Gå til innhold

Når slutte å vekke han hver 3.time for mat??? hjelp!

Anbefalte innlegg

Gutten min er nå 4 uker gammel, og jeg vekker han fortsatt hver 3.time for mat, noen ganger må jeg virkelig streve for å vekke han på dagen...men er redd for at han ikke skal sove til natten hvis jeg slutter med det, men også at han får for mye mat hvis jeg driver å vekker han hele tiden.

Men han våkner også noen dager hver 3.time av seg selv for å få mat.

Han får som regel siste måltid rundt 23-24 etter bad og pysj (må vekke han til dette) og sover da til rundt 05, mat og sovner igjen til rundt 07 og da er han ferdig sovet på en stund...

Er redd hele rutinen blir ødelagt hvis jeg prøver å slutte å vekke han på dagen, men også at jeg plager han hvis han ikke trenger det....

Er litt forrvirra nå ja....

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det så finnes det ingen fasit for når barnet skal ha mat, men at de fleste barn regulerer dette ganske godt selv. Jeg har selv en fire uker gammel datter som får mat når hun etterspør det og hun legger på seg og er blid og fornøyd. Nå ber hun om mat en gang om natten, og med ujevne mellomrom på dagen (2-5 timer).

Slik jeg har forstått det så er det slik at så lenge de får spise når de vil så kan vi ikke gjøre så mye galt. Hvert barn har sin egen rutine og har det best hvis de får styre det selv. Det gjør det også enklere for oss, så slipper vi å følge med klokka og vekke dem til mat. Det er jo deilig å slippe å stå opp for mye om natten!

hehe, ja det skjønner jeg jo at de gjør:-) men er mer redd for at rutinen skal falle sammen og han da begynner å sove lenge på dagen og ikke på natta (som han gjør nå).....

Du er heldig!!! som må vekke ham for mat. Min lille frøken må jeg underholde og bære og synge for og danse med helt til det er på tide med mat. Og hun får mat hver 3. time. Jeg er kjempestreng med akkurat den rutinen. Grunnen er at hun har kolikk, og problemer med magen. Skulle hun velge selv vil hun ha pupp hele dagen. Og da småspiser hun, blir aldri ordentlig mett, og legger ikke på seg for hun får bare den "sukkermelken".

Jeg fikk vite at hun skulle få mat når hun ville, men når man har vondt i magen er det ikke lurt å la henne få mat hele tiden. Jeg blir også dårlig av å småspise hele tiden.

Kolikkbarn har problemer med å lage rutiner selv, så da må vi hjelpe henne med det. Sovingen går også bedre nå, før sov hun nemlig aldri på dagen. Men nå sover hun ca en time mellom hvert måltid.

Men, det er sjelden jeg må vekke henne for mat. Så der er du heldig. Men sjekk på helsestasjonen, de er ganske gode å ha, og har gode tips på lager. Alle unger er heldigvis forskjellige!

Hun er forresten 11 uker.

og glemte å si at min lille frøken sover hele natten! Både før vi begynte med rutine, og etterpå. HUn sovner i 23 tiden og våkner rundt 8. SÅ ikke vær redd for rutiner!!! Det er deilig! Nå kan faren ta med seg jenta ut, uten at det blir krise. For vi vet når hun skal ha mat!

Annonse

Kjenner meg delvis igjen. Gutten vår hadde lange perioder hvor han var våken, og tilsvarende lange perioder hvor han var våken.

Siden han trengte å legge på seg, styrte vi måltidene for ham - hvis han ikke ba om mat selv før det var gått 3 timer, måtte vi vekke ham. Noen ganger var det vanskelig å vekke ham, fordi han sov tungt. Andre ganger ville han ha mat hver 2. time.

Han sov også natten over (23-06) fra han var nyfødt, men i perioder vekket vi han for mat - både fordi han trengte det, og fordi det er en effektiv måte å beholde melkeproduksjonen.

Etterhvert som han ble eldre, lot jeg ham ta over styringen. Nå går det sjelden så lenge som 4 timer mellom måltidene på dagtid - oftest 2,5-3 timer, men til gjengjeld våkner han ofte bare 1 gang mellom 21-08.

Han har hele tiden gått godt opp i vekt (ca 300 g/uke), og har ikke hatt magesmerter - som enkelte hevder babyer får av mat oftere enn hver 3. time. De jeg kjenner som har praktisert 3-timersregelen har babyer som har vært mye sutrete, og dessuten hatt dårligere vektoppgang enn min (ignorerte økedager?). I litteraturen anbefales også oftest selvregulering, men noen babyer trenger litt "dytting" i starten - som din(?) og min. :-)

Jeg hadde også en syvsover... Og du gjør rett i å vekke på dagen, nå, da sparer du mye nattebråk senere. Han "våkner" snart mye mer (vanligvis rundt 6uker, slik var det ihvertfall hos oss, fra 4mnd var det masse leven!), og så har han litt mer rutine. Nyt roen, det blir snart liv i leiren!!!

Sørg for at han får mye dagslys på dagen i alle fall, det hjleper med å styre døgnrytmen. Jeg hadde alltid åpent foran "vinduet" i kalesjen på vogna, så det alltid var mye lys inn i vogna selv når hun sov på dagen.

Og tilsvarende er det viktig at det er mørkt om natta. Det ordner seg jo selv nå når det blir høst da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...