Ny bebis i magen! Skrevet 28. august 2006 #1 Skrevet 28. august 2006 Noen som jobber nattevakter her? Hva sier legen om det?! Jeg har akkurat begynt på skiftet mitt. Har delevis passiv natt da. dvs, jeg får sove/slappe av ca 4 timer på natta. Har da 7 netter etterhverandre. Problemet er bare at jeg jobber dagjobb to dager i uka også. dvs, at tirsdag og torsdag går jeg rett fra nattevakt til neste jobb. Er skikkelig dårlig form for tiden. Er kvalm og spyr og er kjempetrøtt og ikke spessielt fresh form. Er 9+2 idag og har ikke time med legen før en uke. Hva skal jeg gjøre... Litt fortvila.. sitter bare og hulker nå og synes fryktelig synd på meg selv. tusen takk for svar.
DiddiDaddi Skrevet 28. august 2006 #2 Skrevet 28. august 2006 Jeg jobber fremdeles netter, er 21+3, men jeg gjør det fordi det kjennes greit ut - hadde nok sluttet hvis jeg slet meg gjennom nettene. Høres ut som du har det ganske slitsomt for tiden, jeg syns faktisk det var værst å jobbe netter fram til uke 12, ble bedre etter det. Du må ta hensyn til kroppen din og den lille spiren, og jeg syns du skal ringe legen og få time straks, hvis ikke arb.giver har mulighet til å tilrettelegge for deg. Ikke jobb natt hvis det føles feil! Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #3 Skrevet 28. august 2006 Jeg kuttet ut nattevakter med en gang jeg ble gravid. "Tvang" arbeidsgiver til å tilrettelegge for meg ellers ble det sykemelding. (Jeg jobbet 20 % natt, resten dag/sen.) Sjansen for spontanabort øker med 50 % ved nattarbeid. Også risikoen for for tidlig fødte og små barn. Når du i tillegg føler deg så elendig så må du gjøre noe med det. Tenkt på deg selv og ikke minst livet i magen din. Jeg har ikke gått nattevakter hele svangerskapet, er nå i 27 uke. Begynner å bli litt sliten, så å gå natt nå hadde vært uaktuelt. Lykke til
Dingeling Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Hei.. jeg jobber kun netter. dvs.14 vakter på 6 uker og det er aktive nattevakter. er nå i uke 16 og syns at d går veldig greit ,men jeg har snakket med legen min om dette og han sier at når du ikke klarer mere så sykemelder jeg deg. det er pga.dagjobbing vil bli tyngere for meg fysisk så da er jeg like langt,liksom.. snakket oxo med jordmor ang.det siden jeg var bekymra og hun mente at så lenge jeg ikke følte ubehag selv så var d greit,men at jeg ikke måtte ta noe ekstravakter. syns d hørtes veldig mye ut å ha 7 netter etter hverandre og jeg skjønner godt at du er sliten. snakk med arbeidsgiveren din og hvis han/hun ikke kan tilrettelegge for deg så snakker du med legen om sykemelding.. det er tross alt et nytt liv du bærer på og d syns jeg du skal ta hensyn til.. Lykke til..
Bea80 & Gullgutten Skrevet 28. august 2006 #5 Skrevet 28. august 2006 Jeg jobbet 15 våkne nattevakter på rappen i sommer, men jeg hadde ikke gjort det hadde jeg følt meg dårlig. Var utslitt/trøtt i slutten, men d var pga mye jobbing ikke pga graviditeten. Ring legen din du og spør om sm ;)
2 boys & now pink Skrevet 28. august 2006 #6 Skrevet 28. august 2006 Hei Jeg jobber også natt. Jeg har 50% fast, og jobber 50% ekstra. Det er tungt, og jeg er trøtt etter en vakt, og sover mer enn jeg gjorde før rusket i magen. Håper jeg klarer jobbe fullt frem til desember/januar, men gir meg så snart jeg føler jeg ikke klarer det mer. Babyen kommer først. Lykke til
2nj♥ Skrevet 28. august 2006 #7 Skrevet 28. august 2006 Om du føler netter ikke er bra for deg, så skal du ikke jobbe netter. Det er gjort forskning på nattjobbing og abort, og det er økt sjanse for abort om man har nattarbeid. Det finnes et eget skjema som lege eller jordmor kan fylle ut som sier at du ikke kan jobbe netter og arbeidsgiver plikter da å tilrettelegge arbeidssituasjonen for deg slik at du slipper netter. Om dette ikke lar seg gjøre blir du sykemeldt fra nattevaktene. Jeg jobbet turnus i forrige svangerskap og hadde da 12 nattevakter på 12 uker. Jeg slet veldig med tretthet og problemer med å sove på dagen, så fikk tilrettelegging etter at jordmor fylte ut et slikt skjema. Jeg var også sykemeldt 100 % i 2 uker fra uke 7 pga kvalme og tretthet, så ble alt mye bedre fra uke 13. Lykke til!
msbu Skrevet 28. august 2006 #8 Skrevet 28. august 2006 Jeg jobber 81,2 % natt (aktive nattvakter) på sykehjem. Jeg er alene på vakt, og har alt ansvar alene. Selv synes jeg det stort sett har gått greit. Jeg var sykmeldt pga kvalme i begynnelsen, og er akkurat blitt sykmeldt pga. BL (26 + 6). Ellers har jeg jobbet, men har nok vært noe mer trøtt enn til vanlig. Det er vel ikke anbefalt å jobbe natt når man er gravid. Man har noe større risiko for spontanabort, spesielt i begynnelsen. Dessuten har barn av nattevakter ofte lavere fødselsvekt enn andre. Men det varierer fra lege til lege hvorvidt de bryr seg om dette. Min lege har ikke fokusert noe på det faktum at jeg jobber natt. Men en kollega av meg, fikk klar beskjed av legen sin om at hvis hun jobbet natt, ville hun bli sykmeldt umiddelbart. For min egen del er dette andre svangerskap som nattvakt. Forrige gang jobbet jeg helt til 3 uker før permisjonen tok til. Vesla var 200g lettere enn sin storebror, men hun var langt fra lita, med sine 3640g og 53 cm. Vet ikke om nattvaktene hadde virket så veldig negativt på hennes del, nei. Men tilbake til deg. Er du kvalm og dårlig form, kan du be om sykmelding fra legen. Snakk evt. med han/henne om du bør fortsette med nattvakter, men husk også at hvis du går over til dag, mister du natt-tillegget... Kanskje føler du deg bedre rustet til å jobbe natt etter en evt. sykmeldingsperiode. Dersom du ikke føler for å jobbe natt i svangerskapet, har faktisk arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for deg, slik at du kan slippe nattvakter. Gjør det du selv føler for. Det er din kropp og ditt barn det her er snakk om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå