke dette er synderen kan dere jo fortsette å samsove med god samvittighet, og vite sikkert at dere samsover ut fra hennes behov og ikke deres alene.

Oi dette ble langt da, men håper noe var til hjelp :)

Lykke til :)

Annonse

Dette hørest ut som slik min sønn var for 2 uker siden. Det viste seg at det var en tann på vei som gjorde ham slik, han var sonn i 3 uker før det komm en tann. Nå har han vert "frisk" i 2 uker, men det begynte igjenn i går så nå vet jeg det er ny tann på vei.

Det med at grøt hjelper barna til å sove om natten hjelper ikke før di får grøt både morgen og kveld!

Håper du finner ut va som er galt med tulla di ;)

vet ikke, men her er noen forslag...

kanskje hun våkner av dere? tenkt på å legge henne i egen seng...

kanskje hun trenger mere mat i løpet av dagen?

diare..kanskje det er tenner på på vei? vi slet med soving i 1 mnd på grunn av 3 tenner i overmunnen.(og skjønte det ikke før de poppet ut).

lykke til!!

Takk for råd og at du tok deg tid! Jeg har kjøpt Holle hirsegrøt, og i går fikk hun litt maisgrøt på morgenen og hirsegrøt på ettermiddagen. Natten var bedre, og hun har ikke bæsjet så ofte i natt og i dag. Håper det hjelper. Når det gjelder samsovingen, så har vi prøvd oss litt frem med madrass på gulvet til henne. Jeg har flyttet meg litt frem og tilbake, men jeg tror ikke det ble noe bedre. Det skal sies at vi har prøvd på det nå i det siste, og da har hun jo ikke vært helt i form. Vi får få orden på magen og så prøve igjen:o)

Snupp fikk sine første tenner for to måneder siden. Da merket vi ingenting på henne før tennene var der, men i ettertid så jeg jo at hun siklet mye i forkant av tennene. Dette er anderledes, men nå prøver vi grøten og håper på en løsning.

Helsesøster ville også at vi kutter ut gluten, snakket med henne i dag. Hun ville følge oss litt nøye, med vektkontroll om en uke. Så får vi se. Håper det ordner seg og at det er forbigående:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...